AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.415

Angående E60 i vinterbruk, hur har det funkat för er?

Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
Tjenare!
Efter att man hört skit om bmws antispin system att den har fått dåligt i test osv, så hur funkar det för er alla e60 ägare nu när det är vinter?
735
Nemas problemas med antispinn eller antisladd!

Har inte läst ngt om detta, dock skrev TV om att vissa bilar ur e60 serien hade problem vid undanmanöver. Inte detta du menar?
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Fast det var väl med runflat på eller kommer jag ihåg fel?
735
Tror faktiskt att det även var fallet utan, är inte 100 dock. Däremot blir bilen en helt annan utan Runflat, men det är en annan historia.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fungerar mycket bra vintertid. Enda nackdelen är kanske att den är lite väl låg ibland (sport chassie).

Antispinnen fungerar mycket bra, och med aktiv styrning är bilen säker att köra även vintertid, då bilen kan häva en sladd och ändra framhjulens utslag ifall den behöver räta upp bilen, häftigt!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har fastnat några ggr då antispinn inte bromsar när man gasar från t ex en p-plats. Det spinner lös och sen blir det is så man är fast. Nu kör jag bara med kopplingen till hälften försiktigt så det inte spinner lös och blir is.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Inga problem alls förutom som Sim säger: Lite låg med sportchassie.

Bra värme, bra lyse, väl fungerande antispinn. Kört många mil med min på vinterväg.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Inga problem här heller, har iofs helt nya hakka5 dubbdäck som bidrar också.. =)

Men skillnaden mot min gamla E46 coupe med bara ASC och dubbfria däck är som natt och dag mot E60n med ESP & dubbdäck.. Körde fast hela tiden förra vintern med E46an.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det är rätt stor skillnad mellan DSC och DSC-2 som sitter på -06 och framåt. Den är nästan tråkigt stabil även om det är snorhalt. Som Sim säger så är det faschinerande när den styr själv med AS för att häva sladd.

Kör Hakka 5, 225/50-17 och det är inga problem alls, varken på Norrlänsk blankis eller i Stockholms snömodd.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man borde inte spinna lös. En kompis menar att hans Volvo bromsar hjulen vid start. Det var samma med E46.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
nu kör jag inte med e60 men men tycker bmw asc eller dsc som jag har nu fungerar mycket bättre än på många andra bilmärken.
Enligt min erfaranhet så har volvo riktigt dålig antispinn. Nu på 540 som har dsc är helt otroligt bra. Och då kan jag förstå er som har dsc, Den måste var helt underbar att ha.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har DSC och det funkar dåligt vid start...
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Funkar perfekt...bara att gasa och köra i snömodden :D
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag har en E39 med endast ASC+T och är mycket imponerad över hur stabil bilen är. Det är min första bil med något antislir-eller sladdsystem och jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor.

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
o,
4
o,lune
525da E.61 touring
Bor i nord norge med , med snø og is hele vinteren, kjører med hakka dubbfritt, fungerer perfekt

Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Kör dubbfria Continental på min e61:a och det fungerar bra mycket bättre än med en e46:a som jag hade innan och som sagt AS är fascinerande även vintertid
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har Nokian hakkapelitta 4 och det är typ problem om det kommer 15 cm snö eller mer..
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
Måste bara säga att farsan lämnade in bilen idag på koll p.g.a oljud i bakvagnen, nu ska dom byta klumpen i bakvagnen, bilen har rullat 3400 mil och sånt förekommer? han har dessutom haft problem med displayen att den blir bara svart under färd. Andra som har haft eller har liknande problem? vinande ljud som uppstår vid 100-130 km/h?
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Händer det bara på vintern?

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Att displayen slocknar var vanligt på E60. Det löstes ofta med programuppdatering. När gjordes en sådan sist? I värsta fall så är displayen trasig.

Vinande ljud kan vara mycket. På vintern upplever jag oftare sådana saker, men det brukar oftast vara is, snö och smuts som gör att hjulen inte håller balansen.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Hade problem med vinande ljud på en ny e46:a för några år sedan som också, efter diverse andra justeringar, slutade med byte av bakaxelklump så det är nog inget modellspecifikt ( kanske bakhjulsdrivetspecifikt:-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.