AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.232

Högtalarkabel E34 med "rymdkontroll"

Se
70
Sebban
525i -89
Tjena!

Har precis skaffat mig en 525 -89 (lördags) och det första man börjar med är ju att slänga ut den gamla Kenwood bandaren från -83? Eftersom detta är min första BMW så kändes kabelhärvan lite obekant. Allt utom högtalarkablarna verkar ju som vanligt. Jag tycker nämligen att jag saknar två par! Det är 6 hötalare i bilen (4 fram + 2 bak) men bara kablar för två, även fast det låter från alla fyra! Det är nåt som kallas för rymdkontroll i den Kan det ha nåt med den att göra? Hur koppla in?? Sen har jag ingen utvändig antenn till råga på allt...Sitter den i nån ruta eller?

Hoppas nån vänlig själ har lust å förklara detta för mig som är ny i Gemet! =)

Sexa är roligare än fyra!
Se
70
Sebban
525i -89
...Låter från alla 6 högtalare skulle det stå!

Det är inte så att de fram är separata element? så att du har delningsfilter till dem nånstans?
Se
70
Sebban
525i -89
Funderade på det också! Men på den stereon som satt i har dom kopplat in kablarna helkonstigt, men det funkar. Dom har bara kopplat in hälften av högtalarkablarna från stereon och ändå låter det!

Dom två främre paren är parallellkopplade. Alltså, diskanten i instrumentpanelen och mellanregistret vid fotutrymmet på respektive sida är parallellkopplade. Därav bara 4 par kablar trots de sex högtalarna. Är du väldigt intresserad kan jag nog skaka fram ett kopplingsschema.

/mvh
På min E34 går de fyra högtalarkabelparen till en amplifier bakom vänster bakre hjulhus. Detta fungerar också som ett delningsfilter och därifrån går det alltså 10 högtalarkabelpar till de 10 högtalarna (HiFi-paketet). Det borde funka principiellt lika på icke-HiFi-bilar med 6 högtalare.

Jag kommer att förbikoppla den burken den dag jag byter högtalare. Det kan väl aldrig vara bra för ljudet i framsystemet att färdas 10 meter i de veka kablarna. Alldeles oavsett att jag misstänker att denna amplifier gör mer skada än nytta. Detta med tanke på att den är anpassad till originalstereon för detta system som pumpar ur sig en 4X5W eller så. Jämfört med en modern stereos 4x50W.

Mvh
/Janne
4x50w ur huvudenheten??

Det är bara nånting som man skriver, tidigare skrev man highpower 4x25w (kalle anka watt) men sanningen låg nog närmare 4x5-4x9wrms.

Nuförtiden fins tex pioneer huvudenheter med mosfet steg, som klarar att driva betydligt mer och kan tillochmed bryggas för att driva en liten bas, men det handlar fortfarande om överdrifter och fantasisiffror.
sanningen ligger nog närmare 4x15wrms på dom....

Tror att jag har en mätning om nån vill veta exakta siffror??
da
31
danne n
316,-93
Hej!

E34 har som du skriver en rymdkontroll. Den fungerar så att man på en radio med bara två högtalarutgångar delar upp dessa mellan fram och bak. Således finns de kablar du vill komma åt kopplade till rymdkontrollen.

När jag hjälpte en bekant att montera radio i hans E34 så tog jag loss rymdkontrollen så att jag kom åt och kunde klippa loss kablarna som går ut från rymdkontrollen till de olika högtalarna. Dessa avklippta kablar har jag för mig var såpass långa att de gick att dra upp till radiofacket där jag sedan skarvade på dem på en ISO kontakt.

Är du osäker vilka färger på kablar som går till vilken högtalare kan du kolla genom att montera ur högtalarna och kolla vilka färger som går till den högtalaren.
Framhögtalarna består av diskant och bas/mellanregisterhögtalare dessa är kopplade parallellt via delningsfilter (jämför med hemhögtalare 1 sladd fastän det sitter flera högtalar element i varje låda)

Se till att du verkligen vet vilken kabel som är vilken innnan du kopplar in, chansa inte då det är mycket lätt att förstöra radion vid felkoppling. Är du osäker är det bättre att ta hjälp av någon kunnig än att chansa och förstöra radion.
Lycka till
Daniel
Daniel Sjölund:
Det är säkert Kalle Anka-watt som uppges för huvudenheten, det tvivlar jag inte på. Poängen var inte alls att skryta upp den.

Poängen är möjligen att det förmodligen är betydligt kraftigare grejer än den originalmonterade 10 år gamla snik-Bavaria C som amplifiern i fråga är tänkt för. Och frågan är då om amplifiern hämmar en modernare stereo? 10 meter högtalarkabel borde väl definitivt göra det?

Mvh
/Janne
Se
70
Sebban
525i -89
Tack för svaren! =) Antog att det skulle ha nåt med rymdkontrollen att göra! Det är TVÅ par kablar, så för framsystemet verkade det ju logiskt. Det var ytterligare två par för baksystemet som jag saknar, men dessa verkar alltså vara ihopkopplade i rymdkontrollen. Men det löser sig säkert! Om det är nån som har ett kopplingsschema att maila över så vore det kanonbra!

Mvh. Sebban!

Janne...
Hur tror du det blir att koppla framsystemet direkt på stereon utan delningsfilter?

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Micke:
Ja, det måste ju vara det bästa. Jag kommer att dra direkt från iso-kontakten till de nya högtalarna fram.

Köper man ett nytt framsystem brukar det ju ingå delningsfilter och det borde ju bli bättre än att använda det befintliga bak i skuffen.

Mvh
/Janne
Janne:
Ja, jo om man köper ett nytt kitt ja.
Min tanke var att koppla in dom befintliga högtalarna utan delningsfilter direkt på framkanalen på stereon.

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Så det är ett delningsfilter som sitter därbak??

I tvåvägs system av enklare sort brukar det enda filter man har vara en conding som sitter direkt på diskanten. Sen låter man mellanregistret spel hela sitt frekvensomfång.

Att koppla diskanten direkt på steget utan filter är ingen bra ide, då det både kommer att låta illa och vara stor risk för överbelastning.

Men då kan man ju helt enkelt löda på en lämplig conding, original i min var 3,3uF.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.