AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.605

instrument display

7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hej! är det samma typ av display i mitten på mätarhuset på en e38 740 99a som en e39 540 01??? menar den displayen som brukar tappa pixlar... har dom samma nr i etk osv
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Själva displayen är med stor sannolikhet identisk. Problemet med att punkter försvinner är dock att kontakten mellan den anslutande flatkabeln och displayen är bristfällig, displayen i sig är sällan felkällan.
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
jo jag vet! provade på en annan 740 med mek tipset men det blev bara värre då.

vet du om men måste ta bort mätar tavlorna om man ska byta själva displayen?

el går det att ta isär o göra rent ordentligt utan att hålla på och ta isär nålar osv?

mvh 7an
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Här är en länk (egentligen 2st)på e38.org på hur man fixar displayen utan att plocka bort mätarnålarna.
Hoppas det hjälper.

Länk
Länk

MVH

Stefan
po
1.178
powertoy
528i -82
Länk nr2 verkar intressant. förutom att han inte riktigt verkar veta vad han håller på med. Hoppas någon händig person tids nog kommer till insikt om en metod som inte innefattar att bryta loss mätarnålarna. Personligen tror jag inte att man som lekman kan återställa kalibreringen om man gör detta.
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hmmm bra länk med bra bilder fast det käns lite "sådär" att ta loss nålarna
Ursäkta! men det står väl ingent om att ta bort nålarna. Utan bara att kolla
noga vart man ska sätta borren. "Lift the speedo and tacho decals to get access where needed as shown". Sedan ska man borra rakt igenom instrumenttavlan för att nå skruvarna. "No holes will be seen when the unit is re-assembled". Jag har själv kollat en hel del på denna typ av problem.
Jag har aldrig vågat röra själva nålarna. Och om man börjar dra i dom finns nog stor risk att man drar ur hela "axeln" ur "givar-motorn" med returfjäder och allt. Inte bra! Jag gav upp och köpte ett nytt instrument. 5500:- ink
kodning. Köpte ett till min gamla 528 -99:a. Fick det i kartong ifrån BMW-group Solna för 2500:- kodat och allt. Bara att montera. I våras fick jag inte ens köpa ett löst över disk för 5000:- Det verkar som man gjort om "rutinerna".

Mvh,

Pocke
po
1.178
powertoy
528i -82
Pocke Länk 1 tar bort nålarna och gör en trovärdig reparation.
länk 2 borrar 4 hål och verkar sedan nöjd med att han lyckats med det. Han petar lite planlöst på vad han råkar komma åt. Sedan hänvisar han till att han hört talas om någon som vet hur man ska göra. Sådana mektips övertygar inte mig om att ta fram borrmaskinen.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag drog loss mätar nålarna och drog loss axeln ur motorn och förstörde två returfjädrar. Nu i efterhand vet jag att man måste hålla fast axeln och därefter dra loss pekarna, fullt möjligt.

Pixlarna lyser idag som om de vore nya.

Så mitt tips är, om du står mellan att köpa ny eller begagnad, att testa först påden du har.

Ledningarna till disiplayen ligger inbakade mellan ett övre och úndre lager plastfolie. I änden finns bara ett lager plastfolie för att kontakterna ska komma fram. Ledningarna i slutstumpen var nästan obefintliga.

Det jag gjorde var att jag "skalade eller drog loss" ett lager plastfolie för att få en ny likadan kontaktyta med fräcsha metall-ledningar.
Plastfolien delar på sig lättare om man sprayar, med den omtalade elektro-cleaner sprayet, på ledningsänden.

Sedan var det bara att montera allt tillbaka.

Mätar pilarna går att sätta rätt. "hastighet och bränslefrörbrukare under körning"
-Bensinmätare monterades när bilen var fulltankad.
-Hastighetsmätaren när jag körde med farthållaren på 90 "Inställning med hjälp av färddatorns genomsnittshast.. Fick nolla den ett par gånger under färd för att få exakt fart.
- Varvräknaren går alltid stabilt på 1000v på tomgång
-Motortemp är på min alltid stabilt pekande rakt upp vid stillastående på tomgång.
-Bränsleförbrukaren satte jag på 0.9L/milen på rak väg."den är ju ändå inte verklig och exakt"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.