AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.892

Rätt motorolja till 740iA?

He
4
Helst BMW
740iA-95
320i-96
Z3-00
2002turbo-74
Jag har haft problem med min v8:a. Just nu går den verkligen inte bra: Går ojämt och är mycket motorsvag vid kall motor men funkar nästan ok varm. Höger topp är genomgången med nya ventiltätningar och bra komp nu. Nya lamdasonder. Sista cylinderns avgasventil var bränd och hack i. Ny kamkedja. Kompet på v. sida är ca 9 kg enl sista kollen vilket är i lägsta laget? Jag misstänker att problemen började när verkstaden bytte min olja från Castrol performance semisyntet ( Bmw-verkstadens rek. och anv. sen ny) till Castrol magnatec tunn och helsyntet vilket senaste verktaden ansåg vara bäst. Nu tar motorn ca 1,8 l på 80 mil vilket inte bådar gott. Har någon kunskaper om detta med olika oljekvaliteter? Kan bli tal om en garantisak.Tacksam för erfarenheter!

Gärna BMW
go
141
gotis
730-94 E38
en del motorer går helt enkelt inte på helsyntet, så e de bara, brukar vara hydraullyftarna som tappar trycket, oljan e för lättflytande helt enkelt, svårstartad när den stått ett tag åxå?, kan ju vara så att lyftarna läcker med den olja du har i nu å då funkar det dålligt, byt till delsyntet igen.

Att byta från delsyntet eller mineralolja till helsyntet kan vara ödesdigert! det borde din verkstad fattat, tunn olja i en motor som gått 15000mil+ = idioti!

Om en motor gått på mineral eller delsyntetolja hela sitt liv så samlas det alltid lite "skit" i motorn, denna skit tvättas bort av en syntetolja å kan då fastna i mindre lämpliga ställen tex lyftarna eller trånga kanaler.
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Det finns en hel del "olje expreter" här på autopower som kan komentera detta ärende men jag kan så här, de symptomen som du beskriver har inget med olja att göra. Okej man kan få knackningar i motorn men då är det bara att byta till en annan olja och testa. MAn behöver inte byta kamkedja för de.

Antingen så är det något annat skumt eller så byt olja.
An
4
Andy40
330xi Touring 2002
Prova att reseta datorn i bilen, brukar lösa en hel del.

7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hej på er! hoppar in för att ställa en olje fråga! ska byta olja nu på min 740 99a som har rullat 19tusen, vad tycker ni att man ska använda för olja??

jag kör rätt mycket varje dag med bilen och med oljan som är i nu så kan jag uppleva ett svagt knackande ibland och jag vet inte vad det är för olja i bilen nu för jag har bara haft bilen i 2 månader.

så finns det nån olja som passar en bil med mitt miltal och att den används flitigt? käns ju som att en tjock olja skulle passa bra med tanke på att då minskar väl knackandet osv el jag kanske har fel...mycket tacksam för svar då jag ska byta oljan närsom...mvh 7an
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En vanlig helsyntet 5W-40, API-SL klassning eller högre.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
stma
Hej!
En E38 från -94 och framåt måste väl ändå vara tankade med helsyntetisk motorolja från BMW vid service, från början?

/Steve
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
stma > Ja.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
He
4
Helst BMW
740iA-95
320i-96
Z3-00
2002turbo-74
Hej igen! Kul att det kommit lite mer inlägg om oljespårsmålet. Tack för tipset att söka på tidigare inlägg. Dock tycker jag inte det var så många som passade in på just mitt problem... Som kommentar till Johan och Steve så har min 740-95 alltid fyllts med Castrol Performance, delsyntet av BMW-verkstaden. Då det är en tysk bil så vet jag inte vad den fått från 95-99. Den "nya verktaden har fyllt Castrol Magnatec och hela motorn är "tvättad "med Autoexpertens senaste produkt för ändamålet.

Gärna BMW
stma
Hej!
Min är med tysk, 750iA e38, importerad av en advokatfirma.
Jag är sån så jag bryr mig inte mkt om dokumentation när man får lyssna och känna på motorn (motorfrälst), men faktiskt så slog jag i samma olja i 750:n som jag kört i F.D. 525i och jag har i min frus MB;
Nämligen:

MOTOR GOLD
supertec 5W/40 som är "approved by the leading OEM´s and meets:
API SL/CF, ACEA A3, B3, B4, MB 229.3, VW 502 00, 505 00, BMW Longlife,Porsche,OpelGM - LL - B - 025

Made in Germany

(Denna olja ser jag inte i era tabeller, men är det någon som har dålig erfarenhet av den så vill jag gärna höra om den....)

Och jag fick faktiskt egenskapen att den började ticka precis vid start efter den har stått mer än 3 dagar (hade jag inte innan), däremot går den kanon senare. Vet inte om det är så nödvändigt att byta till tjockare olja, för jag tror att problemet ligger i att jag köpte ett oljefilter på "Mekomanen".

Detta har jag gått på innan, men trodde de var bättre nu.
Min gamla MB190E gick oljetrycket ned på nåt så markant, så det var dags att byta motor. Lättare dock att byta till ett original oljefilter... Som natt och dag.
Mekomanen är nog fortfarande bara att lita på om man kör Volvo och knappt då.

Originaldelar kallar de det för, men kolla själva. Mestadels är det inte samma och oftast fel rekommenderade. Fråga handlaren om källan för det rekommenderade så kan de inte svara på det.?

/Steve
stma
Hej igen!
Förlåt att jag fokuserade på oljan!
Att bero på 1,8 l/mil beräknat på 80 mil;
Vad jämför Du med? Är det "äkta 1,8 l/mil" eller är det OBC?
Nu är det kallare, kanske mer tomgångskörning ja du vet såna grejor.
Min gick ned från typ 1,6 l/mil till 1,3 nu (ok V12, men samma massa att förflytta) genom olje byte i växellåda och kardanknut.

Det där "9kg" kan du glömma, eftersom det skiljer med/på mätare. Jämför med samma mätare; Hur stor e skillnaden (Delta P)?

En annan erfarenhet jag har är att lyfter man toppen så planar man toppen. Jag har ALDRIG sett en lyft ALU-topp som är 100% ok. Kan vara det som är problemet. Läcker det inte mellan cylindrarna (detta ser du inte på vanligt komptest), så kan det vara mellan kyl eller olja ;olja lätt o se för den blir grå, kyl märker du efter ett tag på vevhuset (oljepåfyllningen), mellan 2 cyl; Kör komptest med alla stift borttagna och testa sätt i på misstänkta.

Detta gäller även nylyfta toppar som blev planade ok förra gången för typ ett halvår sedan; De har aldrig samma skepnad. Aluminium rör sig.

....vill bara hjälpa om jag kan...
Hoppas jag inte gjort en "björntjänst".

//Steve

7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hej igen! borde man inte köra på delsyntet då bilen har gått runt 19tusen??? den är väl tjockare än hel syntet o då slipper man väl "ticket"???

helst bmw: vad hade dom tvättat motorn med? invändig tvätt? heter,kostar?

kan ju vara bra o göra d då man får bort slagg osv el?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
7an > Nej, "tjockheten" har med vilken viskositet oljan har (5W-40, 0W-30, 10W-50 osv) inte om det är en mineral eller helsyntet.
Du behöver absolut inte en tjockare olja än 5W-40 i din 740i.

Jag kör med helsyntetisk 5W-40 i min vinterhäck, en Audi 100 med 40000mil på mätaren...

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.