AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.048

Erfarenheter av Hankook Ventus Sport däck!

Sida 1 av 2
Visa användare
47
bogge3
530iA M-Sport -01
Någon som har erfarenheter av Hankook Ventus Sport (k104) !
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Jag har såna.. Inga som helst problem. Mindre vägljud än mina Dunloop som jag hade före t.o.m
E3
1.828
E36
USA bilar
Vissa anser att Hankook har lite väl kort livslängd
Har sådana på min bil (19") o de är prisvärda helt klart. Livslängden kan jag inte uttala mig om då mina bara rullat ca 1000mil. Men det finns gott om mönster kvar så en gissning är att de håller ca 4000mil, kanske lite längre om man skiftar bak/fram efter 2000mil. Skall tilläggas att jag buskör inte utan kör "vanligt", dvs inga "highspeed" marscher på 200+ på Autobahn i timmar osv
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har Hankook på min nuvarande E46a och hade även Hankook på min förra E36. Har inte heller några som helst problem med dem. Livslängden tycker jag är lång. På min E46a har jag bara haft dom på en säsong änsålänge men på min E36a höll dom flera tusen mil.

// M.V.H. Daniel
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Hade såna på min 328a och dom var helt okej.Tycker livsländen var bra och så
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har K104 på min 240. Har dock inte kört allt för långt men tycker de funkar bra. Jag har dessutom åkt med i en bmw 325 som tävlar i långloppscupen som hade dessa däck. Enligt föraren så var dessa mycket skitstarka med bibehållet grepp mot andra däck de provat (yokohama m.fl.) de kunde köra två tävlingar på en uppsättning vilket de var mycket nöjda med.

Denna bil hade för övrigt riktigt grym väghållning trots enkla modifikationer från original.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
iqbad > Vilken långloppscup?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Har kört över 2000 mil på mina. Bakdäcken är det dock dags att byta. De ska enligt tester vara mycket prisvärda men lite tveksamma på vått underlag och visst pressar man på vått me M3an så greppar det ju inte jättenra men det känns knappast som däckens fel. Jag kommer köpa dem igen.

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Brorsan min har dessa på sin M5 e34, och han är nöjd hitills!
Helt klart prisvärda!
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Har ingen erfarenhet av dem, men tittar på de tester som t.ex AMS gör av vinterdäck så brukar inte Hankook däcken få vidare bra betyg....

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hankook K104 är kända för att hålla länge, ha dåligt grepp och ett fruktansvärt vägljud.

Köper man däck till en bil som kostar över 40.000 så ska man inte spara på det. Det är det enda som har kontakt med vägbanan. Köp dig något som man vet fungerar; exempelvis Conti SportContact2, Michelin PilotSport, Dunlop SP Sport 2000, Uniroyal RainSport1, eller liknande.

Hankookdäcken har man bara på för att de håller längre och man inte vill lägga några pengar på sin bil (tänk gammal tant med Saab 900 -84).
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Haglund2306: Än så länge är det väl bara du som sågat dessa däck här på forumet väl? Så HELT värdelösa kan dem väl inte vara?
Och är man inte är ute efter en jävulsk välhålning etc, för att pressa i varje kurva, så kan det väl kännas lite omotiverat att köpa däck som är 2-3 gånger dyrare och slits fortare.
Jag köper själv inte gärna dem billigaste däcken, men det är för att jag har en viss körstil. Men Hankook verkar ju inte vara sämst på marknaden heller, utan ett medelmåttigt däck.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men det är ju lite som Haglund2306 säger!
Jag skrev ovan att det är ett prisvärt däck,men knappast något högkvalitet/prestanda däck.
Gäller väl samma här som allt annat: Man får det man betalar för!
Mycket ungdomar med små plånböcker och de som inte vill ha något extremt åker ofta med dessa däck!
Själv åker jag Nokian NRY, men börjar bli lite besviken.
Nästa puckar får bli från Michelin Pilot serien!!!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ExHonda:
Ett däck är så mycket mer än bara grepp. Det skall vara komfort (både ljud, stötighet och balanseringsegenskaper), temperaturflexibilitet, greppegenskaper i väta, konsekvent beteende, högfartsstabilitet, m.m.
Hankookdäcken är inte på något sätt billigast eller sämst på marknaden och Ling-Long, Nankang och liknande däck är rena dödsfällor i jämförelse, men jämfört med däck som sitter standardmonterade på någorlunda prissatta bilar så är de inget vidare. Kolla vad som satt på bilen från fabrik, och fundera sedan över om det verkligen är värt att klassa ner bilen så mycket som du gör om du sänker däckskvaliteten från vad biltillverkaren ansåg skulle passa din bil.

Om det är något man inte ska spara på så är det däck. Har man en högprestandabil som en M3:a eller för den del i princip vilken BMW som helst, så förstår jag inte hur man kan pruta på däcken.

Åker för övrigt på Continental EcoContact på sommaren och Nokian Hakkapelitta på vintern på bruksbilen och det är verkligen inget monster på något sätt. Till BMW:n har jag för närvarande inga sommardäck, men Michelin Ivalo på vintern.
Man får å andra sidan inte köra särskilt fort på vanlig väg. Inte utnyttjar man många procent av kapaciteten av en M3:a. Så vad spelar det för roll? Vad man ska ha för däck bestäms av hur den används.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör med dessa i dimensionen 235/40-18 på min 530 och dom funkar ok. Hade nog själv aldrig köpt dessa men då dom satt på fälgarna när jag köpte dessa och var nästintill nya så lät jag dom vara kvar. Greppet är bra och komforten har jag svårt att säga något om eftersom jag inte kört med några andra 18" på den bilen. Dom låter i alla fall mer än de Bridgestone RE540 i dim 235/45-17 jag hade tidigare. Dåliga egenskaper i vått har man läst om men jag har inte upplevt att dom skulle vara sämre än GY Eagle eller Michelin Primary som jag hade på min förra bil.

När jag snackade med min däckkille så sa han att dessa däck var kanonbra (och det är inte han som sålt dom till mig) medan en fälgfixare i Malmö som jag hade en fälg hos i höstas sa att det var rejäl skillnad på däck som Michelin och Continental när det gäller t ex rundhet och allmän kvalitet.

Som sagt, har inte varit missnöjd med dom men när det är dags att byta nästa gång så blir det något annat.

___
//Ulf
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ILTR:
Precis! Och på en bruksbil vill man ha bra komfort för det första. Det är nog det Hankook-däcken faller mest på enligt min erfarenhet (och enligt min däckare).
Haglund: Visste du att Audi monterar Hankook-däck på sina bilar. Det var inte så länge sedan Audi slöt avtalet med Hankook. En annan sak som inte många känner till är att Michelin och Hankook har en allians. Jag tror t.o.m. att Michelin äger en del av Hankook.

Jag säger inte att Hankook är det absolut bästa märket. Det här med premiumdäck tycker jag är lite missvisande. Continental, Michelin, Bridgestone mm har haft en del dåliga däck de med, samt att de kostar alldeles för mycket om nån frågar mig.

Om man jämför mellan olika däcktest märker man att däck får olika placering, det tror jag på att man värderar däckens egenskaper på olika sätt. Tittar man i ett test placerar sig däcket på top 3, medans det i ett annat hamnar bland de sista.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Som jag sa före i tråden är jag hur nöjd som helst med mina hankook (19") Jag kan inte alls hålla med Haglund2306 om att de skall ha fruktansvärt vägljud... Då dessa hankook enligt mig har mindre vägljud än SP SPORT 9000 som jag hade förut..
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Tryggve:

Jag vet inte exakt vad cupen heter, men en i princip standard Bmw 325 som körs av typ tre förare i 8 timmars race på banor som tex sviestad, vad kan detta vara för cup?

Jag har dessutom för mig att en vinnare av en cup i konbanekörning dessutom har använt sig av K104.

Jag använder dessa däck nu efter rekommendation av förarna till ovan nämnda bmw. De hade enligt utsago tidigare körtmed Yokohama a539 som skall vara ett erkänt bra däck, men de ansåg att K104 presterade bättre än dessa.

Jag upplever inte att mina K104 har dålig komfort.

Jag hade tidigare Yokohama A160 och marshal power racer II på 15" fälg. (dessa yokohama tyckte jag för övrigt var grymt bra) Nu har jag k104 på 17" fälg och jag tyckte komforten blev bättre än med de förra däcken trots avsevärt lägre profil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.