|
|
|
|---|---|
Manga |
Jag har förut skrivit här i forumet och undrat om mina konstiga vibrationer jag har i bakvagnen på min M535i-85. När jag släpper upp kopplingen så vibrerar det under bilen, samt när man har släppt upp kopplingen och är "på väg att dra iväg" och gasar lite så känner man också att det "durrar" eller vibrerar till under bilen, det känns som det är bakifrån det kommer. Men när man väl har fått upp farten så känns det inte alls. Jag håller på att bli tokig, vad kan det vara? Nån sa att det kan vara bussningarna till själva slutväxeln, är det möjligt. Tilläggas kan ju att jag nyss har bytt hardyskiva + stödlager. MVH Mange |
| Kan det inte bero på en sliten koppling eller tryckplatta? hade samma problem på min 535:a, hann dock sälja den utan att åtgärda | |
Manga |
Kopplingen är också skapligt ny, så det bör det inte vara. |
Manga |
Ingen som har nån mer teori? |
|
Tjena! slår det i bakvagnen när du släpper gasen tvärt? Mvh Annermalm |
|
Manga |
Nej, det gör det inte, det märks bara när man åker i väg så att säga. |
redbull |
har samma problem med min har ingen aning om vad det är... you are in my mirror |
redbull |
har samma problem med min har ingen aning om vad det är... you are in my mirror |
|
Annermalm: det gör det i min, vad är det för fel??? //Cosmos "Rak 6a åt alla" E28 Registret #160 |
|
|
Kollat silentblocken? På min gamla 520 hadde jag ingen aning om att dom ens fanns så jag körde på tok för länge innan dom blev bytta. Då durrade det kraftigt för nästan allt gummi var borta, körde i det närmaste metall mot metall... ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
523i_96 |
Kolla avgassystemet! När du söker dragläge på bilen sätts det i vibration. Om det då av någon anledning inte sitter tajt kan det leda till att bilen beter sig som du beskrivit. Om det är silentblocken som spökar borde inte bilen vibrera precis i STARTEN. Slitna silentblock brukar leda till att bilen liksom känns orolig i bakvagnen. Detta yttrar sig i sådana fall när du t.ex. kör i jämn fart. Är silentblocken på väg att ge sig känner du att bilen "pockar" där bak när du kör på tomgång på tvåans växel. Det känns som att stolen sitter löst. Lycka till, MVH Magnus |
|
Funderar lite på Corbalins teorier om kopplingen. Det finns ju en till friktionsyta som förmodligen inte åtgärdas vid kopplingsbyte, nämligen själva svänghjulet. Den ytan kan skadas om kopplingen slirat och gått varm. Kanske inget du tänkte på om ytan var t ex missfärgad (blåaktig) när kopplingen byttes.Ytan kan bli lite "vågig" och då kan det bete sig som du beskriver. OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34. Vill ha:540iE39 |
|
|
Just det , det glömde jag, olja på lamellen är inget bra heller, kan också bli så. Jag hade "startskak" på en bil en gång, det botades tillfälligt genom en "gubbstart",dvs mycket gas och reglera farten med kopplingen och helst starta på trean !!! OBS ! Jag vill absolut inte försvara denna metod såsom seriös men det funkade ! (Tillfälligt som sagt) OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34. Vill ha:540iE39 |
|
|
cosmos! på min 530 var det bussningarna som sitter vid infästningarna till diffen. |
|
Manga |
Annemalm: Kan det vara bussningarna till "diffen" (slutväxeln)? Hur kollar man om dom är slut? Mange |
|
kofot på varsida om bakaxelen boj ock kolla styvheten på bussningarna Mvh Annermalm |
|
rsarits |
Hade liknande problem, iofs på en E12, men ändå. På min bil var det hardyskivan som ställde till det Micke |
|
det är jag som köpt Corbalins 535a, och vibrationerna osv berodde på att dom 2 bussningar som håller fastbakaxeln var totalt slut, bytte dom och nu är det nemas problemas. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.