|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag är inne på en E34 först en 520 men fick många tips om att satsa på en 525, har kollat lite data osv. Tycker att en 530 V8 verkar sjysst. Bränsleförbrukning på 1,07 är ju betydligt bättre än vad jag har idag på min slöa scorpio sexa som drar minst 1,3/mil. Tacksam för tips om denna maskinen, gärna jämfört med 525 (Vanos mod) |
|
Det är i praktiken ingen jätteskillnad i prestanda mellan 525i och 530i, men visst är 530 lite rappare. Båda har trevligt motorljud på sina egna olika sätt, min egen erfarenhet säger att 525i har aningen högre motorljud in i kupén vid konstant fart. Det gör inget, det låter väldigt mysigt och trevligt! Det är samma växellådor och därmed utväxling på bägge oavsett om det är manuell eller automat. Smartaste köpet är helt klart 525i, men det är inget jättehopp ekonomiskt att välja 530 istället. Det är inte mycket som skiljer i försäkring och en 530 drar väl ca halv till en hel deciliter mer per mil. Vidare blir det lite dyrare att serva V8´n, fler stift och mer olja. Men det känns också marginellt. Det man ska se upp med på 530i är exakt samma saker som på övriga E34, sedan har förstås V8´n några egna motorspecifika brister man bör kolla upp. Dessa finns att läsa om här: Länk ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Jag hade en 525 ´90 o var då nöjd med den. Idag har jag 530 ´95 o är jätte nöjd med den. Båda bilar hade/har sina fördelar o nackdelar men det är altid goare med en V8 under huven. Det är ingen direkt stor skilnad i bränsleförbrukningen, 530 har lite bättre prestanda o bäge kostar lika mycket i försäkring o underhåll(mer olja etc som Davve skriver) dock 530 är lite dyrare skatt på. Annars är den största dileman "6 eller 8". Jag valde 8 o har inte ångrat mig än := BMW - Beroende Med Wilja! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tack för tipsen låter ju riktigt bra. med en V8 :) Men en tanke som slår mig.. Hur är den att serva? Vanliga sexan är väl relativt enkel antar jag.. Men V8an e det trångt som attan? Vet att på camaron med V8 (LT1 -94) så är det ju ett rent h-vete att bara byta tändstift, och byta optin ska vi inte tala om.. Är även bmw-s V8 svåråtkomlig? |
![]() 1.360 Bruksbil
Tack för tipsen låter ju riktigt bra. med en V8 :) Men en tanke som slår mig.. Hur är den att serva? Vanliga sexan är väl relativt enkel antar jag.. Men V8an e det trångt som attan? Vet att på camaron med V8 (LT1 -94) så är det ju ett rent h-vete att bara byta tändstift, och byta optin ska vi inte tala om.. Är även bmw-s V8 svåråtkomlig? |
Transocean |
Jag skulle väl ljuga om jag påstod att V8:n är lättåtkomlig men t ex byte av stift, ventilkåpspackningar, olje å luftfilter är ju rätt så fort gjort. Jag har aldrig varken haft eller kört en 525:a men tycker faktiskt att bmw sexorna jag hört låter bättre än bmw v8:orna. Min 530 har ferrita-avgas och har dovt muller på låga varv å segdragning men blir riktigt tight å ilsken över 4000 varv. Låter gött i tunnlar och dylikt. Men helt annorlunda än jänkarjärn...är själv sugen på en Vette C4. Det sägs att man skall va obs med oljepumpsbultar som kan lossna om du tänker dig en V8, bäst att kolla själv efter köpet och inte räkna med att det har blivit gjort, jag gjorde det efter 7000 mil !!!, men mina satt som berget. V8:n vibrerar mer än den lilla sexan i 520i som är den enda sexan jag kört men det är ingenting som irriterar. Min med manuell låda drar 1.2 liter milen vintertid blandat, mellan 0.95 - 1.00 på sommarn. Och ja, jag har tung fot...undvik årsmodell 93 då den verkar va mer utsatt för småfel än de senare versionerna, har själv än 93:a och har fått byta en hel del å har fått den uppfattningen här på AP att just 93:orna sliter lite med kvaliten. Juha |
Conan999 |
Jag är väldigt nöjd med min V8:a. Går som en dröm, krånglar inte nåt. Har kört den på 1,05 blandat med 19 tummare. Conan999 |
rsarits |
Jag är helnöjd med min 530, den har nu passerat 31500mil, jag har kört 14500 av dessa. Hittills inga konstigheter eller fel. All el fungerar, drar 0.4-0.6l olja mellan service (c:a 1400mil intervall), inget vatten, inga missljud. Jag pendlar med bilen, och snittförbrukningen är 1,1l/mil, med relativt tung fot. Kör du mycket i stan så tror jag skillnaden mellan 525 och 530 är ganska stor, men blandad eller landsväg är den mindre. Jag har kört min 530 på 0,84l/mil landsväg. I övrigt så har förmodligen de flesta 530 generellt mer utrustning än 525 Micke |
|
530 och 540 är inte våldsamt dyra bilar att äga och väldigt trevlga att köra, men inse att det blir ALLTID dyrare med en sådan bil som är lite extra än att äga en "vanlig" bil. Bensinförbrukningen är dyrare Försäkring är dyrare Service är dyrare Däck blir dyrare (krävs höghastighetsdäck) Reservdelar är dyrare På 540 - 530 vid närmare 18-20000 mil behöver följande bytas om det inte är gjort: Renovering av automatlåda (plastkulor) 25000:- Byte vattenpump 4000:- Byte katalysatorer 8000:- Byte bromsskivor. 8000:- Dessa pengar får man aldrig tillbaka vid försäljning av bilen. Bilen är billig att köpa vilket innebär att dom är svåra att sälja. Alltså blir det dyrare att byta bil när man vill sälja sin bmw Är man villig att acceptera ovanstående fördyringar så är det underbara bilar att köra. (jag vet, jag har haft en 540 IA) 525 däremot är nog inte dyrare att äga än en Volvo |
|
|
Äger en 530i-93 den gick ojämt på tomgången vid köpet vilket innebar kommentarer som att du är ju inte klok,nu har du köp dig problem. En service senare inkl.nytt insugsmembran så gick den och går fortfarande som en dröm. Den har nu rullat 27.000mil och jag stortrivs med den. Tycker heller inte att bensinförbrukningen är så hög (har åkt på 0,92 lansväg) Vad det gäller plast kulorna i automat växellådan så gäller väl det problemet bara 540 och inte 530 efter vad jag förstått så är det en mindre låda i 530 som inte har plastkulorna.( Rätta mig om jag har fel) /walle |
|
|
Ja, plastkulorna finns inte i automaterna till 530, 525, 520 och 730 (5HP18 om jag inte minns fel). Det innebär dock inte att de är problemfria. Verkar finnas en del som har lite småstrul med sina automater i även dessa bilar, inklusive undertecknad. Jag skulle rekommendera en manuell låda. Här är en tråd jag skrivit i om mina bekymmer: Länk Men på det stora hela är jag jättenöjd med min 530iA -93. Det är en mycket välhållen bil som har mycket kvar att ge. Inga problem alls bortsett från de med lådan. Jag visste om det där med lådan när jag köpte bilen men föll för bilen i övrigt just p.g.a. skicket. Svårt att tro att bilen är hela 14år! Besiktigade den i fredags med blankt protokoll. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
spider; Var får du priserna i från? Är det vad du betalat? Katalysatorer behöver bara bytas i undantagsfall = om innehållet är löst och då är det inte bråttom utan det kan tas vid tillfälle eller låtas bli, ovanligt fel enligt mig, vanligare på E39 540i. Vattenpump 4tkr? På verkstad då? Jag betalade 850kr och monterade på egen hand, gjort på en bil av 5. = låg risk/kostnad. Bromsskivor kostar något liknande för alla 4 monterade på verkstad, utan rabatt på mekonomen kostar 4 skivor + klossar 3900kr till en 540i medan det till en 525i 24V kostar 3100kr. Lådan i 540iA (endast den 530iA och manuella behöver inte den reparationen) ska man vara beredd på att den kan komma gäller speciellt om oljan aldrig är bytt och man kör vårdslöst, ta det lugnt med backning. Gällande 530i försvinner automatlådeproblemet och koppling är billigare 3000kr mot 4500kr (Mekonomen) 525i kostar 1740kr, svänghjul är lätt att bränna på 540i (vet ej hur riskerna ser ut på motorsvagare modeller) samma kostnad för båda V8: orn 6000kr, du sparar 200kr om detsamma händer på en 525i så se upp med att köra när kopplingen börjr gå. Detta är mina erfarenheter under snart 5år som ägare till en eller flera 540i E34. Se upp med förstörd kondensor till A/C: n den sitter utsatt (kostar 3-4tkr?) plus montering om man inte gör det på egen hand. Är effekten ok så är 530i V8 ett ypperligt val, jag skulle välj den före en 525i 24V om det gällde två exakt likadana vagnar, men nu drygt 10år efter nerlägningen så är det bättre att köpa ett fint exemplar, låt det välj åt dig d.fagersten! Stephan |
|
|
Alla priserna är verkstadspriser såklart. Och visst kan det variera. Det kan varier väldigt mycket beroende på om man lämnar till märkesverkstad vilket jag förutsätter eller om man känner en billig bilmek. Fördelen med märkesverkstäder är att man oftast har garanti på jobben som utförs |
|
| Garanti på utförda jobb lämnas av så gott som alla verkstäder, inte bara märkesverkstäder! | |
|
Va också otroligt nöjd med min dåvarande 530. Den bara gick å gick hela tiden utan några bekymmer alls igentligen. Ända som byttes var dom vanliga servicegrejerna,oljor å sånt. Hade i försej bara den i 1½ år,men iaf... Men idag skulle jag nog hellre sattsa på en 540. Mycket roligare bil för nästan samma pengar vad de gäller allt runt omkring den. Men skulle va tveksam till att köpa en med över 20.000 mil å inte har renoverad låda... Dom tusenlapparna extra man kan få lägga för att få en med renoverad låda är klart värt! Men iaf...skulle också helt klart välja 530 före 525 Sen tycker ja fakitkst de är större skillnad än va många andra tycker mellan dom. |
|
Helga |
Jag tänkte byta bort min 535 -90 mot en 530 -94 som jag provade en sväng. Kände ingen skillnad på kraft och spets. Var väldigt lika faktiskt. 530 gick lite tystare och mjukare och väldigt stabilt. Mao så tycker jag det är bättre att jämföra 530 med 535. Betydligt mera bottendrag i dessa än 525. Med all rätta! //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.