|
|
|
|---|---|
|
Som bekant har jag bekymmer med avgasvärdena...Köpte för ca 3v sen en Biltema-lambdasond. Denna sond gav helt andra värden än original-sonden (som låg/ligger runt 0.8V oavsett varvtal), Biltema sonden låg på ca 0.45V. Detta är en rejäl skillnad, originalsonden säger att blandningen är för fet (logiskt egentligen då sonden är bortkopplad från motorstyrningen så borde bilen gå på "default" värden, dvs fetare blandning), medans Biltema-sonden indikerade nästan "perfekt" blandning under samma betingelser (ca 0.45V). Har kollat allt på bilen, hela kabelhärvan till motorstyrningen, upptäckt vissa "nötningsskador" o åtgärdat dessa. Med originalsonden så var alla värden bra utom C02 som var 0.6 (max 0.3). Med Biltema-sonden var alla värden kassa utom lambda som låg på gränsen (0.98). Till råga på allt behagade min Biltema-sond att dö helt igår, för när jag (återigen) mätte upp den så alstrade den ingen spänning alls...Så då åkte originalsonden tillbaka igen o vips var spänningen på ca 0.8V. Denna gång var jag betydligt mer observant på hur spänningen ändrades när jag SLÄPPTE gasen, o se där då sjönk spänningen ner mot 0.1V (logiskt då det borde vara rejält luftöverskott vid motorbroms...). Med andra ord är originalsonden med största sannolikhet hel, så nu bär det snart av till Biltema för att reklamera sonden o få pengarna åter om möjligt. Paap Reeder påpekade redan tidigare att Biltema-sonder inte är att lite på, vilket i mitt fall visade sig stämma till 100%. Lite konstigt att en helt ny sond kan vara så dålig från början... Mina nuvarande avgasvärden borde bli nåt i stil med: HC=50, CO1=0.4, Co2=0.6, Lambda=1 (hade dessa värdena med originalsonden). Nu till min fråga: Hur får jag ner CO-halten? Katalysatorn verkar ju fungera någorlunda iaf, eller? Kan man hälla på K-sprit eller liknande för att få ner CO? Kommer självklart mäta värdena först utan "mygel medel" men om det är fortfarande knas tänker jag testa med någon "bensintillsats". Känns inte riktigt motiverat att byta katalysator på bilen (36000mil), den får rulla ett år till så får den ny katalysator till nästa besiktningen om den lever då... O så självklart ett tack till Paap Reeder som fick mig att börja misstänka den nya sonden lite smått (och skrämmande hur rätt han fick till slut...). Slutsatsen gällande Biltema-sonder är för min del: Priset är lågt, funktionen högst osäker och vill du vara SÄKER på att få en fungerande sond så köp original eller annan "märkes sond" (kör icke original men original identisk DENSO-sond i M5:an med bra värden, bytet föranlett av knasiga värden där med...) | |
Paap Reeder |
Hej Dawwe! Måste säga att jag har svårt att förstå deras affärsprincip med lambdor och dessas varierande kvalitet. Är litet osäker på hur det "blir på moderna bilar" med CO men på min gamla M30 så var jag i ett trängt läge - skulle iväg på semester- att göra följande för att få den tgodkänd: (sedan fixade jag felet ty boxen stod i ett tokläge) före = CO låg på 4,5 mot tillåtna 3,5 efter = 6 liter 98 oktan + 4 liter karbsprit (... många småflaskor bidde det ...) så låg CO på 0,7. Den gick som en fiskekutter men G bidde det. Törs nu inte säga hur det blir på en nyare bil med lambdor, kattar o s v men jag skulle absolut försöka med säg 5 lit 98 + 1-2 lit karburatorsprit eller köra på 100% E85. Det kan dock vara så att övriga värden åker upp. MVH /// Paap R |
| Paap: Ja det kan vara som så att övriga värden "åker upp", jag vet inte eftersom jag aldrig använt mig av fusk (hittills kanske man ska tillägga). Är inte K-sprit detsamma som T-röd eller något annat som man kan köpa i större förpackningar:-)? För övrigt så köpte Biltema snällt tillbaka den använda sonden utan att knota det minsta, blev (ännu en?) reklamation för de bara, de verkade inte direkt förvånade...När jag fråga vem som tillverka sonden så log de bara o sa "Det är hemligt"... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.