|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har som så många andra E38/E39 ägare, pixlar i huvudinstrumentets infodisplay som lyser svagt eller inte alls. Har gjort "reperationen" som finns med som mektips här på AP två gånger, men dom har slutat lysa efter en tid ändå. Undrar nu om det går att köpa displayen löst hos BMW, eller om man måste köpa helt nytt instrumenthus? Någon som gjort detta, eller vet vad det kostar? | |
|
Hej, Tyvärr måste du köpa ett helt nytt instrumenthus vilket kostade för ett halvår sen ca 5500kr + kodning och byte ! Mvh / |
|
|
Aha... det var ju typiskt! Tack för svaret |
|
|
Ge inte upp!! De finns domhär på forumet somär duktigare än du och jag ang.detta. Leta runt lite och du kommer att hitta någon som kan detta. Vissa säger att det inte går och andra helt tvärt om. Problemet är endast dålig kontaktyta där inne. Knappast aldrig att just pixeln är död. Detta är min åsikt i alla fall. Bakis är jag med så det så. |
|
Paap Reeder |
Alucinor! Jag har en display som jag minns som ny när jag plockade med den i lådorna för nått år sedan. ETK: 62 11 1 388 799 heter den. Vet dock inte om den passar till din bil. Hade tänkt mig en 400:--ing för den. Sedan har jag ett nytt instrumenthus med nr 62 11 6 911 288 som jag annonserat för 900:-. Det är till en diesel E46 men efter tråden om instrument på AP där lalaw är en hejare på instrument så KAN DET EV.??!! vara så att du skulle kunna använda det på nått vis. Häng inte upp dig på angivna priser ty om nått passar så kommer vi överens. MVH /// Paap R |
| Mekartipset här på forumet tror jag inte alls på. Det förstör snarare än hjälper. Men det finns en annan variant som jag just nu kör ett fälttest på. Det är en tysk som fixar detta för priset EUR 100 plus frakt, se vidare uppgifter i min bilblogg. Problemet är att du redan har varit inne och sprayat vilket sannolikt innebär att du har förstört instrumentet. | |
|
Paap: Sökte 62 11 1 388 799 på realoem. Får bara träffar på E32:or och E34:or. Tveksamt om den passar då? (Har en E38). Mixtus: Tror du displayen skadas av CRC Oxide Clean och CRC Contact Protect? Är dom medlena jag använt mig utav. Oroväckande om det tar skada av det... vill ju inte att dom som väl lyser, ska sluta lysa pga det! Ska läsa egenom din blogg iaf. |
|
stma |
Tjena! Kika lite här: Länk /Steve |
|
Hej, Kollade precis med företaget på tidigare länk ( Länk ). De skulle ha 340€ för reparation av display i huvudinstrument +40€ i frakt. Lite väl dyrt med tanke på vad en ny enhet betingar i pris. Jag är helt säker på att den tidigare så omtalade tysken ligger runt 1/3 av det priset. Bara att söka vidare bland tidigare inlägg så skall vi nog hitta honom. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Misstänker att "den omtalade tysken" är samma person som jag använder mig av. Mitt kombiinstrument har precis varit nere hos honom och vänt, och jag räknar med att få det vilken dag som helst. | |
|
Tipset här på sajten fungerar utmärkt - det är inte så att jag skrev det utan att först ha testat. Jag är emellertid nyfiken på vad det är "den omtalade tysken" gör för de ~€100 som det påstås kostas. "Spraymetoden" är ju bara en bråkdel så dyr, även om effekten inte är permanent. Wilhelm Svenselius |
|
|
Att kontaktrengöringsmedel, rätt använt, skulle förstöra displayen finns det för övrigt inga belägg alls för. Dränker man instrumentet kan det antagligen ta skada - (jag har inte provat) - men använder man medlen som de är tänkta är effekten enbart positiv. Annars hade jag nog haft väldigt många döda pixlar vid det här laget. Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag tror inte att kontaktspray direkt skadar något, däremot tror jag inte på någon långtidseffekt. Har gjort det två gånger och min slutsats är att dålig kontakt är fortfarande dålig, även med lite tillfälligt förbättrande spray. Permanent lycka tror jag är kombinationen av dessa två: Länk Länk Att lyckas demontera displayen utan att ta bort mätarnålarna och sedan grundligt rengöra kontaktytorna och montera ihop det med jämt tryck. (Är lite frestad att göra ett försök). |
|
|
Jag har löpande varit i kontakt med "den omtalade tysken" som menar att man inte skall använda kontaktspray. Han menar att det kan försvåra en framtida, riktig reparation. Och dessutom fungerar det bara sporadiskt och under en begränsad tid. Mot bakgrund av att han arbetar professionellt mot flera verkstäder (bl.a. BMW, Alpina, Mercedes, Saab och Opel)så tar jag hans rekommendation på allvar. I sammanhanget kan nämnas att han lämnar ett års garanti på utfört arbete. Nu återstår förstås att se att han håller vad han lovar, vilket jag ännu inte kan verifiera. I värsta fall får jag väl äta upp mina ord! Men jag var nyfiken och ville förstås testa eftersom detta fel har diskuterats fram och tillbaka på forumet. Paketet är på väg och det borde anlända vilken dag som helst. Spännande! Kul att det har fungerat för dig W2k, men jag tror att din referensbank är aningen mager i detta sällskap. Ditt mekartips är förstås gjort med goda avsikter men jag tror inte på det i längden. |
|
|
Håll oss informerad Mixtus! Du har inte kostnaden för repa. samt länk till ev. sida? Eller är det bara mail kontakt som gäller? Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Med tanke på hur vanligt förekommande felet är, och då det inte orsakas av ägarna borde BMW som säljare av en undermålig produkt som goodwillåtgärd kraftigt sänka priset på produkten. De 5500 som nämns ovan består med säkerhet till största delen av vinst + skatter. Någon tusenlapp istället så skulle nog många byta vilket vore bättre reklam för tillverkarens produktkvalitet än dagens pixelerade indikatorer. Men "borde" och "kommer att" är tyvärr inte samma sak, så inget lär väl hända. Mvh Mikael |
|
|
jag skulle tro att de skulle fungera bättre med syra eller typ lödvätska att ha på kontaktytorna ? ingen som har provat ? Länk |
|
|
Mixtus , tror att det är samma kille som min kompis Scheckheft här i Luleå har haft kontakt med när pixlarna inte syns mer. Har bara hört goda rekommendationer om honom. /Mats |
|
|
Hej Mixtus, Väntar spänt på hur det gick, har du skickat instrumentet till detta företag: Länk (Tydligen reparerar de e-38 för 155 euro) eller till: M8-Enzo, länk: Länk ?? Mvh Tomas |
|
| Jag är kanonnöjd. Trevligt bemötande, professionell och snabb hantering med kvitto, garanti osv. Har monterat instrumentet och allt är ok. Bild finns på min bilblogg. Totalt gick det på ca. 1475 kronor allt som allt. Den som är intresserad av detaljer kan höra av sig med powerpost. | |
|
det finns en firma i sverige som lagar pixelfel av någon anledning kan jag inte läga upp sidan men testar med detta m ä t a r s e r v i c e . s e MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.