AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.638

några 316i frågor...?

sk
6
skylinx
BMW 316i -92
Tja

Jag har några små funderingar som jag hoppas att alla ni BMW fantaster kan hjälpa till med.

Äger en 316i från 92 som har gått drygt 16k mil vilken olja bör jag helst använda?

Funderar även på att byta växellådsoljan, har hört talas om märket Redline, men vart kan man köpa de nånstans?

Har även märkt att bilen vid några enstaka tillfällen tar någon sekund extra på sig vid kallstarten (men bara när det är kallt ute), några funderingar på vad som kan va fel? Har nyligen bytt tändstift kan jag tillägga.

tack på förhand =)
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Hej och välkommen till forumet,

Olja har diskuterats så mycket att om du använder sökfunktionen så kommer du ha läsning för ett par dagar.

Det du skall tänka på:
Du har en motor som heter M40 och är väldigt känslig för att oljebytena sköts korrekt. Använd en helsyntetisk olja med viskositet 5W40 och så hög klassning som du kan tänka dig betala för, biltemas helsyntetiska 5W40 duger utmärkt. Använd alltid orginalfilter, prisskillnaden är marginell mellan BMW original och pirat/OEM.

Växellådsolja:
Skippa RedLine och andra HokusPokus-medel, sök på forumet, skälv kör jag på Castrol TransMax-Z och det fungerar utmärkt.

___
/Fredrik
E3
1.828
E36
USA bilar
Dmi: Först och främst, (igen) BMW tillverkar inte egna oljefilter.. vad är det som säger att man ska köpa de där? Däremot är det viktigt att man har ett filter av hög kvalitet!

RedLine tillhör inte de sk hokuspokusmedlen, utan är en esterbaserad (äkta) syntetolja. Tillhör alltså inte de som sägs "renovera" något trasigt eller slitet
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
E36:

Jag är väl medveten om att BMW inte tillverkar några egna filter, men att köpa det från BMW är väl ett lätt sätt att få ett filter av hög kvalité?

Ang. redline så kanske det är hårt att kalla det hokus-pokus medel, överprisatt olja med ett annat additivpaket än cstrol osv är väl mer rätt. Även du E36 kan väl hålla med om att det känns väldigt overkill att hälla det i en 316?

___
/Fredrik
E3
1.828
E36
USA bilar
Ja, nu är jag benägen att hålla med dig, till viss del
Overkill med RedLine i motor håller jag med om, men i växellåda bakaxel är det absolut inte overkill. Definitivt inte i lådan, eftersom det går så mycket lättare att växla med RedLine i lådan. Jag byter alltid till just deras olja i mina egna bilars växellådor, och oftast även i bakaxeln
Har gjort detsamma på enn hel del Volvo 740 som har vissa problem med lådorna, och alla har märkt en förbättring efter bytet, men som sagt, det åtgärdar inte ett fel!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan bara instämma i vad E36 säger om växellådsolja - Red Line MTL kan göra underverk på BMW-lådor som trilskas i kallt tillstånd och/eller rasslar på tomgång, men i övrigt fungerar klanderfritt. Dyr, javisst, men de 1-1,5 liter som behövs är värda merkostnaden på nån hundralapp! Inte overkill, ens i en 316....

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Glömde en viktig sak om motoroljan för M40-maskinen: Det är alldeles riktigt som Dmi skriver, att M40 behöver bra olja.
Anledningen är, att ventilmekanismen har en känslig konstruktion. Kamaxeln trycker mitt på vipparmarna, och därmed får man dubbelt så högt anliggningstryck mellan kam och vipparm, som om kammen verkat i ena änden på vipparmen (eller tryckt direkt på ventilen). Därför ställs höga krav på oljans vidhäftningsförmåga (så inte delarna 'torkar' när motorn står still) och på dess tryckupptagningsförmåga. Dessutom finns det hydrauliska ventilspelsutjämnare, som har en backventil som lätt 'beckar igen' om oljan är skitig och rengör dåligt. Därför ställs stora krav på oljans rengörande egenskaper.
De enda oljor som 'duger' till M40 är esterbaserade helsyntetprodukter - skippa alltså 'halvsyntetiska' produkter, och oljor framställda 'crackade' mineraloljor.
Bra oljor till M40 är t ex Motuls helsyntetiska, Valvoline SynGard och Mobil 1 - det finns fler, Biltemas helsyntetiska är faktiskt inte dum! Skippa allt vad Long Life-oljor heter, liksom 'lättflytande' 0W40 och liknande.

Lite Off-Topic, men viktigt, är att du ser till att byta kamremmen på din motor i tid. BMW har i efterhand minskat bytesintervallen till 'varje inspektion II, eller högst 4 år'. Det betyder att du inte ska köra mer än ca 4500 mil mellan kamremsbytena, och max 4 år.
Det som förr eller senare händer om du slarvar är, att remmen går av eller 'kuggar över' för att den blivit slak - i bägge fallen blir konsekvensen att ventiler och kolvar kolliderar, med katastrofala konsekvenser (krokiga ventiler allra minst, och om du har lite varv på motorn kan även vipparmar, kolvar och vevlager ta ordentligt med stryk.
(Om du undrar hur jag vet, har jag igår och idag bytt topplock på en 316 där remmen kuggat över och sedan blivit rensad på kuggar när det slagit tvärstopp!). Om du inte 100% säkert vet när kamremmen byttes sist - byt den på en gång, i förebyggande syfte!

/// Gunnar E.
sk
6
skylinx
BMW 316i -92
Tack för svaren, ja är medveten om de problem som finns med m40 motorn, även de förra ägarna har tydligen också varit medvetna om detta då kamremmen bytats ca var 3000 - 4000 mil. Kanske lite väl överdrivet vid 3000 men motorn tickar ialla fall inte, vilket är positivt.

Så Redline är bra i växellådan och bakaxeln, var kan man köpa dem? Har inte hittat dem på micro, biltema eller autoexperten. Mekonomens utbud finns inte på nätet dessvärre, så jag vet inte om de har den eller inte. Det står inget heller på Redlines hemsida om var man hittar deras prod.

Ingen som har en susning om varför bilen tar en sekund eller två extra på sig vid start i kallt väder? Funderar på att byta, fördelarlock, rotor, tändkablar samt bränslefilter, i hopp om förbättring.
E3
1.828
E36
USA bilar
Jag köper RedLine hos min hovleverantör, Janne på Wennström Racing
Sist jag köpte gav jag under 150:- för MTL, vissa Mekonomenbutiker vet jag har den, men ingen aning om deras pris

Valvolines SynGard heter fö SynPower numer

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
skylinx,
bra att kamremsbytena skötts exemplariskt!
Bara för undvikande av missförstånd, så har dock kamremmens skick inte ett skvatt med eventuellt 'tickande' att göra i en M40. Att slippa tickande och/eller nedgången kamaxel hänger helt och hållet på oljekvalitet och bytesintervaller - som sagt, använd riktigt bra helsyntet, och byt gärna lite oftare än föreskrivet!

E36: Du har helt rätt, visst heter Valvoline-oljorna SynPower! Det är jag som är mossig i huvet - bra är dom till M40 hur som helst!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.