AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.100

EML efter strömlöshet

Sida 1 av 2
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Efter en höst fylld av för mycket arbete har farbrorn fått stå och ladda ur ordentligt. Innan avställningen och urladdningen fungerade han utan fel på något vis men när jag så fick en stund över till jul, laddade jag upp batteriet och det verkar inte ha tagit skada då det håller 12,8 V vid polen i motorrummet.
Problemet är att EML-lampan lyser konstant, även utan nyckelvridning. Han startar som vanligt på 0,2 sekunder men går i nödläge. Jag kopplade ur batteriet igen och lät han stå strömlös över en helg, men det var samma sak igen. Jag har sett antydningar i gamla trådar om att det ska sitta ett annat batteri nånstans som håller ett "minne" kvar i såna här läge men inget entydigt. Ska inte EML-kretsen bara felchecka vid nyckelläge 2 ? Lampan lyser ju så fort jag sätter spänning i systemet, nyckeln är inte ens i..
Vad tycker ni ? ska jag rulla i 20 knyck 5 mil till närmsta DIS eller finns det nån som har ett bättre tips ?

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
Komfortnissen!

Släng batteriet i återvinningen.

Mitt höll också 12,8 V men var mycket nära "den yttersta dagen".

Har batteriet stått urladdat mer än ngn timme tror jag att batterialzheimern startar för fullt.

MVH /// Paap R

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, det var min första tanke också. Följer det rådet och köper dessutom ett nytt andra batteri som varit heldött sen jag köpte den. Det ska bli intressant att se vad/om det gör ngn inverkan öht. Det har ju tvistats om batteri nr 2 och i min bil har jag hittills inte märkt ngt som inte fungerat utan nr 2. Det kanske är 2:an som bidrar med viss typ av backup vid längre avbrott ?

mvh,komfortnissen
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Jag laddade upp mitt batteri flera gånger med laddare sedan slocknade EML, och sedan fungerat utan problem.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Nytt batteri hade ingen effekt alls och en DIS sade bara EML-fel och det kan ju t.o.m jag räkna ut eftersom lampan lyser konstant. Verkstan sa att man absolut inte får ladda batteriet med polerna anslutna utan att det då var stor risk att man blåste boxarna ... Så vi testade med en fungerande eml-box ifall jag pajat den gamla med min uppladdning men utan resultat. Sista teorin var att felet ligger i instrumentet, således är jag nu på jakt efter ett annat fungerande instrument. Min fråga nu är väl riktad till Paap som i ett äldre inlägg sa att det funkar med vilket som helst med samma färg på baksidan, E32 eller E34.

- Paap, jag provade din tjuvkopplingsmetod, dock utan resultat, men lade märke till att bilden på ditt instrument i din blogg inte till 100% överensstämmer med mitt. Nån liten komponent skiljer sig och då undrar jag om du själv provat lite olika instrument med framgång, oavsett ursprung och modell/årsmodell. Färgen på baksidan ... menar du hela "bakkappan" (som i mitt fall är vit) eller färgen på exakt vad ?

Skulle det kunna vara så att det ändå skiljer sig mellan årsmodeller och att man måste ha exakt samma tillv.nr från BMW för att det ska gå ?

Kanske fick jag inte till kontaktytorna på tjuvkopplingen. Skrapade av plastytan med fickkniven och tryckte hjälpligt dit en sladdbit med en bit lödtenn men det är så förbenat trångt och jag var kanske lite för försiktig med värmen. Lödkolven är lite klumpig så .... man vill ju inte få kontakt med andra stift än de avsedda...

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
Hej!

Om vi inte talar om boosterladdning så måste det vara alldeles "bort i tok" att man skulle koppla ur batteriet för laddning.
Jag har exvis min - och flera andra har också säkert - en LedTech ansluten dygnet runt nu när den för tillf står denna månad.
Kan inte stämma.

Jag har nu glömt namnet men en mycket rovärdig skribent här har klargjort att det är bakstyckets färg som gäller. Från 518 ... till 750.

DIS anger att det inte är triggat av de andra boxarna eller lådan utan felet måste finnas i Bermuda-triangeln: Gaspot - Instrument - EML-box.
Du har ju testat med en annan EML så den kan vi utesluta.

Kvar finns
Instrumentet, gaspoten OCH jordningarna!!

Jag skulle lägga mer krut på jordningskontroll. Sedan kommer det tidsödande jobbet med att kontrollera förbindelserna. Det lär finnas 10 km ledningstrådar i dom ... kanske mer.

Ett antal sensorer går ju både till EML och dom andra boxarna parallellt s a s.

Vad har du för färg på ditt bakstycke?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... vild idé:
Även om du inte har en Check Engine-lampa så skulle du kunna köra pedaltestet några gånger ... om utifall att någon del fått förmaksflimmer.
(Läge II + 5 ggr gaspedal i botten inom 5 sek ... jag fick göra uppåt 10 tramp innan jag fick igång min CE-lampa).

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.... motorelektroniken skiljer sig mellan 90 och 91 ... därav sannolikt skillnaderna även i instrumentet.

MVH /// Paap R
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Påståendet om batteriladdningen kommer från en f.d. verkmästare på BMW men det är klart att man får ta allt med en nypa salt, vilken auktoritet det än gäller.
Pedaltestet har jag försökt men jag får inte igång någon reaktion alls. Mitt bakstycke på instrumentet är vitt. Om det kvittar vilken modell det kommer ifrån så måste det väl handla om basic funktioner ? Tänker på olika intervall på hastighetsmätare och bensintanksstorlek t.ex.. ?

Ska fara iväg och skrota runt på skroten idag så får vi se vad jag kan hitta.

Precis vid uppstart kan man gasa som vanligt men så fort man släppt gasen en gång trillar den tillbaka i limpläge och spärrar. Det känns i lillfingret som ett simpelt fel men som du säger, det finns ju ett antal punkter att vandra genom. Känns mer lockande att det räcker med att byta ut instrumentet.
Positiv affirmering, positiv affirmering .....

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
... det väl handla om basic funktioner ? Tänker på olika intervall på hastighetsmätare och bensintanksstorlek t.ex.. ?
... dessa funktioner ligger i "codierstecker" som du flyttar över.

Instrumentgurun ... som jag som sagt glömt namnet på ... redogjorde för att eftersom elektronikkomponenter är otroligt billiga så bygger man ett instrument som täcker alla modellerna varvid då en M70 använder alla upptänkliga finurligheter och en 518 i stort bara hastighetsmätaren ...

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du ska köpa instrument bör du leta efter ett instrument med samma färg som ditt eget, går att plocka från alla E32 samt E34 525i och uppåt. Grunderna i instrumentet är samma men du får flytta med de tavlorna som är annorlunda graderade, t ex har 750 större tank än övriga. Kodpluggen flyttar du över, det här mätarställningen lagras.

Med rätt typ av laddare är det helt ofarligt att ladda med batteriet i, köp gärna en Ctek-laddare

Jag skulle dock börja med en djupdykning i ETM Länk , för att se vad som kan påverka EML-lampan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Aha, jag har missförstått alltså. På skrotarna hittade jag ett flertal, från M5, 535, 740, 735. Förstnämnda två vita, precis som mitt, men med helt olika antal multistick och de andra grå, så jag backade ur. Fattar jag det rätt att jag ska slakta själva kretskortet enbart i det "nya" instrumentet och limma in det i min gamla låda där mätartavlorna stämmer ? Det är ganska fiffigt isåfall, att alla funktioner ligger med från början, att användas efter behag. Trodde ju först att det bara var att plugga in ett annat instrument med samma färg och plugg direkt.
Jag är tyvärr inge´ bra på schematydning så det faller sig enklare att i första hand bara byta bit för bit från fungerande ex. även om det säkert hade gått snabbare att felsöka proffsigt, något som man helt enkelt inte gör på verkstad efter vad jag förstår. Blir väl för dyrt om ingen har kunskapen utan får offra flera dar på sökning ?
Får se när ETM laddat klart med modemfart om jag blir lite klokare ...
Tack för hjälpen såhär långt !

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
Har försökt söka efter inlägg som han som kunde instrumenthus bra skrev men kan inte hitta det.

Han var programmerare/datatekniker och jobbade just med att utveckla bilinstrument.

Erik som är en hejare på länkar kanske har sparat det?

Jag vet att jag printade ut det men kan inte hitta det heller.

Jag vet att jag fick ge mig då jag påstod att instrumenthusen var årsmodellsanknutna o s v men han bevisade att så ej var fallet.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Länk

... here it is.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs vad lalaw skriver, så ser du exakt vad som passar. För att prova ett "nytt" instrument behöver du inte göra något mer än att koppla in det, men för att det ska visa rätt måste du byta de delar som skiljer.

Erik

___
Ol
1
Ole David
750IL Highline-90
732I-83
320/6-79
2002 Bauer cab.-74
2000 CS-68
Har nulstillet EML i en 750IL -88, med 1 batteri. ved at demontere - polen i 15min.
Alternativt kan du demontere + & - polen og sætte dem sammen ( ihop ) i 15 min. Er der 2 batterier ved jeg inte om det går.
PS. håber du kan læse Dansk.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker också att du ska göra som vår danska BMW-vän föreslår, jag kollade lite på tyska forum och det kan vara en lösning. Se sedan till att du har ett fräscht och nyladdat batteri när du provar.

Ole David: Välkommen till forumet!

Erik

___
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
En liten uppdatering bara.... jag fick tag i ett instrument med samma VDO nummer och det stoppade jag i. Presto !! Allt funkar precis som vanligt, alla funktioner är tillbaka, EML lampan lyser med sin frånvaro och motorn spinner som en katt. Precis lagom till semestern...
Undrar hur många av alla problem folk har som skulle kunna spåras till ett dåligt instrument ?
Man ser ju ibland annonser där säljaren lite trött konstaterar att EML lyser-jag orkar inte mer... Då kan ju ett enkelt instrumentbyte vara bra att testa med.

mvh,komfortnissen
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Den intressanta frågan är ju: Vad i instrumentet är det som pajat??? Din bil har ju bara stått med dåligt batteri, det skall ju elektroniken tåla!!!
Men vissa elektrolytkondensatorer blir ju dåliga med åren...

/Mats J
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, men vissa källor hävdar ju att man inte får ladda batteriet med vanliga laddare utan att lyfta polerna. Det gjorde ju jag och sen var det kört, om det beror på laddaren eller vad, sant eller falskt, det är upp till var och en att bedöma. Jag kommer ju definitivt att lyfta polerna om jag nån gång måste ladda batteri i en BMW igen i framtiden bara för säkerhets skull.

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
Med batteriladdare är det som med hembränt:

... vissa gör bra och ren ström andra gör taggtråd med spikar och annat skit som sabbar boxarna om man laddar med polerna på ... och så får man börja öva sig på blindskrift.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.