AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
775

Motorn går i 3 sek?

he
14
henric518i
320i Touring -96
motorn dör efter ca:3sek, startar igen på en gång, dör igen.
vad i hela friden kan det vara? har läst lite på forumet,
och då skulle man kunna tro att det har nå't med soppapumps-relä't att göra. Eller tryckregulatorn.
Nå't annat förslag?

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Åtminstone på dom äldre insprutningssystemen kan det vara ett tecken på att elanslutningen till luftmändmätaren har lossnat eller inte är OK. Tex kan ngt stift ha "halkat in" i honkontakten så att det inte träs på handelen!

Har du i samband med att problemet började haft bort elkontakten till luftmängdmätaren?

Per L
Jag tror det är ditt batteri
he
14
henric518i
320i Touring -96
Tack för tipsen,
batteriet är ett halvår gammalt och jag provade att ladda det, utan framgång.

Har också av misstag glömt att montera kontakten till lmm en gång,
och då gick motorn men väldigt illa. Ska kolla för säkerhets skull.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ett annat fel som kan få liknande resultat är att säkerhetsfunktionen som skall stänga av bensinpumpen när motorn stannar är defekt. Tex om man krockar, bensinslangarna går av och motorn stannar vill man ju inte gärna att bensinpumpen skall fortsätta gå.

När denna funktion "gick sönder" på min 3.0S med L-jetronic insprutning gick visserligen motorn mycket längre än 3 sekunder innan den stannade.

I mitt insprutningssystem sitter det en brytare i LMM som slår ifrån bensinpumpen om spjället stängs helt. Vad som hände var att det blev oxid på kontakterna som filades rena med en nagelfil.

För att motorn skall starta (då är ju spjället stängt och bensinpumpen får ingen ström därifrån) så går bensinpumpen samtidigt som startmotorn. När motorn har startat så öppnas spjället så mycket att kontakten sluts och bensinpumpen fortsättningsvis får sin ström denna väg. Men om kontakten är defekt slutar bensinpumpen att gå samtidigt som man släpper startnyckeln. Då fortsätter motorn att gå så länge det är tryck i bensinledningarna.

Per L
he
14
henric518i
320i Touring -96
Tack Per.Men nu visar det sig att motorn går så länge laddningslampan är tänd.(brukar lysa tills man gasar till
när den är kall), när jag gasar till och lampan slocknar, voltmätaren hoppar upp på 14volt så dör motorn.

Kan det vara kortis i generatorn fast voltmätaren visar att den ger kräm?
Visseligen var det en volvo s60 men precis så bettede sig min bil. Det visade sig att batteriet var kaputt.
Kolla generatorn eller batteriet som sagt
he
14
henric518i
320i Touring -96
Tackar, har ett i reserv ska prova det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.