AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.014

Vilken trimkam till en 320 e36?

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hej!
Jag har en 320 coupé -92 som jag har tänkt byta kam i, inte för att jag tänker jaga några 300 hästar utan turbo osv. Men vill ha några ytterligare hästar och lite vassare ljud bara.
Någon som har bytt på sin 320 och kan ge några tips? Ex vad för sorts kam osv?
Funderar på köhlers trimkammar eller om MotorNord använder nåt annat märke. Skulel gärna villa veta nåt pris på vad de klan kosta och vart man kan köpa delarna.
Har aldrig bytt kam på en BMW förut, är det väldigt svårt elelr bör man ge bort jobbet?

mvh Björn

--
DTM system och rak 6a ;)
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Lägg pengarna på en 2.5 motor istället. 42hk för 3-7.000kr känns ju bättre än 10-15hk för 10.000kr, Eller hur?

Besiktningskillarna ser till 99% säkerthet inte skillnad på motorerna.

Sen kan du sätta i dubbla insugskammar i den motorn och vinna några hästar. Men modifiering av insugskammen krävs.

___
Jag trivs bäst på sladd.
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Och jag måste höjja ett varningens finger för att byta kam. Dom går väldigt lätt av. BMW använder ett speciellt verktyg för detta jobb. Man måste hålla ner kammen på 3-4 ställen medans man lossar överfallen, annars är risken att den knäcks väldigt överhängande.

___
Jag trivs bäst på sladd.
Sn
18
Snowmonster
BMW 328i -96
BMW 318i -88
En shrick kamaxel till din bil ligger på 5000kr ny,så jag håller med phobie byta till en större motor är ett vettigare alternativ då du får så mycket mer för pengarna då
ke
9
keno
325,94
hur många hk kan man vinna med dubbla insug kammar?
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hehe mjo visst kan de vara billigare att köpa en 325as motor, vilket jag också kommer att göra, men den kommer att byggas annat på..
PhobiE, ja visste inte att de skulle vara så lättatt kammen går av =S visst behöver man ett specialverktyg, men va jag hört går de lätt att göra ett sånt själv, måtten på det finns ex i Haynes.

men som sagt, inte så mkt hästkrafter jag letar... mest annan motorkaraktär. Nån som vet värdena på orginalkammen på en 320 e36?

--
DTM system och rak 6a ;)
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Jag är nästan säker på att det är samma kammar i 320 som 325. Jag uppger ungefärliga specs på 325 kammarna. Lyftet är jag inte 100% säker på. Men det är nått sånt här:

Insug: 240 grader duration. ca 11mm lyft
Avgas: 200 grader duration. ca 8mm lyft

Dubbla insugskammar gäller så vitt jag vet bara på M50B20/25 UTAN vanos. Vanosmotorn har andra kammar. Har för mig att dom är på ~228 grader? Och deras anslutning mot kamdrevet ser annurlunda ut.

Givetvis kan man göra ett verktyg själv. Det viktiga är bara att hålla ner kammen medans man lossar den. Och givetvis låssa specialverktyget/tvingarna i samma takt.

Det man måste göra för att montera dubbla insugskammar i M50 utan vanos är att man måste svarva av flänsen mot kamdrevet för att den ska "lina" med kamkjedjan. När ni ser det, så förstår ni vad jag menar.
Notera även att nollningen av kammen ej stämmer längre.

Bholmberg, Blir det turbo på B25an?

___
Jag trivs bäst på sladd.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Japps, turbo blir det. Har räknat lite och kikat på lite grejer som jag vill ha men än så länge är plånboken lite tunn =)
Bara mls packning och arp bult går ju loss på rätt mkt så hehe..

--
DTM system och rak 6a ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.