|
|
|
|---|---|
|
Har läst en hel del inlägg om brutala prestanda på Forumet. Hade tänkt att försöka provocera lite med ett annat ämne: bränsleförbrukning. Min 740i -98 (manuell låda) införskaffades i december. Den har sedan dess rullat ca 800 mil. Vid lugn långkörning, 90-100 km/h, drar den 0,86 l/mil med takräcke + skidor i skidhållare (Thule) och 0,80 l/mil utan räcke. Som lägst har jag kommit ner i 0,77 l/mil över 50 mils körning. Jag har även kört 103 mil på en tank som mest (85 liter). Mätaren har en uppmätt felvisning på 3 % med vinterdäcken på. Jag har nyligen satt på sommardäcken och indikationerna är att förbrukningen är relativt oförändrad troligtvis pga bredare däck (245 mot 225). Vid blandad körning med en hel del kallstarter samt ca 35 % stadskörning ligger snittförbrukningen på 0,99 l/mil. Slå detta den som kan ;-) | |
|
Brutal förbrukning: 1.83 l/mil i snitt sist jag kollade, leder jag då? ;-) Mvh Björn |
|
|
skall nog köpa mig en sån där bränslesnål liten v8 för nu vart det ett snitt på 2,66l/mil,men jag hadde kul också Mästaren:du kan få köpa min volvodiesel den drar ännu mindre.(fniss) torsk på v12 |
|
|
Mästaren---> Låter som om du verkligen lägger ner tid på det där, att hålla låg förbrukning alltså=) ---> M POWER <--- |
|
|
Verkar lite befängt att ha en 4,4-liters V8 för att försöka slå snålrekord i bränsleförbrukning :-). Jag har haf enorm bränsleförbrukning under vintern, men är nu på väg mot ett snålrekord: 1,6l/mil i stadskörning. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
| Hvorfor kjøpe en tankbil når du ikke skal bruke bensin. Kjøp deg en Norsk think el.bil (Husk økt el.regning på huset). | |
|
Jag tycker också att det är "kul" att se hur snålt man kan åka om man anstränger sig.. M535:an har jag lyckats få ned till 0,88 vid landsväg ca95%.528:an är hitills lägsta förbrukningsnotering 1,19.Dock blandad körning dvs hälften stad resten landsväg..Apropå förbrukning,det är ju också bra att se om förbrukningen varierar från gång till gång och därigenom se om något begynnande fel börjar visa sig i just en större törst.(vid liknande körning) Mvh Janne. Mvh Janne. |
|
|
Min 200 hästars 9000 Turbo (standard) drar 0.88 i snitt och 0.8 på motorvägskörning ca 120-130 km/h. Utan speciell snålkörning. Men kan lätt köras på 0.6-0.7 vid försiktig landsvägskörning. Men att använda min 325:a för sådana här "tester" förstör ju helt och hållet körglädjen. Men låt dom som vill hålla på. |
|
|
Klart det är kul att testa. Körde Z3an på 0.75 i fredags när jag gjorde en 20 mils tripp. Annars ligger jag på 0.95 90% nöjeskörning. Det går knappt att få den att dra över litern. Vilken får ses som positivt faktiskt. /Per |
|
| Har upptäckt att min 730 drar mindre vid 120 än 90 :) Har dock kört den på alt från 0,87 till 3,11. Min 325i -87 drog 0,87 på 1000mil mycket blandad körning lägst 0,66 | |
|
Roligt att inlägget kunde trigga åtminstone några stycken. Befängt? javisst! Själv blev jag triggad av de irriterande tråkningarna från mina arbetskamrater (men även sambo, föräldrar, syskon etc.) vid kafferasterna där de spydde galla över hur märkligt det var att man som normalt funtad medelsvensson kunde köpa en sådan onödig och dyr bil. De flesta menade att det var omöjligt att överhuvudtaget få ner bjässen under 1 liter/mil. Jag var helt enkelt tvungen att bevisa detta för att få slut på (det avundsjuka) tjafset. Kanske en bra idé att ha en diesel som Marcus eller en norsk elbil som andrabil så att man slapp hålla på såhär och mesa :-). Lite irriterad måste jag dock erkänna att jag blir på Carl Ek och Zodiaken som har bilar som går snålare. Nästa mål får bli 0,7 helt enkelt. Jag hör av mig när jag fixat det. /Jonas Ps. Speddy, hur fixade Du 3,11??? Snacka om kraschade ägg. Ds. |
|
| Jag gjorde sånt som gör ont i hjärtat, kallstart sen åka tre kilometer till jobbet typ. Den drar flera liter på den sträckan. 25 mil på 80 liter | |
|
Speddy -> Jag känner igen liknande siffror, jag tar bilen till jobbet varje dag och har c:a 5 kilometer till jobbet. Den blir någorlunda varm efter c:a halva sträckan, låg på horribel förbrukning i vintras. Mästaren -> Bli inte irriterad, tryck gasen i botten, njut av det fantastiska vridet, känn hästarna sparka, luta dig bakåt i de härliga skinnfåtöljerna och så kommer du totalt strunta i bensinförbrukning:-) I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
sebbe_bmw |
540n ligger på 1.1 till 2.2 beroende på körning... X5= 1.4 till 2.5.... Sebbe |
| 535:an vill ha ca litern landsväg o 1,5 i stad m kallstarter, vid 70% tukt så vill den nog ha en 2 liter oxå........bensinen är för dyyyyr!!! | |
|
10 mil lugnt körning på 90/70 landsväg gav 0.41 l/mil med 320d på vinterdäck. Mycket försiktigt gasande dock, normal förbrukning ligger vid 100-130 körning mellan 0.5 och 0.55... /daneng |
|
|
70 km/h inget gasande upp o ner = 0.9 50 km/h i stan = 1.45 Full gas = 2.7 L Smakar det så kostar det... :) |
|
|
Jag tycker att mästaren inte ska bry sig om gnällspikarna. De är bara avundsjuka. Jag hade en volvo 245 automat förra sommaren och den drog ochså runt 1,3-1,5 oavsett körning, och då kan jag medela att jag hellre betalar den summa för att köra 735... |
|
|
0.78 vid lugn landsvägskörning 80-100 km/h.....vart allt lite impad själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.