AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
901

Försäljning i samband med export, hur borde det ha gått till?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Detta har hänt:

En kompis annonserar ut sin bil till försäljning och en spekulant hör av sig. Spekulanten förklarar att han köper bilen åt en vän i Ryssland och avser att exportera bilen. Spekulanten har med sig en färgkopia på kompisens (han som ska stå som ny ägare) pass. Spekulanten fyller i kompisens namn, adress och tel nr i ägarbeviset, lämnar över pengarna. Därefter säger han att säljaren (min kompis) ska invänta exporthandlingar som bör komma med posten inom några dagar, och skicka in de tillsammans med det ifyllda ägarbeviset till vägverket. Annars kommer vägverket att krångla.

Kompisen som inte är speciellt erfaren när det gäller bilaffärer är osäker på hur det ska gå till men litar på spekulanten och lämnar i från sig bilen. Men känner i efterhand att allt kanske inte gått rätt till och blir orolig.

Nu undrar han hur han bör göra för att rätta till det hela. Bilen är ju överlämnad till en ny ägare som saknar svenskt personnummer och så länge ägarbytet inte gått igenom så har ju min kompis ansvar för bilen.

1. Vilka risker finns det?
2. Vad bör göras för att ordna upp detta / minimera skadan?
3. Hur borde det här ha gått till?
4. Har min bekant blivit lurad?
5. Andra tankar och reflektioner?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
1. Risken är att han kommer stå kvar som ägare till bilen väldigt länge.
2. Det borde han ringa VV, Polisen etc. och fråga om
3. Vid export ska är b.la ett krav att man skickar in dom svenska reg.skyltarna till vägverket och, i vissa fall, erhåller "export" skyltar.
4. Antagligen.
5. -

Min bil
Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Fick han hela summan? Risken är att det kommer att dimpa ner P-böter och annat. Kan man inte ställa av den? I värsta fall får han väl efterlysa bilen för stöld. Hoppas att det löser sig.
Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Finns uppgifter hos VV.
Nya ägaren måste teckna en trafikförsäkring för att få exportskyltar etc.
VV godkänner inte att man bara skickar in ägarbytespappret utan det kommer att komma i retur.

Det är inga problem att exportera en bil men man måste följa direktiven från VV. jag har hjälpt ett par vänner att importera bil till Ryssland och det har varit problemfritt.
Men det krävs ju en adress i sverige dit VV kan skicka pappren och dit dom kan skicka exportskyltarna,sedan skall ju dom svenska skyltarna skickas till VV
Din kompis kommer nog att få problem tyvärr.

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja kompisen fick hela köpesumman.

Om jag har förstått det hela rätt, så krävs det att köparen skickar in:

1. skyltar
2. regbevis
3. tullhandlingar

Annars kommer bilen inte att avregistreras.
Hur gör man nu om ägarbytet inte går igenom om man nu inte vill ha en bil reggad på en hela livet?

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
*fordonets bägge registreringsskyltar
*fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original
*kopia på mottagarlandets tullhandling
*eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet
Säljaren är den som i slutänden ansvarar för att de tre delarna i punkterna ovan blir insända till Vägverket.

"Saknas någon av dem kommer fordonet inte att avregistreras utan kvarstår då i det svenska vägtrafikregistret (ända tills kraven är uppfyllda) med säljaren som fortsatt registrerad ägare"

föregående saxat ur VV Länk

Jaa. du får hoppas att köparen är ärlig eller ids göra sej besväret annars så står bilen kvar på den svenska ägaren.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
men han kan ju ställa av bilen? i värsta fall kan han ju göra som "alla" folkraceåkare, sälja papprena till en mindre nogräknad bilskrot för skrotning?

jag tror inte alls han har blivit blåst, varför skulle en köpare betala bilen till fullo utan att bli fullständig ägare till den? jag menar, din kompis kan ju tom ta ut nya nycklar till bilen, åka hem till säljaren och köra hem bilen?

däremot verkar han inte din kompis ha läst på ordentligt, och därmed skaffat sig diverse problem. köparen behöver inte vara någon ond person, utan om han inte helller vet hur man gör så blir det fel!

jag gjorde själv fel en gång när jag sålde en bil till Norge. det var bara att ringa upp köparen och be honom faxa införselbeviset han fick i tyska tullen så var saken fixad. inga problem.

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
sorry, i norska tullen ska det stå....

tror som sagt inte det blir några problem, bara bilen är betald brukar det mesta ordna sig.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.