AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
957

vibrationer vid ax

mi
67
mitsu
540iA-93
Liten undran. Jag har en 540iA E-34 med lite vibrationen vid gaspadrag (inte från stillastående) utan börjar vid ca 20-30 km/h, och känns upp till en ca 60-70 km/h. Detta känns inte vid landsvägskörning. Misstänkt hardy eller lagringen. Men tidigare ikväll kollades hardyn o den såg fräsch ut (tittade på plats och togs inte bort) lagringen "tror" jag inte på,då det borde märkas i hela registret. Ingenting i framvagnen är slitet, inga bromsar som ligger an o orsakar det. Har någon 540 ägare barit med om detta och får fram orsaken. Vore tacksam för vettiga svar
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag har varit med om detta fenomen , bytte både hardy och stödlager utan resultat, stödlagret bytte jag 2 ggr till och med för o se så inget hade hamnat galet.

Köpte en kardan innan jag 3:e gången gillt tar ner kardan o allt igen eftersom jag då var övertygad om att kardan måste fått sig en kyss, jmf de båda kardanerna och ser då att en balansvikt trillat av på bakre kardanhalvan.....

Problemet som borta och nu är både hardy,kardan och stödlager bytt, nu vet jag att allt e ok !!

Mvh Niklas

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
På 540 ser man väldigt ofta att det varit problem med homokinetiska knuten, dvs knuten som sitter skruvad på bakaxelklumpen. Anledningen är att den går torr och börjar kärva som sen leder till vibrationsproblem. Testa att ta lös kardan från bakaxeln och fetta in stålkulorna inne i knuten.

Homokinetiska knuten längst till höger:
Länk

Använd sökfunktionen på "Homokinetiska knuten"

Svekke
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Hade samma problem med en A4 quattro. Kom fram till (efter 8 mån) att mellan upphängningen strax efter den så sitter det en packning för skydd mot det yttre klimatet. Det satt ingen packning där köpte en och montera dit sedan försvann virationerna men det vara bara upp till 70 som den vibrerade.
mi
67
mitsu
540iA-93
Tackar för förslagen. De blir te o riva ner kardanen och finchecka dom saker som ni säger, (och förmodligen köpa nytt, då vet man att det är OK med det för lång tid ) Tyvärr blir det nog först lite senare i vår, då bilen ska ställas av .för vintervilan. Det där med "homokinetiska knuten" var mkt intressant, o visste jag ingenting om. Det kan mkt väl vara orsaken till vibbar om det finns stålkulor i den, som dessutom och förmodligen är lite fettfattigt efter alla dessa år den rullat. Hade ett liknande fenomen på min gamla 520 E-28 som kom o gick, men där kunde man helt klart lokalisera "oljudet/vibbarna" till bakdelen av bilen (inte som nu på 540:in, under bilen). Efter lång tids sökning och "miljontals" upphissningar fann jag att det var en av de yttre drivknutarna som "skorrade lite". Den fick en ursköljning av gammalt fett, och därefter nytt o fräscht fett. Körde därefter i några år helt utan problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.