AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.076

2 frågor.. vinande ljud från motorn? passar en 16ventils topp?

Visa användare
40
bånge
318i -93
hej! min motor viner vid gas.. kan det vara som jag misstänker att vi spännde kamremen för hårt när den byttes? lr är det något annat? sen funderar jag på om jag kan sätta i en 16ventilers topp i min 8ventils motor?

// bånge

dont drink the water, the fishes fucks in it
Visa användare
40
bånge
318i -93
någon som har svar på mina frågor?
16V har kamkedja, så du måste bygga om till kedja på din botten. Om den passar rakt på blocket annars vet jag inte med det inte omöjligt.

Men det är nästan garanterat billigare och enklare att skaffa en komplett M42 och byta med. Framför allt jäkligt mycket enklare.
Visa användare
40
bånge
318i -93
enligt min haynes bok ska det vara typ samma motor, m42 och m40? lr e d samma förutom kedja å rem?

vad är det som viner/visslar? e d kamremen?
I grund och botten är de ju samma, M42 är baserad på M40, så motorfästen och växellåda och så är lika.

Men M42 har oljekylda kolvar (spridare under), grenrör, insug är olika. Olika insprutningssystem. M42 har individuella tändspolar, fördelarlös tändning. M42 i E36 har knacksensor, osäker på om M40 har det i E36.
M42 är ju helt annorlunda på framsidan, bröstkåpor, kedja och kedjeguider.
Kolvarna är nog inte lika heller, högre kompression i M42.

Angående remmen så vet jag inte, någon annan får fylla i.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om det viner, kan kamremmen vara för hårt spänd. Inte bra, det sliter ut en redan kortlivad komponent i förtid! Observera att kamremmen numera ska bytas efter 4500 mil/4 år på M40, det har ändrats i efterhand för att så många M40 råkade ut för kamremshaveri.
Är du osäker på kamremmens status, byt på en gång, och byt även spännrulle + de två löprullarna. Och - viktigt som tusan! - montera och spänn kamremmen enligt föreskrifterna, det går INTE att göra på känn! Har du inte tillgång till BMW:a specialverktyg, finns en bra alternativmetod beskriven i Haynes-manualen.

Att bygga om en M40 till M42 funkar inte - formen på kolvarna är olika, det är helt olika fästen och kåpor frampå motorn, och dessutom skiljer vevaxeln - det är osäkert om det går att få på kamkedjedrevet från M42 på en M40-vev.

/// Gunnar E.
Visa användare
40
bånge
318i -93
tack för svaren! antingen blir det till att åka med 8v lr byta motor! kommer den gå igenom besiktningen med M42 motor? remmen är nybytt somsagt, ska skruva ner å släppa på den å spänna om den igen då! tack igen för svaren!

//bånge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.