AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.207

Fråga angående effekt M5 E39

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Finns det någon sorts "sportknapp" i M5 E39 som ställer om både fjädringen & ändrar motorinställningen så du får mer hk & vrid?

Har aldrig hört något om detta före en bekant menade att han hade de i sin E39:a och jag ville kolla upp det...

om det finns så hur fungerar det? Jag hade för mig att denna knapp bara finns i M5 E60
Jag är långt ifrån säker men jag har för mig att det finns en knapp som ändrar motorns karaktär/gasrespons på E39. Dock inte samma funktion som på E60, för mig veterligen har man på E39 alltid tillgång till alla "hästar"...
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Sport knappen i e39 ändrar bara responsen i gasreglaget som är elektroniskt styrd utan Wire, samt ställer om styrservon så den blir tyngre att styra = bättre vägkänsla.
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
I M5 E39'an så har Du som sagts ovan tillgång till 400hk hela tiden. I M5 E60 så måste du först trycka på sportknappen. Jeremy Clarkson testade hur lång tid det tar för M'an att komma upp i 100 kmh (i princip från Du kommer in i bilen). Tog visst en minut. Mycket pysslande med I-driven- riktigt kul. Har tyvärr inte länken kvar.

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
easy rider: Länk

Min gamla pärla: Länk
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Hej!
Tack för länken men såg att en 6.a hade ramlat bort i mitt ovanst. inlägg. Alltså 0-60 mph i en BMW M6 (som har samma motor som M5'an).
Finns väl på YouTube.

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Hej och tack för alla svar, Letade själv också runt om denna knapp och fann ungefär samma svar som ni, Det finn ingen knapp som ökar hästarna eller vridet, M5 e39 har alltid samma men den ändrar som sagt gasresponsen samt servon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.