AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.472

tanklock, golvmatta, insug. e30

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
tjwnaa!

har lite funderingar här ang mitt lilla e30 projekt

* hur tar man lös tanklocket på den? sprint nånting? har provat men inget som rubbar sej?.

* håller på och lättar den och funderar lite ang golvmattan. ska riva ut den och skrapa bort asfaltsmattor och byta ut orginalmattan mot en tunnare/snyggare, nån som vet hur många kilon ja sparar på de? vet att mattan på en m535 väger ganska mycke iallfall...

* hur stor skillnad är måtten på insuget mellan 320 och 325 är det bara hålet vid spjällhuset som skilljer eller är de större genom hela vagen?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Då golvmattan alltid är blöt i E30 (även fast man inte märker det) så väger den 25-30 kg, min vägde 27 kg. Torr skulle jag gissa på 15 kg.

Tank luckan sitter med 2 muttrar i hjulhuset bakom en plastbit.
e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
aha jasså de e såpass, ja då åker den ut snarast, har du nått tipps på vad ja kan använda för tyg till de nya, och vart kan ja köpa?. haha jasså e de så den sitter:P, då vet ja de. tack så mycke.

nån som vet de me oinsuget?...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nålfilt på närmaste mattaffär, kostar typ ingenting.

Man måste tillverka ett fotstöd, när man tar ut mattan så finns inget att hålla vänsterfoten på, jag bockde en bit aluplåt som jag satte några remsor halktape på.

Mattan är förövrigt ett helsike att få ut, den är bla trädd över gaspedalen, jag skar min i 4 bitar, värst är det att få ut den åvanför pedalerna.
e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
aha okej, fast jag använder inte fotstödet nånting så om ja inte gör ett kommer de ligga i samma höjd å va platt som resten av golvet då?. okej. men de räcker väl me att ta lös mittpanelen, stolarna och och baksätet va?. satte du fast den nya me spraylim eller nånting?.... du är inte medlem på garaget.org eller så? tänkte på om du har bilder åså på de du gjort?.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej jag har ingen matta alls, min bil är bara en leksak =)

Men jag har lagt matta i andra bilar, brukar limma på kardantunneln och insidan av sparklådorna, sen lägger man dom på själva golvet löst, eller fäster med några små skruv eller liknade.

Ja ta bort stolar och konsol. Min bil hade AC, och då står Ac paketet på mattan och man är tvungen att skära loss den.
Problemet är att mattan är så tjock och styv, framtill sitter det dm tjockt skumgummi under den.

Jo jag har väl nån sida på Garaget, men min bil är inget att visa, men vill du ha bilder på nått så fixar jag det.

Angående insuget så har jag bara 325 grejer liggande, men polaren vet nog hur det ligger till, ska fråga han i morgon.
e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
hehe jasså:P. okej men är de när nålfilten nå fin då?

okej har inte ac i min så de går nog lätt. har tagit ut mattan ur farsans m535 busbygge så ja vet att de kan va lite klumpigt men den har ja för mej fi gjorde bara ett litet snitt i så fick vi ut den hel.
de va inte så noga, men tänkte om du hade byggbilder åså på den så kundea ja kolla. ja du kan ju fråga han. håller ju på och trimma min och ja har större grejer överallt på både insug/avgas siderna och allt i toppen är trimm, allt i blocket e orginal i sommar iallfall pga lite halvkass ekonomi men hade tänkt att lätta den jävlar annama iställe:P sattsar just nu på 200hk men blir mer till vintern..

men ja har en fundering. läs vad jag har för grejer och förklaringen efter:P...

i sommar köra me detta på/i motorn

* värre kam
* hårdare ventilfjädrar
* nya vipparmar
* 528 spjällhus
* 528 lmm
* 528 spridare
* 325 eller hemmabyggt insug
* race tändstift
* cometition racing spark plug kit.
* chip
* 2½" (kanske 3") avgassystem 2st simons slutburkar
* extraktor
* alla packningar nya
* planad topp

men ja funderar på hur ja ska få till att använda 528 LMM för ja vet inte om kontakten e samma och alla snnackar om att spänna dom några kugg, hur gör man? kan ja köra på 325 LMM iställe? grejerna på insugssidan e på 3" nu, lite större än orginal så har du nå tipps?...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Samma där, polaren vet ganska mycket olika LLM mm, jag ska be han kika in i den här tråden när jag får tag i honom.

Vikten gör grymt mycket, jag har kört 201 meter på 9,7 och klockat 0-100 på 7 sek, helt otrimmad, men lättad ca 120 kg och svetsad diff.
Lättningen medför ju oxå att man inte behöver större bromsar (som ju väger mera) nya skivor från Biltema med Textar taxi belägg till SAAB 9000 funkar klockrent, jag har kört 100 tals varv på bana utan att bromsrna gett upp.

Lättad bil och 200 hk räcker långt om dragracing inte är det högsta målet.

Jag kostade på riktiga stötdämpare i sommras, 5300:- för gula Koni, det var en investering jag inte ångrar, nu är det riktig kul att kasta bilen runt böjarna =)
e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
okej du får låta han titta.

jo de gör grymt mycke, tog bort mattan inatt åså. satan va den vägde mycke. helt stenhård av is va den oxo. å faan såpass me orginal, de va bra ändå de, jasså de passar de viste ja inte:P...

jo de tycker ja räcker gott och väl, och ja ska sattsa på att lätta så mycke som möjligt men vill ändå att den ska se typ orginal ut men mattan e borta, vingen e borta, massa plåt innanför inredningen och massa dämpmaterial i motor utrymme och lite annat småplock....
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Aproå avgas, jag har 2,5" utan kat med en 3" dämpare längst bak, låter lagom om man gillar att lysna på 6ans muller, har gått genom besiktningen 3 år i rad med detta system.
e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
okej. jag har 2,5" från katt och bakåt men de ät förra ägaren som byggt. men ja ska bygga 2,5" hela vägen så fort ja får ihop bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.