|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en fundering angående micro-, kupefiltret i min 523:a. De två filtren är grå svarta, ska de vara kritvita? jag har läst här på forumet att det finns kolfilter och dem ska kanske vara grå svarta? Ska jag byta dem? | |
|
Hej! Har för mig att mina filter också är grå/svarta. Är dock lite osäker. Filtren byts vid varje service, både vid olje- och inspektionsservicen. Kör du normalt mkt, dvs runt 1500 mil så räcker det att du byter dessa vartannat år. Om du är osäker när de byttes sist så kan du kontrollera tillverkningsdatumet på filtrena. Sitter en liten stämpel i plasten. Det ger en liten indikation på när de kan vara bytta. Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det bytes vid behov inte vid varje service, kolfiltren är gråsvarta från början, sedan finns det väl vanlig filter, men dom har jag inte sett vad jag minns. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaren! Ska gå och kolla tillverkningsdatumet... Vad kostar nya kupefilter, alltså i original? Jag kolla på biltema och där skulle "vanliga" kosta 199kr per st, men det är väl inga höjdargrejor. |
|
| Jag har mycket svårt att tro att biltemas skulle vara sämre en något annat filter.. Vad skulle kunna skilja? | |
|
ja det kan man undra, men jag tror inte biltemas grejor över lag har bra kvalitet, se bara på torkarblad man har köpt. |
|
|
finns det nåt inre kupefilter i E39 eller är det bara dom 2 som sitter under huven (dubbeklima) som bytes? /mvh jocke |
|
|
Då har du inte provat Biltemas premium blad.. Hehe.. Dom är faktiskt riktigt bra! Vattenavvisande pga grafit beläggning.. Kan jag verkligen rekomendera.. Man får mera för pengarna än att köpa original om man säger så. btw så bytte jag kupéfilter på min E34 när jag köpte bilen för den blåste nästan ingenting.. Blev en grymm skillnad!! nu stormar de i bilen med full fläkt :) |
|
|
Illaluktande kupé i vissa lägen har irriterat på 523an som annars är i bra skick. Provade virkon motoden mm, (Se andra trådar här på forumet) men det kom tillbaks efter oroväckande kort tid. Mikrofiltren? Knappast, inspektion 2 var gjort för ca 1 år sedan och då skall ju filtren bytas. Trodde jag. Fick nog idag och köpte Mahle filter på Mekonomen 627:- Phew, svettigt. Nåväl, enkelt ingrepp, så 4 min senare har jag de gammla filten i handen. Original? Japp. Datum? 2002!! Va faan!! Inte bytt alltså. Såg verkligen inte frächa ut. Ok test med de nya filtren: Ren och fin lukt. Av med AC´n: Jo, den sura lukten var borta! Värt 627:-? Jajjamensan. Dessutom enklare än förväntat, och nu blåser det riktigt bra. Kul att det var enkelt avhjälpt för en gångs skull. |
|
| Var glad att du har en e39 där är det så enkelt att man inte har någor urshäkt att inte byta. | |
| Ja, förutom möjligtvis priset då:(( | |
| köp på biltema 199 kr styck, | |
|
Det står inget om Biltema är kolfilter så jag antar att de inte är de? Stor skillnad på kol eller inte? |
|
| Anledningen till att det är aktivt kol i filtren är att ta bort dålig lukt, samt att ge en bättre luftkvalité. Kolets effekt avtar med tiden. Om man tycker att en högre luftkvalité är värd skillnad mellan biltema/mekonomen/bmw original så är valet enkelt. Säkert inget fel på biltema, men kol är det inte. | |
| Köpte Mahle kolfilter på Mekonomen idag och sprutade även systemet med Virkon. Hoppas att mitt problem med dålig lukt i kupén ibland fixar sig med detta. | |
| Exakt vad jag gjorde. Låter som goda odds | |
|
Köpte kupe och luftfilter på BILTEMA! Verkade vara samma kvalitet som original!!! Min förra bil (Nissan) fick dock inte BILTEMA kupefilter då denna var av kvalitet som blött-torkat sedan veckat Katrinpapper i plastram! Mycket BILTEMA är Bra! Oljan är precis identisk med den som köps på Statoil och det enda som skiljer är dunken den hälls ur! Jag har kört på denna olja(delsyntet 10/40) sedan 1998Tillochmed i min -95 Camaro!BILTEMAS oljor uppdateras i samma takt som Lazerway/Superway........ |
|
|
Vad jag vet så försvinner den aktiva kolen relativt snabbt från filter typ från 6 till max 12månader! Vi hade aktivt kol filter på mitt jobb och dom kunde användas max 6mån! Så frågan är ju om det är bara säljargument för att man ska kunna sälja skiten för ca 700kr! Fungerar nog lika bra med vanliga filter! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det finns oräkneliga trådar om olja på forumet. De flesta mer eller mindre utan sakinehåll. Jag efterlyser fakta. tobson, du skriver att Biltema och Statoil har samma olja, uppdaterad i samma takt, fast i olika dunkar. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om du på något sätt kunde belägga dessa påståenden. Jag vet att flera lutat åt att det kan vara på det här sättet, men fakta? Nej, inte ännu. Det verkar som att det mer är en övertygelse som spridit sig. Det finns faktablad att kika på, men för att fastställa att det är lika/identisk olja så skulle jag tro att det behövs laboratoritester. Nu när castrolen blivit sjukt dyr så lutar även jag åt andra oljor. Har dock inte bestämt mig för vilken ännu. |
|
|
Jag kan inte belägga att jänkarna var på månen 1969 om man ska dra allt till sin spets... However!!Jag har pratat med butikspersonal och noga jämfört specifikationen på respektive oljor!Där står även att oljan är importerad av Biltema AS i Norge!Dessutom läst det i Vi Bilägare under hösten 2008.Men nej! Någon kemanalys har jag inte beställt ännu!Är det verkligen bara komjölk i mjölkpaketet och fanns Marilyn Monroe på riktigt? En del svar kan man nog bara övertyga sig själv om och min tanke var inte att frälsa alla-bara tipsa!!! |
|
|
Jag begär ingen vetenskaplig utredning, bara lite mer substans i detta. Jag har bara så svårt att tro att Statoil skulle sälja sin premium olja på biltema får en bråkdel av priset mot det egna försäljningsstället. Specen kan vara lika. Det är ett bra argument, men att oljan är importerad av Biltema a/s i norge är lite tunt eftersom att Biltema är ett norskt företag. Artikeln från vi bilägare vore dock intressant att läsa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.