AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
865

Ny på forumet

Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Tjena!
Har nyligen köpt en BMW 328i coupe och är ny på det här forumet.
Liten pres av mig själv:

Oscar Johnsson, 20år, jobbar på Mekonomen Landskrona och har alltid varit svag för Bmw :)

Om nån har några kul tips om mitt nyförvärv får ni gärna posta dom här!

Till sist en fråga till er som kör 328i med 15-25k mil på mätaren,
vilken olja kör ni på?

Vi hörs!//oscar

Oscar Johnsson
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Välkommen och grattis till till BMW´n !

"Always a driving machine"
Länk
Castrol delsyntet 10/30

OscarJ: Välj en helsyntetisk "märkes olja" med minst API SJ klassning (helst API SL eller högre). Lämpligt viskositetsområde är tex 10W40 eller kanske 5W40. Ju lägre det första talet är dessto mer lättflytande (positivt!) är oljan när den är kall, ju högre det andra talet är dessto "tjockare" är oljan när den är varm. Om din bil mot all förmodan är törstig på olja kan en 10W60 olja minska oljeförbrukningen!
Njuren
Välkommen och grattis till en riktig bil!

Du är ännu en entusiast som kommer bli beroende av AP för en låååååååång tid framöver.
Abstinensen kommer när bredbandet lägger av en söndag morgon =)

Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Tack för alla svar!
Har i stort sett bestämt mig för Castrol GTX lightec 10W40 delsyntet
(API SL/CF)

Men när jag kollar alla rek.tabeller så rekommenderar Castrol ENDAST Edge 0W40 och Magnatec 5W40. Dom är båda för tunna för en 2.8l som gått 22k mil.

Något att bry sig om?

Oscar Johnsson
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
För övrigt har förra ägaren kört GTX 10W40...

Oscar Johnsson
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Du ska ha en helsyntet.
Kan inte alla castrols märken men en helsyntet ska du ha, mobil1 och valvoline har också bra helsyntet oljor.

Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Håller med Jigga, det ska vara en helsyntet olja och jag föredrar Castrols oljor.

"Om det låter för bra för att vara sant så är det så"
Välkommen och grattis till ett bra bilval ;)

Jag skulle som många andra säger välja en helsyntetisk olja från någon känd tillverkare som t.ex. Castrol, Mobil1, Valvoline eller Shell. Viskositet 0W30/40 eller 5W30/40 blir bra. De är inte för tunna för din bil, speciellt inte om du brukar den på vintern och gör många kallstarter.
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Tack för tipsen!

Men finns det ingen risk att en tunnare olja "löser upp" smuts i motorn som en t.ex 10W40 olja kanske lämnat efter sig tidigare?

Oscar Johnsson
Välkommen!

Likt hur långt ett snöre är kommer du få svar om olja. Jag kör formula 5-50 i min men vid nästa oljebyta skall jag testa valvoline...

Superbra funktion på forumet är att söka då de flesta frågor likt olja behandlats trettielva gånger tidigare

Länk

/Thomas
kicken
hello oscarJ !! grattis till bimmern:-) som tidigare sagt är forumet "one of a kind" m.v.h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.