AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.371

Fått gul lampa "motorblocket", avgasvärden försämrade...

be
60
beemv
530iA Touring 03
Igår när jag skulle starta bilen så gick den mycket sämre på tomgång, bilen liksom bluddrade ( gick inte på alla burkar lät det som). Lampan för avgasvärdena ( gult motorblock i displayen) vill inte slockna heller.
Är det lambdasonden som spökar? Kan jag köra bilen till verkstad ? Måste bilen bärgas?

Nån som vet?

Thanx
beemv
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du flyttat bilen och startat den kall ett par ggr och stängt av den igen under gårdagen ?? isåfall är bilen sur.

Kan också vara en tändsploe som gett upp, finns en serie Bremispolar som haft kvalitetsproblem under 02-03, nått servicemeddelande om att alla spolar skulle bytas om den trasiga låg inom en viss tillverkningsserie har omtalats tidigare.
Enligt BMW ska det inte vara farligt att köra med en trasig spole, då elektronicen stänger av bränslet till den cylindern. Vår shoopkeeper råkade ut för detta på sin 525-03.

///MVH Hasso
Länk
be
60
beemv
530iA Touring 03
Hasso,
Startat upp bilen 2 ggr under gårdagen, inte kört en meter, kallstarter båda gångerna. Jag har ringt bärgare nu- blev rekommenderad det av BMW......!

Suck,

Tack Hasso

Beemv
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E39 blir då tvärsura coh vägrar starta, du skulla hållt igång den när den startade trota att den gick illa och kört den varm så hade den så småningen rätat tills sig.
Du är inte den första eller sista som gör detta misstaget, man ska ALLTID låta motorn gå minst 5 minuter efter en kallstart så den hinnar förbränna bort extrabränslet som kallstarten ger.
Inte så kul att betala bärgare samt ev stiftbyte a 190 kr st hos BMW pga sitt eget misstag.

///MVH Hasso
Länk
Paap Reeder
... gäller även volvo 2,4 då min granne fick just ett s.k "surproblem" med sin.

MVH /// Paap R

be
60
beemv
530iA Touring 03
Hasso,
Vet inte om du missförstod mig nu. Alltså min bil startar - no problems, den går dåligt bara och jag har gul motorblocks-lampa. Ringde BMW och frågade om jag kunde köra bilen till verkstad, men rådet var NEJ, bärga bilen hit sa dom - så det var därför jag ringde bärgaren, Du vet jag vill ju inte förvärra något genom att ta egna beslut som verkstaden sen kan slå ner på....

mvh
beemv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.