AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.217

databox problem någon som kan om bmw 745 2002

ab
2
abbas29
745 IA 2002
har en bmw 745 2002. bilen stog i garagen jette länge och när de va dags att starta den då vile inte batterien. en kommpis lyckades hitte en batteri som vi kunde ta hjälp av me startkablar men när vi koplade den då dog allt senare kom vi på att de va en lastbil batteri 24v, nu har vi förstört databoxen, jag har öppnat databoxen och de är en liten krets eller de el lingerna som går på de gröna kortet har bränts jag undrar om de finns någon som kan laga eller vet någon som gör de ,
tack

BMW 745
Paap Reeder
... finns det 24V- batterier?

MVH /// Paap R

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Klart det finns...

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Finns kanske, men på de lastbilar/traktorer osv som jag sett som har 24v-system så har det alltid varit seriekopplade 12v-batterier, och inga särskilda 24v-batterier..
Menar du kanske att du använt ett starthjälpaggregat, de kan ofta ställas på antingen 12 eller 24V?

Men styrenheter i moderna bilar är ofta konstruerade för att klara överspänning på 24V för att klara just detta fall... Jag vet iofs inte garanterat att BMW specar in detta, men det skulle jag tro att de gör. Och gör de inte det lär det nog inte bara vara en "databox" som har skadats, utan då lär det troligen vara fler... Vilken styrenhet är det förresten du menar, det finns ju rätt många att välja på i en E65:a? :-)

Att den typ av skador du beskriver att du observerat, med vad jag förstår som att ledningsbanor på mönsterkortet har bränts av, tycker jag låter osannolikt skulle kunna bero på endast 24V överspänning - gjorde ni inte något annat tokigt samtidigt?

Jag tror knappast att det finns något företag som skulle ge sig till att försöka laga den typen av skador, särskilt inte med garanti. Men eftersom enheterna är dyra som reservdelar kan jag förstå att du vill testa om den går att laga innan du biter i det sura äpplet och beställer en ny.
Jag ser i din profil att du bor i Göteborg. Jag lovar absolut inte att det går att fixa, men om du kommer förbi mig på jobbet i Mölndal nån dag kan jag hjälpa dig att ta en titt på problemet.

Mvh. /Kjell
ab
2
abbas29
745 IA 2002
hej Kjell
jag har databoxen här och har öppnat den de är bara 4 skruvar och jag har kollat lite i den de måste vara den eftersom de syns på den att den är bränd
på en av de ledningsbanor. om du kunde skriva adressen till ditt jobb så kan jag komma förbi och visa den till dig.

tack
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Skulle vara en otrolig "tur" om bara boxen är rökt.Håller tummarna.

Mvh/Micke
Vi finns på Flöjelbergsgatan 11 - samma gata som Ericsson/Saab Microwave. Gul tegelkåk med skyltar med "Endian" på fasaden.
Jag är mycket ute eller i kundmöten, så efter 5 är chansen störst att jag är tillgänglig. Ring och kolla att jag är inne innan på 031-7060600

Välkommen!

Mvh. /Kjell
Paap Reeder
Håller med trucker!
Är väl inte troligt att känsliga komponenter skulle klara sig när "ledningsbanorna" brinner upp.

Personligen har jag svårt att tro att BMW skulle göra en box som inte "tålde" en felkoppling på exvis en mack med hjälpstart.

Måste vara nått annat än de anslutna 24V som eldar upp boxarna.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.