AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.413

Glappkontakt i multimediadelen. Ej fungerande knappar och "code"-spärr mfl fel

Er
16
EricE
540iA -00
Jag har ett intermitent fel i multifunktionselektroniken kring displayen (Har business radio,Tv,Navigator och bandare) Det allvarliga i detta är att när man i bland försöker starta bilen så hamnar man i Code-läge och bilen vill ha en fyrsiffrig kod. Denna brukar man kunna välja till 0000 men när knapparna "dör" så kommer jag inte förbi detta läge alltså kan jag inte starta bilen. 50% av tiden inget fel alls. Övriga symptom: när det är fel så är alltid knappar och rattar livlösa, radion är på men volymen går som sagt inte att ändra, radion brukar stängas av efter ca 1 minut efter start(verkar vara exakt samma tid). Radion kan gå på och av under körning. Bildskärm med vad som nu råkar visas, funkar nästan alltid. När navigatorn var på och felet(bla radioljudet försvann) inträffade en gång, så fortsatte guidningsljudet från naven att funka. Bildskärmen har slocknat någon gång. och speciellt Blinkersen har fått fnatt några gånger 10%. (Blinkersen har varit på trots att man inte haft den på vid start, samt slutat att funka under körning viwsa perioder. Även varningsblinkers funkade inte när blinkersen inte funkade.) BMWverkstaden vill efter lite (tveksam) felsökning (inga felkoder var rapporterade) byta elektroniken bakom skärmen (10kkr för jobb och material). Jag misstänker att det finns någon kommunikationsbuss som även reglerar blinkers. Jag har batteri-resetat bilen. Jag har demonterat "Elektroniken bakom skärmen" som BMW konstaterat (själva Bandaren i vilken skärmen sitter) och visuellt inspekterat kretskorten(Alpine), Inga brända komponenter, inga spruckna lödfogar. När jag satte tillbaka bandaren så var alla mjukvaru-inställnigar kvar varför jag misstänker att det finns någon annan centralare dator som lagrar dessa data som kan vara glapp/vara trasig/eller har för låg strömförsörjning pga oxiderade kontakter. Var kan man hitta kopplingschema för kommunikationsbussar och sådant? och så klart är det någon som vet vad felet kan vara?
Er
16
EricE
540iA -00
Jag trodde häromdagen att jag var felet på spåret när jag hade joxat med kablarna in till Bandaren/Diplayen så var felet borta en knapp vecka. Ärgade kontakter tänkte jag glatt. Men när felet återuppstod och jag nu inte kan återupprepa jox-proceduren så sitter nog "glappet" någon annanstans. Vad jag tror verkar det vara I-bussen som blir väldigt upptagen när felet börjar uppstå. Bla ljudratten och markören i displayen (högra ratten) reagerar dåligt för att till slut helt dö. Sitter verkligen blinkersen (som också krånglar) på I-bussen, eller är jag fel ute, men I-bussen?
Jag har hittat ljusmodulen men hittar inte IKE, sitter den bakom hastighetsmätarinstrumenten?
Ett "klämning" av ett stift på ljusmodulens svarta 15-pins-kontakt (svart kabel med gul rand) var lite ärgad. Nu har jag hittat "pin assignment" på www.baso.no så jag ska ta reda på "vad sladden gör".
Jag har konstaterat att felet kommer när temperaturen ligger runt 0-grader. Funkar vid flera minus- och plusgrader. Finns det några kända ställen där kontakterna brukar ärga? (På min 518i -85:a så ärjade ledarbanorna av på kretskortet så att hastighetsmätaren slutade att funka. Lätt att fixa, men tog ett tag att hitta.)
Alla tips mottages tacksamt.
ma
21
mazter
540i -97
jag har sånt fel på min m5 -99 ,, vet bara att det är glapp någonstans,, vil gärna veta vart de glappar jag med????? måste vara fler som vart utför detta ? mvh
ma
21
mazter
540i -97
finns det ingen som vet något om detta fel? verkar ha varit på flera bilar ? detta felet är framme mer nu när det är varmt verkar det som på min.

mvh /jonas
Er
16
EricE
540iA -00
Jag tror att jag har en förklaring till mitt fel men felet har försvunnit så jag kan inte återupprepa för att testa teorin. Felet skulle vara att läsningen av kart-CD-skivan i navigatorn inte fungerar, troligen pga kondens på skivan eller i läshuvudet. Navigatorn blir då så upptagen med att försöka läsa att den lastar ner hela I-bussen med återupprepade kommunikationsförsök. Detta skulle stämma med 2 symptom: 1. Att endast navigatorn var enablad(alla andra enheter i multimediadispayen var disablade) när felet uppstod sist och, 2. Att felet endast uppstod när temperaturen var kring nollan dvs mkt kondens.
Jag har varit helt besvärsfri (varmare?! sedan januari) varför jag inte kunna testa min teori. (känns i alla fall som att BMW hade fel (om det inte var ett kondensfel i den elektroniken som de tänkte byta). Hade jag låtit BMW byta och varit besvärsfri som nu så hade jag också lurat mig själv och läsare av detta och trott att BMW hade rätt.(dyr och skrämmande tanke).
Jag har elektronikspayat spänningskontakten till navigator-läsaren också innan felet försvann sista gången. Detta krigar logiskt med kondensorsaken. Min beredskap när och om felet dyker upp igen är att: 1 Ta ur kart-CD:n och se om felet försvinner och 2. Koppla ur (strömmen till) Navigatorn(dvs CD-läsaren). Kanske kan denna enkelt utförda felisolering/uteslutning vara till hjälp för dig "mazter". Intressant att veta.
ma
21
mazter
540i -97
hej jag har provat att ta ut skivan från min navi. nu har stereon fungerat hela kvällen,, vanligtvis så borde den krånglat men jag hoppas det kan vara samma problem på min .

vill vänta nån dag till innan ja firar för mycket. .
jag hade bränd skiva i min navigator jag med kan ja lägga till ..

tack för tipsen :)
// jonas
Er
16
EricE
540iA -00
Jag har återfått felet denna vinter. Navigatorskivan är inte felet. Någon som haft samma fel?

Er
16
EricE
540iA -00
Hej
Jag har isolerat felet med 100% säkerhet men inte lokaliserat felorsaken. låt mig förklara. I-bussen blir störd genom att den är kortsluten till 12v (konstant) jag har lyckats lokalisera vilken tråd som är kortsluten och kopplat loss denna och nu har jag full funktion!. Det verkar vara matningen till den "junction" som sitter på i en kabelhärva vänster bak under navigator-CD-enheten som blivt kortsluten. Anledningen att jag bara kunde koppla loss den kortslutna sladden är att det verkar som att matningen är dubbel via rester av en mobiltelefoninstallation. Entreget felsökningsarbetet mha nedladdat elektronikschema från realoem och en bra multimeter med minnesgraf från Fluke för att se kommunikations TTL-nivåerna som växlar mellan 0V och 12V gav resultat. Tyvärr kan jag inte redogöra för var den svaga punkten är, jag har inte haft tid att leta upp kortslutningsstället då det sitter någonstand i kabelhärvan, är det jobbigt att frilägga, men antar att det är skavsår på någon kabel som gjorde att första gångerna det uppstod var när det var fuktig väderlek. Det sista är spekulation.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.