|
|
|
|---|---|
|
Var nere o skulle handla, parkerade lite slarvigt så jag skulle backa o ställa lite bättre. Då driver det inget på backväxeln, bilen flyttar sig ytterst sakta. Har inte fått ngn som helst föraning, det bara la av.... Vad har jag o vänta mig, är det ett ras eller är det nån ventil el nåt som hängt sig. Bilen driver o växlar som den ska framåt. Tacksam för alla tips! mvh Jonnie | |
| Nån som vet om det är nån större prisskillnad på skrotarna i tyskland mot priserna här, även tacksam för tips om nån seriös skrot i tyskland..... | |
|
bilen i fråga är en tds -98. Nån som vet om flera lådor passar tex från en 525 bensinare eller nån annan? |
|
|
Här råkar det vara enkelt att fastställa vilken koppling det är. Driver den bra på 1an och 2an är det antingen drivkoppling B eller bromskoppling D som slirar. Om den samtidigt saknar motorbroms på 1an är det koppling D som slirar. Att B eller D slirar kan ju bero på att lamellerna är slut (dyrt). Det andra alternativet är att hydraultrycket fram till kopplingen är lågt av någon orsak (tex. elektriskt, magnetventil, växelväljarwire/manuell ventil, kärvande kolv, kula eller tryckläckage). Du kan själv utesluta elektriskt fel genom att dra ur kanonkontakten på lådan, slå på tändningen, starta (failsafe tänds) och prova backen. Funkar backen är felet elektriskt. Funkar backen fortfarande inte är det mekanisk-hydrauliskt. Kolla då om wiren mellan spak o låda är rätt justerad, är den ok återstår kolv, kula och till sist i värsta fall tryckläckage inne i lådan eller kass lameller. lådan 5HP18 finns på flera modeller men ventilhuset unikt för varje modell. ibland skiljer oxå storleken på kopplingarna i lådan molle |
|
| Det slutade ju bara fungera tvärt, man har ju bilden av att lameller inte bara lägger av hux flux. Det fungerade ju när jag backade ut hemma, körde 2 km till korvmojen o där fungerade inte backen. | |
|
Ja jag tycker det kan tala för lågt hydraultryck så testa tipsen ovan molle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Polaren på Bil&El fick in en likadan 525tds-98 igår, den går perfekt framåt men driver inte bakåt. Ett av kopplingshusen var sprucket i lådan. ///MVH Hasso Länk |
| Ringde till automatlådor i södertälje och fick det svaret oxå, det är dom enda som har kunnat säga direkt vad som är fel, enl dom ganska vanligt. 7000 kr inkl moms kostar den rep. Dom andra mupparna jag ringt vill ta in lådan för helrenovering som kostar allt från 15 +moms och uppåt. Kan varmt rekommendera södertälje för deras bemötande mm...... | |
|
Men kom igen, det går inte med säkerhet att säga på telefon att ett hus är sprucket. På 10 stycken 5HP18 med kass back som jag ser är det kanske ett par som har sprucket hus, ett par med slut lameller, på nån är det växelmekanismen, på ett par är det MV fel och på några andra är det nåt mek i ventilhuset. Det man kan säga på telefon i ditt fall är att det antingen är lameller eller nåt fel med oljetrycket till B eller D kopplingen (vilket kan bero på el, mek, hydraulik, tryckläckage pga sprucket hus). Sprucket B el D är förstås den värsta och dyraste mardrömsorsaken till ditt symptom. Så vad renoverarn gör är att räkna på just det och ge ett fast takpris på ett helt sånt pack. När han sedan felsöker så kan det mkt väl visa sig att B el D hus är kass å då byter han det som utlovat eller så är det ett billigare fel och du blir än nöjdare. De andra verkstäderna ger ju en nyren låda i stället för bara B D hus. En seriös renoverare demonterar knappast en gammal låda utan passa på byta ut alla slitdelar och då talar vi bortåt 15 papp inkl mont. Så är din renoverare seriös är det inte omöjligt att han ringer när han sitter med lådan nere och frågar om du vill passa på nu när lådan ändå är nere och byta även dessa… det drar i väg lite förstås men då får du ju oxå garanti på lådan... molle |
|
|
Men kom igen, det går visst att säga på telefon vad det är för fel!!!!!!! Fick hem lådan idag efter 4 dgr o gissa Molle vad felet vad?????? Som jag sa innan, kan VARMT rekommendera automatlådor i Södertälje, ett av dom proffsigaste företag jag stött på.... / Jonnie |
|
|
men kom igen, igen :) nej jag håller inte med att man med säkerhet kan säga på telefon att backtrumman gått om en låda inte driver på backen. Det finns som sagt flera orsaker än det till en tappad back. Inte heller kan man med säkerhet anta att allt annat är ok i en låda som gått långt. Nu hade du ju tur i oturen att stöta på en BRA renoverare även om du hade otur att ha det dyraste felet som låg bakom en tappad back. slutet gott! molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.