AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.533

Z3 M Roadster frågor

Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Jag är ny när det gäller Z3 och har fastnat på att köpa en Z3 M Roadster. Har en del frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

*Facelift: När kom den? Var det på de sena -99orna eller var det -00? Vad var skillnaden? Vilka syntes det på. Kan faktiskt inte se någon skillnad på M Roadster karossen. Var faceliften bara på de med mindre motorer?

*Rullningsskydd: Finns det rullningsskydd i form av en båge som flippar upp, eller var det för avancerat för denna modellen. :-) Vilket säkerhetssystem finns det annars? Jag har läst och sett de bilar som har olika typer av fasta bågar som jag inte vet om de har eftermonterats eller om de var option från fabrik. Det verkar finnas både rostfria och skinnbeklädda.

*Vindskydd: Ingick det från fabrik, eller är alla eftermonterade? Det verkar finnas en hel del varianter på vindskydd beroende på vilka bågar man har. Jag skulle föredra något som bara är att trycka i några hål och som är lätt att dra upp och ta ur. Finns det?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hej!
M Roadster faceliftades aldrig. Karroseriet är detsamma oavsett årsmodell, däremot fick den en ny uppdaterad motor -01 med ett par hästar till.

Vindskydd följer inte med original det är något fu fäster mellan störtbågarna. kostar väl ett par loppor nytt har jag för mig.

Störtbågarna är fast monterade och flippar inte upp om behov skulle uppstå. Jag är relativt säker på att störtbåge är standard på alla M Roadster. För övrigt finns ju airbags förare, passagerare. Tror även att det går att få sidoairbags. De rostfria bågarna är för övrigt eftermonterade. De är svarta original.
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Tackar för infon. Blir lite osäker när det gäller bågarna bara. Jag har klistrat in några länkar på Z3:or från blocket. De verkar inte ha några bågar. Hur kommer det sig??

Länk
Länk
Länk
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
..för att du inte länkat till nån Z3M?
Du frågade om just den modellen och dina länkar är ju om en 2,8 med M-chassie och två 1,9;or?

Bågarna e väl lika relevanta som en helförsäkring.
Frågan är om det verkligen behövs?
En del känner sig inte säkra innan man e bältad till tänderna.
Andra använder sunt förnuft och tänker på de få olyckor som faktiskt händer och slår ut det mot om det verkligen behövs helförsäkring.
..om man inte har mer pengar över om man betalar de få skador man är med om ur egen ficka..

Jag själv kör en 2,8 utan bågar och med ett vindskydd man lätt fäller upp och ner för hand. Funkar jättebra!
Jag är ingen extremförare och blåser inte på för allt jag är värd, så jag anser att bågarna är mest styling..
Fast helförsäkrad är jag ändå.. =)

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Det finns väl tidiga Z3M ,eller M Roadster som den egentligen heter, utan bågar?
Men efter -99 tror jag alla har det.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
De kromade bågarna du sett är alla eftermarknadstillbehör. Det finns två sorter, den som jag har som endast är kosmetika och passar på bilar utan original bågar. Variant två är till bilar som har bågar från fabrik, där får man givetvis plocka bort de svarta först och sen stoppa dit de kromade. Dessa bågar ger samma skydd som BMW's egna.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.