|
|
|
|---|---|
|
Första posten i forumet för mig :) Har en 318'00 som jag köpte Aug 06. Under en tid (sen i oktober ca) har jag haft lite lätt instabiliitet på bilen i stadskörningsfarter, inte så att det kännts farligt men så pass att den har "vickat" lite när man svänger. Jag kör inte så mkt utanför stan så det var först nyligen jag upptäckte att i högre farter (>100 km/h) så blev det kraftig rattfrossa och efter en längre tids körning började det lukta bränt från främre höger hjulhus. Jag tänkte att det var balansering så jag åtgärdade detta hos en däckfirma i samband med att jag bytte från aluminiumfälg till stålfälg.. men problemet var kvar, möjligen i något mindre skala. Lämnade idag in bilen på Lindholms här i stan. Det visade sig vara höger bromsok som kärvade. Nu ska dom byta ok och hela fadderullan (tyvärr okunnig om bilmekanik så jag är ganska lost när jag diskuterar med verkstaden :( ) på den sidan och det kommer att kostsa en slant. Jag har trafikgaranti och enl försäljaren ska jag få bromsoket på garantin. Det kommer dock fortfarande kosta en peng och jag undrar om det på nåt vis går att argumentera för att skivor och sånt blivit slitna som följdfel av kärvande ok? Inte direkt en fördel att jag är okunnig och ovillig att meka/undersöka saker själv tyvärr. Men besiktningsgkillen sade i september att bromsarna fram var helt nya och nästan oanvända. Så det känns ju märkligt att skivorna skulle ha slitits pga nåt annat än kärvande ok, eller? Jag försöker vara duktig på att bromsa bort fukt efter tvätt, kör normalhårt och har inte varit på alltför många trottoarkanter etc... tycker inte det här borde hända öht.. Hoppas nån har nåt svar på hur man kan få resten på garanti :) | |
| Det skulle kunna vara så att om ena sidan kärvat så har belägg/skivor slitits mer på den sidan som fungerar bra om du har kört länge med det. Så om det är stor skillnad på slitaget så bör man byta skivor samt belägg, alt svarva den andra skivan och byta belägg. | |
|
Normalt får man ej ersättning för följdskador på garantin. Som ex kan nämnas att ett snöskoterfabrikat hade problem med boggistötdämparen, så fästet rycktes lös från själva kolvstången, i vissa olyckliga fall gick då dämparen genom mattan.. Dämparen för 700:- var givetvis garanti, men man fick ju komplettera med en ny matta för 5000:- |
|
|
Mycket riktigt fick jag inte skivorna på garanti men det blev ett OK pris så jag är nöjd den här gången.. dom bytte oket som var trasigt och skivor på båda sidor så nu är det nytt och fräscht. Tack för era svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.