AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.301

E46 Handbroms som bara tar på en sida

C@
102
C@||€
328iM -00
Var och besiktade bilen för ett par dagar sedan. Allt verkade gå fint, besiktningsmannen sade att han skulle köra ut och göra bromsprovet. Jaja tänkte jag, han kom tillbaka och sa: allt gick så fint ändå tills jag kom till handbromsen, där föll det. Den tar bara på en sida.

Mycket riktigt är det ju så också, testade senare på en parkering, höger bak låser sig men på vänster bak händer ingenting.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Hur fungerar handbromsen på E46? Har varit i kontakt med Lindholms bil i Umeå också och fick prisuppgift på komplett byte av bromsar bak.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du får lyfta upp och ta bort bromsok och bromskiva i bak. Skivan sitter fast med en centreringsskruv modell insex. Skivan kan vara lite lurig att få bort speciellt om skivorna har blivit lite nötta av bromsbackarna för handbromsen.

Du kan lyfta på damasken för handbromsen inne bilen och lossa på skruvarna där för att underlätta.

Har du fått bort bromsskivan borde det inte vara några problem att smörja upp handbromsen.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
gretzky
Till en början kan du ju testa att justera bromsbanden, mycket lättare. Ta bara bort hjulet och titta in i bulthålet så ser du en rund "bult" med kuggar på, den justerar du med en lagom bred skruvmejsel. Tror den sitter ungefär mellan kl 1 och 2 om du ser bromsskivan som en klocka. Det enda du behöver e 1 skruvmejsel o 1 ficklampa förutom fälgkorset förstås.

Lycka till!

dieseldoris
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
kolla så att inte ena vajrn till p-bromsen är av.
C@
102
C@||€
328iM -00
Har tagit lös hjulet nu, verkar inte vara någon vajjerhistoria på E46. Hur fungerar egentligen handbromsen. Det går två slangar plus en kabel som ser ut att vara en elkabel ut till vänster bak. Ena slangen går till bromsoket, den andra kabeln går in i mitten av hjulet, jag tror att det kan vara till handbromsen men inte säker.

Sen så har jag kollat in genom bulthålen. Visst, det finns prylar där men det är svårt att se. Att justera något utifrån verkar svårt. Men eftersom handbromsen inte tar alls så borde det vara något fel och inte bara en justering.

Hur gör jag om jag vill ta bort bromsskivan och titta vad som sitter därunder? Bromsoket måste ju bort och insexskruven likaså. Men måste den stora centrumskruven också bort, för isåfall blir det nog svårt för där krävs specialverktyg.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ja, det kan vara svårt att se justeringshjulet genom bulthålet men du kommer att få snurra på det till slut ändå. Har du dock fått bort skivan är det lättare att se och förstå det hela.

Du behöver ej ta bort "centrumskruven". Oket sitter bara med två bultar, 16 eller 17 nyckel har jag för mig. Häng det åt sidan och ta bort insexskruven. Är skivorna slitna kan du fundera på att byta samtidigt och då passar det att byta handbromsbackar samtidigt.

Skivan sitter förmodligen fast i backarna som trycker ut mot skivans centrum (själva skivan fungerar som en trummbroms åt handbromsbackarna).

Gummiklubba och några välriktade slag borde göra susen.

C@
102
C@||€
328iM -00
Alltså centrumskruven/muttern som sitter i mitten av hjulet. Storlek 30mm, 12 tandad hylsa krävs och inget specialverktyg som jag sade tidigare. Som det ser ut så måste denna bort...

Ska käka nu och sen göra ett försök.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det enda du behöver lossa är vajern under handbromsspaken ev släppa justeringen i hjulet via ett av hjulbultshålen, bromsokets två skruvar samt den mindre skruv nr 3 på länk 1 som håller bromsskivan, INTE centrummuttern som är till drivaxeln/hjullager.
Länk

Länk

Justering enligt följande, juster så att hjulen inte går att rubba, släpp 10 kuggar på justeringen..
Dra därefter i ´handbromspaken några ggr
Därefter justera vajrarna under handbromsspaken.
1 hacket ingen anliggning, men varningslampan kan lysa.
2 hacket ska handbromsen börja ta och lampan måste lysa.

Du har elkablage för bromsbeläggsvarning på ena bakhjulet höger bak bör det vara, sedan elkablage till abssensorer, samt bromsrör/slang och handbromsvajern

///MVH Hasso
Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Nej, den ska INTE bort, skivan ligger bara pressad mellan hub och fälg, det som håller den utan att hjulet sitter där är den lilla insexskruven.borsta rent allt ordentligt och spreja med 5-56 eller likande så förstår du vad vi menar.

släpper den ändå inte så är det bromsbackarna inuti trumman som låser den.

det kan krävas en del lättare våld..

antagligen är det mekanismen inuti trumman som rostat ihop

sök här på forumet! , finns riktigt bra trådar som behandlar detta.
C@
102
C@||€
328iM -00
Okej om alla säger det så måste det ju vara så. Får fortfarande inte bort skivan i alla fall..

Dock så tror jag att jag hittat felet... Drog bort damasken vid handbromsspaken. Ser där att när man drar i den så tar inte stoppmuttern emot på klacken på vänstra vajern utan bara på den högra. (Om ni förstår hur jag menar) Har skruvat åt muttern och dragit i handbromsen igen. (Nu ser det lika ut på båda sidor, muttrarna ligger parallellt med varandra. Dock så är ju den vänstra skruven längre än den högra, men det kanske ska vara så?

Nu har jag fått vänster bakhjul att låsa sig så hårt att man inte orkar rubba det med handkraft iaf. Nu är det som du säger Hasso. Vid första hacket verkar den inte ta. Muttrarna går inte emot klacken riktigt på vajern heller. Lampan lyser inte vid första hacket. Vi andra hacket tar bromsen mot skivan, men man orkar snurra den fortfarande. Nu lyser lanmpan på instrumenpanelen. Frågan är ju om det är lika på båda sidor? Har inte justerat något innanför skivan.

Skulle ju ändå vara kul att få bort skivan och se hur det ser ut..
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Skumt att muttern låg så pass högt upp att den inte tog. Men ligger de parallellt så drar du ju åt handbromsen lika mycket på båda sidor när du drar i spaken.

Testa på en grusväg och se om de drar jämt (Du kanske tom har snö?) annars får du justera via hjulet i bulthålet.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Naturligtvis går det ju att dra åt den ena muttern hårdare än den andra vid handbromsen för att det ska dra jämt men det känns lite fusk... =)

C@
102
C@||€
328iM -00
Klart jag har snö :P

Okej, japp ska skruva ihop och testa ute. Man får dra ett hack i taget och se när respektive hjul låser sig. Måste bromsverkan vara lika när Bilprovningen mäter på ombesiktningen?

Men skivan måste ha rostat fast något enormt hårt eftersom jag inte får lös den. Men om allt funkar som det ska nu så får väl det bli ett framtida projekt... Måste väl ändå byta bromsar snart.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
har samma bekymmer kan jag sägga. Min sambo skulle ta bilen igår morse, men den gick inte att rubba. Det vänstra bakhjulet lossa och spann upp en gropp, men det högra sitter där, händer inget. När jag kom hem från jobbet skulle jag ge det ett försök, men vad händer! Klart att bilen inte startar, arghhh!!! Så nu är batteriet på laddning. Får försöka få loss den imorgon på nått sett, som grädde på moset, så har det börja snöa rejält.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Förstår inte hur detta har kunnat hända, skivor, belägg är nytt byttes för inte ens ett år sedan. Runt om. Jag använder inte handbromsen när den står på plan mark, dock motinerar jag den ibland, när jag är ute o kör. Något jag har tänkt på är att den tar väldigt högt, något de flesta E46 ägare verkar klaga på.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
antagligen kärvar mekanismen, kan nog vara vettigt att plocka isär och smörja upp då skivor eller belägg byts.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ett tips är att alltid använda handbromsen. Speciellt under vintern för att motionera bromsen. Saker som inte rör på sig är dömda att fastna.

Min handbroms är väldigt fast men man kan ändå dra upp den en bit. Känns tryggare så än att ha den gå hela vägen upp i taket. Men det är bara att justera inifrån sen när allt är på plats.

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu är batteriet fullt o bilen startar, stänge av xenon o radio o fläkt ändå, för säkerhets skull. Provade själv o gasa o backa iväg, men det går inte. Vad gör jag nu, hur får jag loss den. Känner en kille som har fyrhjulsdriven jeep, ska prova o dra loss bilen? Den står utomhus, som ni kanske förstår och det snöar. Att få loss den och därefter motionera den lite vore bra, för att på måndag köra iväg den till en verksta.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
mmm, det där med att dra loss den är nog ingen bra idé insåg jag. Min far ska hjälpa mig i veckan, om vädret tillåter. Ända lösningen är att plocka ned hjulet, skivan etc. Tur att man har en far som är mekaniker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.