|
|
|
|---|---|
kicken |
sökte lite om detta men fann inget . det jag kommit fram till är att det möjligen ska fyllas en sk. ATF olja (icke svavelhaltig) ..men sen är det stopp där, jag har tillgång till OMEGA 699 atf som jag kört i en automatlåda /cheva 6,5td..34 000mil utan problem, växellådan i 320 d,n funkar klockrent , men jag vill ändå byta olja. pratade med min kontakt på omega igårkväll , och han påtalade att någon som vet en hel del om bmw,s växellådor rekommenderade 699,an ? ..med tillsatsen 915...håller till i BORLÄNGE. nån som vet nåt ?, jag har bara haft glädje av omegas produkter sen tio år tillbaka /men oftast oljor till tyngre fordon/maskiner.. just växellådor verkar vara lite "hemligt" på bmw? oljetillverkarnas/märkesoljornas hemsidor är väl inget jag direkt är nöjd med vad det gäller infon, skulle vilja höra era åsikter rakt ut... och vad ni hällt i, o.s.v "inte pedant- bara extremt noga maskinellt" :-) kicken |
|
Om det är en manuell låda du har kan du byta till de flesta oljor, automaten är däremot mycket mer petig, mest för att det nästan alltid bara blir ett delbyte iom det stora systemet, och BMW´s automatolja är INTE kompatibel med andra automatoljor. Mvh |
|
kicken |
okej !! ..men jag har läst mig till i dom övriga trådarna att man ska inte hälla i en olja med svavelhalt, för den kan "fräta /äta upp " mässingsdetaljer i växellådan (mässing består ju av 65% koppar, resten zink) ..jag har en manuell låda i min 320d ... rätta mig om jag har fel om svavelhaltig olja??? m.v.h /kicken |
|
Det är väl API GL-4 klassade oljor som inte är aggressiva mot gulmetaller, det finns någon speciell GL-5 som också funkar med gulmetaller... Mvh |
|
kicken |
jo det är sant det . GL-5 finns det säkert ....det får bli omega 699 + 915 få se hur det funkar, det ska finnas ett antal nöjda bmw ägare som har kört på den kombinationen , man testar väl det :-) |
|
Vet ngn hur man kolar och byter vävellådan oljan i 320ic automat? |
|
|
Vet ngn hur kollar man och byter olja i automatväxellåda i 320ic? |
|
kicken |
dcmarco. testa sökfunktionen i spalten till vänster m.v.h |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.