AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.279

Hur mäta lambdasondens "signalspänning"?

Har återigen mätt upp min lambdasond på 2 olika sätt med helt olika resultat...
1: Givarkabeln från sonden ansluten till multimeterns "plus", multimeterns "minus" jordad i batteriets minus. Sondens spänning på tomgång runt 0.45V (mao ca lambda 1), vid 2500rpm ca 0.15-0.2V(med andra ord överskott på syre, vilket borde vara "bra" då detta behövs för fullständig förbränning)
2:Givarkabel från sonden till multimeterns "plus", multimeterns "minus" ansluten till kabeln som fortsätter till "motorstyrnings boxen". Sondens spänning nu blir ca 0.07-0.1V på tomgång (alltså mager blandnig som borde fetas på av "motorstyrningen"). Vid 2500rpm visar multimetern MINUS 0.2-0.3V...Vad i helsike betyder detta??

Frågorna är.....1: Vilket sätt är det korrekta att mäta sondens spänning?`
2: Om sätt 2 är det korrekt kan man då miistänka dålig jordning/kontakt någonstans?

Just nu känns det som om bilen med BORTKOPPLAD lambdasond skulle kunna gå igenom avgastestet då den indikerade bränsle/luft blandningen ser bra ut..Lambda värdet tas ju på tomgång (eller?) o där indikerar sonden mer eller mindre exakt 1. CO2 borde vara lågt då det finns syre överskott så "all" bränsle kan förbrännas, detta borde oxå ge låga HC värden...
Just nu känns katalysator-byte som waste-of-money, det jag lurar på nu är att den avgivna spänningen från sonden går på något sätt förlorad på väg till boxen, eller??
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Alt1 är det "korrekta"
Paap Reeder
"... faen Dawwe! ... jag beundrar dig!"

Den som ger upp är en looser.

På min V12:a har jag 4-trådslambdor.
D v s två trådar går till resp box. En till signal - vit och en till "sensorground" - svart.
Jag mäter med multimetern på dessa båda givarkablar
- med multimeter (viktigt)
- med lamdorna anslutna till boxarna
- på tomgång

... då pendlar min spänning mellan cirkus 0,3 - 0,7(0,8) ... ständigt fladdrar.

Om man kan dra några slutsater till ditt "fall" vet jag ej men det borde fungera ungefär lika.

MVH /// Paap R
Mu
616
Mustang

540iat -94
Du skall för det första inte dra isär kontakterna när du mäter, då går motorn in i nödläge och du får oriktiga värden.
Du skall mäta på signalkabeln, mellan sonden och jord, om sonden har egen jord och inte jordas i avgassystem ska du använda somdens jord.
Kan tala om nu att det inte var nåt fel på min lambdasond...I mitt fall var det katalysatorn, eller rättare sagt avsaknaden av den då burken var helt tom!

Mustang: Men om motorn går i "nödläge" då VET man ju ganska exakt vilken spänning lambdan BORDE ge eller (gissar på en rätt fet blandning)?. Min lambda (1-tråds original-lambda) gav när jag mätte på detta vis en spänning på ca 0.8V (fet blandning!), utom när jag släppte gasen för då sjönk den hastigt ner mot 0.1V o sedan lika snabbt upp till 0.8V...Testade aldrig att mäta med original-sonden inkopplad men det kan kvitta nu eftersom bilen fick trots sina 36000mil klockrena avgasvärden med ny "katt" (CO1 & CO2 = 0.0, HC=2, Lambda = 1.02).

Skall även tillägga att de var den defekta Biltema-sonden som gav de angivna värden i mitt första inlägg! Den sonden är numera återlämnad till Biltema o min gamla original sond sitter i igen eftersom den funkar som den skall...
Mu
616
Mustang

540iat -94
Nja.. Det kan ju va olika.. den kan ju ge så fett eller snålt att lambdan bara korkar igen. Man vill ju se att spänningen pendlar, det är ju det som är kvittot på att lambdan fungerar och ger signal till styrboxen som ändrar blandningen efter lambdan.
Mustang: Ja men om den är bortkopplad så skal väl lambda-spänningen vara relativt konstant för då får ju styrboxen ingen signal utan går på "default values"...eller? Spänningen pendlade ju kraftigt i mitt fall när jag släppte gasen (rätt logiskt då bränslemängden stryps medan motorn suger i sig ett överskott av luft...) så jag är 99.99999999999% på att min lambda funkar som den skall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.