|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Om man tänker såhär som exempel med lite valfria hk-sifforor och varvtal: En originalbil har 350 hk vid 7000 rpm. Han kör 4:an ut helt till 7000 rpm och växlar till 5:an och hamnar på t.ex. 5000 rpm och har 270 hk. Samma bil med flyttat varvstopp ger 350 hk vid 7000 rpm, men varvar han den till 7500 rpm ger den t.ex. 300 hk. Kör han 4:an ut till 7500 rpm så hamnar han t.ex. på 5500 rpm och har kunnat utnyttja de 500 varven på 4:an när originalbilen istället får växla. Han har säkerligen haft mer hk vid 7500 än vid 5000 rpm. Samt att han har mer effekt när han hamnar på 5500 rpm än vid 5000 rpm som var original, på nästa växel. //Schnitzer |
|
|
Blev lite grötigt, men hoppas att du förstår. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer ja men den där tiden som han varvar från 7000 till 7500 rpm så kommer han bara att förlora kraft och det tar ju några sekunder att knappa igen sen även om han hamnar på 5500 istället för 5000 när han växlar.så det blir i princip samma sak. jag skulle nog gissa att flåklypas m3 har lite mera än bara en enkel chip.och även om den inte har det.så har både m3 och m5 ungefär lika många hk.men det är vikten som avgör saken nu.och det såg inte ut som en stor avstånd ändå.max 2-3 billängder? |
|
|
Monster Femma: Klart att den förlorar kraft, men inte helt. Den kan ändå dra ifrån en del i högre farter. Sedan beror det ju på hur den andra bilen går precis efter växling. Den kan ju gå väldigt bra där, men i mitt fall med M5 3,8 mot en M3 3,0 så var det inte så. M3 kunde dra en hel del på 4:an medan jag fick lägga i 5:an och hade då tappat en del. Tog ett tag att ta igen! //Schnitzer |
|
behrozosogh |
hahahaahahaha,,,,ni e roliga e ni. Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
|
1. Bilen varvar 8000rpm, sedan klipper den. 2. När jag rejsar drar jag till 8800-8900 för att undvika att gå in i varvstoppet, original M3 3.2 varvar väl till 7750 eller liknande så säg att jag varvar 200 rpm till, dock med mindre kraft på slutet men mer i början vid växlingarna mot original. Medför det att jag får högre medeleffekt? Kanske, men inte är det någon större skillnad skulle jag gissa. Jag har kanske fullt flås på en växel när M5an får växla men förr eller senare har ju M5an fullt flås när jag måste växla. Jag skulle kunna köra igen och växla vid 7600-7700 rpm, tror M3an är snabbare ändå. Är vi dessutom ensamma i bilarna tror jag M3an vinner på det. Flåklypa |
|
|
Flåklypa prova gärna igen samma rejs och växla vid 7700 eller 7800 resultatet blir detsamma men ändå... |
|
|
Hur man än vrider o vänder på de hela så kommer Flåklypas M3:a dra de längsta strået. Vi får väl ta o prova igen någon dag. ///Micke |
|
|
Duffyman Hur står sig din bil mot en m3 e36 286 Coupe 286 hkr ??Intervall 100 uppåt ?? Har du provat nån gång ?? Mvh |
|
|
Gti-manen: Han har kört ifrån såna förut. Duffyman: Var ligger varvstopp och hur mycket stod mätaren på när du körde 275 km/h riktiga? //Schnitzer |
|
|
GTI-Mannen: Polaren M3 3,0l va de inga problem alls att köra ifrån. Schnitzer: Kommer inte ihåg men jag har för mig att de va runt 275km/h på mätaren. Gjorde ett test från 90km/h o uppåt o de diffa knappt 1km/h. Varvstoppet kommer jag inte ihåg va de låg på. ///Micke |
|
|
Duffyman Skulle du vilja prova mot min 9-5 Aero ca 300 hkr 450 nm 100 uppåt ?? Det hade varit interesant att se skillnad ,jag körde mot en M3 286 Coupe 100-220 km/h ,Saaben var lite snabbare mellan 100-150 sen vart det helt jämnt men jag kunde hålla den bakom ca 1½ billängd. Mvh |
|
|
gti-mannen Ska vi åka upp till Gävle jag å du nån dag så kan vi mötas upp med flåklypa och kompani vi kan testa våra bilar med racelogic och så får du väll möta de m-bilar där uppe...dvs om flåklypa tar emot oss...;) |
|
|
Duffyman: Jaså? Mätarna visar ganska exakt alltså. Var ute med 740i i veckan och kompisen mätte med sin GPS. Var inte alls stor skillnad mot vad mätaren visade. Trodde faktiskt det skulle skilja mer. Har du testet varvstoppet på någon växel? Bryter den vid 7300 rpm eller kan du varva den till 8200 rpm? Märks tydligt om den fortsätter över original =) //Schnitzer |
|
|
Kom till Gävle ni, vi tar emot er. Flåklypa har inte kört mot mig än....;-) |
|
|
Perf Har jag vägarna förbi eller nåt så hör jag av mig.Att åka till gävle specielt pga race eller mättning av racelogic,känns lite dumt. Men jag hör av mig Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.