AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.033

M3 e36 286, 321 Vs M5 e34 3,8

Sida 5 av 6
Gemini__
Kul att ni tar tag i saker och åker ut och provkör. Och att ni sedan delar med er av resultat och filmer uppskattas, bra jobbat!

Mvh:
Thomas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flåklypa:

Hur mycket är "en bra bit" över 250 riktiga km/h? Alltså inte fullt 260 riktiga km/h? Det står att M5 E34 är elektroniskt spärrade på 250 km/h, men ska göra ca 260 km/h riktiga (minns inte den exakta "riktiga" toppfarten". Det fanns med i ett test som gjordes när de var nya, tyvärr hittar jag det inte nu. Fanns även med 750i E32, som gjorde 258 riktiga km/h.

Min fars 750i -88 är inte chippad och den har vi kört ca 270 km/h på mätaren.

Bryter M5:an vid 7300 rpm? Gör det inte det så är något gjort med den.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Med 750i -88 kan man känna spärren går in vid 265-270 km/h.

//Schnitzer

Jag har för mig att siffran 275 nämndes men jag är inte helt säker. Om det är mätarfart eller riktig fart vet jag inte, Micke får kliva in och reda ut begreppen. Sant som du säger att 250km/h-spärren brukar vara 258km/h. Finns fler bilar som haft det så (ex. M5 e39).

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jo, jag har läst det, men det känns så dumt att skriva det eftersom jag inte har några riktiga bevis. Så är det iaf, det märks ju också när man kör att den passar 250 km/h hur lätt som helst. Om jag inte minns fel så varvar det 6500 rpm vid 250 km/h på mätaren. Finns ju en del kvar då!

En M5 E34 som gör ca 280 km/h på mätaren borde med största sannolikhet vara chippad. 265-275 km/h kan lika gärna vara original.

//Schnitzer

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Tjo på er.

Jag som äger M5:an. Har tagit lite tid o svara då jag har haft en del att stå i. Som sagt s¨å drog M3:an de längsta strået i alla intervaller vi testade. Men inte hänger man läpp för de inte.

Sedan att M3:an är chippad vilket allt tyder på gör de ju inte lättare för min M5:a. M5:an är orginal bortsett från att jag bytt ut den sista burken på systemet. Effekt ökning???? Ne de tror ja inte.

Hur de skulle se ut om M3:an va orginal skulle va riktigt intressant att veta. Tror nog att de skulle va betydligt jämnare, då jag märkte hur pass mycket M3:an drog ifrån när jag bytte växel.
Synd att vi inte filmade från min bil....skulle man se lättare hur pass mycket/lite M3:an drog ifrån. Men de får vi ta en anna gång.

Kanske blir i sommar då de oxå är lite mer ljust ute.

Ja min M5:a har jag kört till 275km/h med GPS. O nej den e inte chippad.

///Micke
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Duffyman:

När du körde 275 km/h med GPS, hur mycket stod mätaren på då? 280-290 km/h? Var går varvstoppet?

Synd att M3:an var chippad, just för saken skull. Hade varit intressant att se hur en original M3 3,2 gick mot en original M5 3,8 i 180 km/h och uppåt.

//Schnitzer

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Oke vill inte vara gnällig men har man inte hävdat på detta forum att chip inte ger mycket till en bmw bil specielt en m-bil....och bara för att flåklypas m3 är chipad behöver inte det betyda något nästan, nån kusse hit eller dit ska inte göra så stor skillnad som det just blev i rejset, man hör så mycket chip funkar inte till en sugis (vilket jag också tror att det stämer) men sen när man förlorar Ja då är det chipens förtjänst????....hur som helst chipad eller ej så hade m3an dragit m5.
Intressant reflektion cado! Skillnaden är helt klart för stor för att förklaras med ett chip i mina ögon. Speciellt ett sugmotorchip i en såpass optimerad maskin som en M-motor.

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nej, ett chip märks inte av särskilt mycket i effektökning, MEN de som flyttar varvstoppen gör stor skillnad i högre farter. Har legat och torkat min kompis M3 bra länge pga att han kunde dra längre på växlarna. Man får hela tiden ta igen detta och han kan leva på varvet, även när han växlar då varvtalet är högre än utan flyttat varvstopp.

Om det stämmer som Duffyman säger att han har kört 275 km/h riktiga samt 0-100 km/h på 5,6 sek (eller vad det var) så drar han skiten ur många original M3 3,2 som jag känner till.

Vore intressant att veta vad mätaren stod på när han körde 275 km/h med GPS:en samt var varvstoppet går in?

Flåklypa: Är 8000 rpm max du kan dra M3:an till?

//Schnitzer

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Men ser du inte i första repan förmodrar att det är från 50km/h att han drar m5an på en gång och där ligger han inte på 8000 rpm iaf....och vad vill du säga att en chipad m-bil går så otroligt mycket bättre än en orginal....i norden heller....litar mer på folket i munich än på eftermarknads chipar där det ända de gör är och flytta på varvstopet...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Cado:

Jag menade inte alls så. Chip gör oftast ingen märkbar skillnad i lägre farter, men nu pratade jag i högre farter och har man flyttad varvstoppet så drar bilen ifrån en del. I alla fall när vi jämför de här modellerna. Det är inget snack om saken!

Har du själv haft race med en jämnstark bil (mot din) i högre hastigheter? Då kan du själv se att din eller hans bil har kunnat ligga längre på samma växel med ett högre varvtal och givetvis så drar han ifrån, annars vore något fel.

En M3 3,2 tror jag har mer hk än en M5 3,8 precis när M5:an har fått i nästa växeln om M3 ligger kvar på samma växel. Har varit svårt att tro att det inte skulle vara så även om effektkurvan går neråt så finns det ändå tillräckligt med kraft.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Varesig om chipet har gjort att bilen inte fått några hk eller rent av förlorat. Det är varvtalsspärren som är intressant!

//Schnitzer

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
oke att den kan ha lite högre topfart köper jag, men när det gäller acc så hjälper inte chip eller har jag fattat rätt...??? Jag har ingen erfarenhet av varken M e34 eller e36 men desto mer av M e39 och e46 så jag kan inte utala mig angående prestanda på de två....men det som jag störde mig på var att alla påpekade att m3 var chipad och att det var därför det var sån skilnad som det blev.
jimmy/bmw
Här har ni en effekt kurva på en orginal m3 e36 3.2
Länk
Obs på navet lägg på ca 8% för motor effekt
Kan tänka mig att man kännar en del på att dra längre än 7400rpm
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
jimmy/bmw

varför skulle man göra det när han börjar tappa efekt efter 7400 varv???
jimmy/bmw
För den har minder effekt vid 6000rpm
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
I lägre hastigheter är inte skillnaden lika stor, om vi snackar jämnstarka bilar som har ungefär likadan effektkurva. För bilarna varvar ju ur 1:an, 2:an ganska snabbt jämfört men t.ex. 4:an och 5:an, där det tar längre tid att varva ur, därav större skillnad i högre farter OM varvtalsspärren är flyttad dvs.

M3:an går ju bättre i början, så därför ansåg jag att det vore mer intressant från 180 km/h och uppåt.

//Schnitzer

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
så du menar om han fortsäter å varva till 8000 varv vilket är helt menigslös för där har han ingen kraft han kommer å kompessera detta bara han hammnar vid nästa växel högre än 6000varv....i mina ögon blir det samma shit men okej då vi säger väll så en chipad bmw går mycket bättre än sin orginala bror???
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Cado:

Nu vet jag inte exakt hur mycket hk en M3 3,2 har väl 8000 rpm, men är garanterat mindre än 321 hk. Växlar han istället vid det varvtalet som varvstoppet var original så kommer han inte att dra från lika mycket eftersom han kommer att få växla tidigare. Dessutom hamnar han på ett lägre varvtal på nästa växel vilket än om han hade varvat vidare till 8000 rpm. Detta gör att han uppnår inte lika mycket effekt.

Vet inte hur jag ska förklara för att det ska bli lättare att förstå. Det är så självklart!

En chippad bil med uppflyttad varvtalsspärr behöver inte gå bättre än en original, men den kan varva mer, så precis vid växlingarna så kommer den chippade bilen att ta några meter. Men som jag sa förut så gäller det jämnstarka bilar med lika motorkaraktär.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.