AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.334

sladdrig växelspak på e28

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
tja, min växelspak på e28an är sladdrig och man känner inte vilka växlar som ligger i, dessutom går spaken emot konsollen när jag lägger i backen.

har bilen upphissad och kardanen nertagen så tänkte passa på att fixa detta. vad ska bytas och hur byter man det?

/

Unka

Paap Reeder
... samtliga plast/teflonbussningar på den "krokiga växelförararmen".

MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
den "krokiga växelförararmen", är det den som går ovanför kardanaxeln som man ser när man plockar bort kardanen, den är gjord i aluminium.

/

Unka

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
vilka av delarna är det som ska bytas här:

Länk

Paap Reeder
2, 11, 11, 14, 14 ... om inte "den krokiga länken" glappar i resp "hål" om du förstår vad jag menar.

Jag kan ha fel men nog minns jag att det i resp "hål" även sitter en "halvt uppskuren" plastbussning och det var den som glappade på min men vi får lita på ETK´n så jag minns väl fel.

MVH /// Paap R

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
unka: läs mer om hur du byter bussningar mm på Länk och Länk.

Som beskrivet i länkarna så är det inte särskilt svårt att åtgärda sladdrigheten, men dock aningens pilligt. Det är likadan uppbyggnad på e28 som e34.

/Z-motor
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
är det bussningarna i båda ändar på denna man ska byta eller?

Länk

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
kan tillägga att staget på bilden ovanför glappar nått grymt när man ruskar på det.
sen ser min växelspaksupphägning annorlunda ut, min växelspak sitter i en platt istället för i en arm, så jag vet inte var nr 2 ska sitta och om jag har en sån..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.