|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har slarvat lite, min oljelampa började lysa lite, inte varje dag men varannan kanske, just efter man släck motorn. Eftersom det inte var konstant så tänkte jag att det kanske är på väg att börja lysa hela tiden o då dags att byta... eller att det är glapp. Vid tillfället skulle jag kolla oljan med stickan men det var så mörkt att jag inte såg nått, sen var jag så lat att jag lät dagarna gå bara. Körde kanske 2 veckor med denna lampa som stundvis dag till dag lyst. Igår kom jag äntligen iväg till macken för att köpa olja o kolla stickan. Stickan visade att oljan gick precis under minimum-nivån. Jag fick slå på 0,5 liter så hamnade den nästan på mitten. Mellan mini o max så skall det rymmas en liter. Så med andra ord så kanske jag hade en deciliter till godo i motorn innan. Beror på hur exakt stickan visar. Kan det ha ostädkommit nått slitage på min motor efter detta? Jag har bara kört 2-3 mil om dagen och lungt. Jag tror det är lungt. Men man blir ju lite nojjig.... har inte haft bil innan. P. | |
|
Du behöbver antagligen INTE vara orolig! Dem garderar sigmed att ha en minimi-nivå, så marginalerna är nog ordentliga. Och mängden olja är för att det ska inte behövas byta olja så ofta, så mängden olja för att smörjningen ska funka är nog betydligt lägre. Men skulle man ha 3liter istället för 6liter i motorn så skulle man få byta oljan mycket oftare. ,,,finns nog flera med bättre svar än mig, men självklart ska man ju sträva efter att ha oljenivån på övre och byta med jämna mellanrum! |
|
|
Att köra med lysande oljelampa är lika dumt som att köra med lysande bensinmätarlampa för länge. Till sist är det slut! I oljefallet med dyrare konsekvenser, i bensinfallet mest ett besvär. Men det är nog som ExHonda säger, det finns marginal. Men eftersom du inte kollade stickan kunde det lika gärna ha varit heltomt, tex pga läckage. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Skulle vilja påstå att det mkt dummare än att köra utan bensin! Lampan får sin signal från en oljetrycksgivare och denna ger bara signal när ojetrycket är för lågt, (eller när den är kass) och då är det redan för sent oftast. Räcker med en minut eller mindre under besastnin för att motorn ska skära. Dock tror jag bara att du har en dålig oljetrycksgivare, och motorn har säkert inte tagit skada. Vet folk som kört utan att oljan synts alls på stickan.... Mvh. Richard |
|
|
Jag förutsätter att nattugglans bil indikerade för låg nivå (orange) och inte för lågt tryck (röd). Jag tror som flera tidigare har trott att det inte är någon fara att köra om det indikerer låg nivå. Om det däremot indikerar lågt tryck ska man naturligtvis stänga av motorn omedelbart. |
|
| Den har flera olika nivåer, tänder den sig när man stänger av bilen så står det i instruktionsboken att man ska fylla på nästa gång man tankar, tänder den sig medans man kör så ska man fixa det omgående. | |
|
Mr328, du har så rätt. Den lyste efter man släckt motorn, orage oljelmapa. Och enligt boken står det faktist att man skulle fylla på olja är man tankar, jag fattade inte riktigt vad som menades med att man skulle fylla på just när man tanknar? ...men gissade att det handlar om att man kan vänta till dess. Faktiskt så sista dagen eller sista 2 dagarna så lyste den nog orange när jag körde en sväng också. Jag tror jag klarat mig denna gång. Nu har kvar lite olja i bilen ifall det händer igen, men förhoppningsvis läcker inget från motorn. Ska inte slarva nästa ggn, jag har vårdat den i övrigt som en bäbis :-D ...Skiner mer än alla bilar och det bara med vanlig handtvätt utan polering...måste vara den fina färgen som ger sån lyster :-D Jag har oljebyte om 750 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.