AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.197

Ljudet från radion försvinner, byta ut den?

üb
14
überalles
525tds Touring -96
Helt plötsligt blir den bara tyst, trots att mottagningen fungerar och man kan byta mellan förvalsknapparna, och den visar reklam i displayen som vanligt.
Det stänger av ljudet helt slumpmässigt och ibland kan ljudet lika plötsligt komma tillbaka.
Har sprayat lite på anslutningen baktill och kopplat loss vitbrun kabel utan förbättring
Förslag, någon?
BMW business radio/bandare i e34 -96
krille_69
jag har samma problem med min ljudanläggning .radio, cdväxlare och navigator försvinner .allt verkar funka men ljudet försvinner totalt sen kan det komma igång igen utan att jag har gjort något... tacksam om någon har en förklaring och en lösning på problemet
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Även jag har samma problem.
Oftast fungerar ljudet när man startar men sen försvinner det och kommer oftast tillbaks efter några mils körning.
Ibland kommer inget ljud alls.
Telefonljudet fungerar men inte navin.
Vill också gärna ha en lösning på detta.
Er
16
EricE
540iA -00
Jag har en E39 -01 (Touring) med business radio (+TV, bandare och navigator). Hade samma symtom. I själva radiodelen (inte att förväxla med TV-lådan, bägge sitter i min bil bak under golvet i lastutrymmet på lite olika ställen) hittade jag till slut en lödning som spruckit. Det var ett jordplan som var lött till en plåtskärm som nog får en del mekaniska påkänningar och därför spricker. Kan vara värt ett försök. Plocka loss radion, öppna plåtlådan, så att kretskortet blir synligt. Använd mkt starkt ljus, leta efter spruckna lödningar. Lätta att fixa själv med en lödkolv och lite tenn.
le
224
leifeugen
540IA -02
Jag hade också samma problem och jag fick rådet att checka kablarna för slutsteget.så efter att dragit ur och satt tillbaks(tog inte helt ur för säkerhets skull och satte dem tillbaks)så har felet inte kommit tillbaks senaste sommar.Värt ett försök!
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Kopplade ur min cd-växlare igår och satte tillbaks kablarna igen och än så länge fungerar det felfritt.
Få se om det håller i sig.
krille_69
har ine hunnit kolla något ännu men hela denna veckan har ljudet kommit å gått men idag har jag kört över 70 mil och lyssnat på stereo hela tiden utan att ljudet har försvunnit ... SKUMT ... var föresten i Uddevalla med min bror å shopade en Buick LeSabre´ -66 Kollt...
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Kan meddela att det inte hade med cd-växlaren att göra.
Ljudet försvann idag efter att jag kört 3km.
üb
14
überalles
525tds Touring -96
Tydligen skiljer sig anläggningarna i e39 och e34 åt men samma fel finns tydligen i bägge modeller. Min "BMW business RDS" är tillverkad av Phillips enligt etikett på baksidan. Vad står det på era?
üb
14
überalles
525tds Touring -96
Nu verkar den j-a radion ha självläkt, sen en tid tillbaka funkar den som vanligt igen.
Kan det bero på
1.Vi har haft minusgrader och låg luftfuktighet, fukt + elektronik, ni vet?
2.Jag har laddat upp batteriet?
3.Radion skärper till sig när den vet att den kanske ska bli utbytt.

;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.