AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.938

Val av däck. Vad kör ni på?

Sida 1 av 2
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Även om det fortfarande är i mitten på januari så känns det lite som om våren börjar närma sig då vintern aldrig riktigt slagit till. Jag kommer behöva nya bakdäck och kanske fram (beroende på om mitt ena är skadat sen luftning eller inte).

Så med risk för upprepning (sökte och hittade inga uppenbara trådar) frågar jag: Vad använder ni för däck på era e24:or?

Just nu sitter det 235/45 R17 fram och 255/40 R17 bak på min, båda är uniroyal rainsport-däck. Funderar på att gå ned så mkt jag kan i bredd bak då jag tycker att 255mm på en bil med 218 hk är lite overkill, eller är jag helt fel på det? Fälgarna jag har är någon Schnitzerkopia som jag tror är 8,5" fram och 9" bak men är väldigt osäker.

När det gäller märke är jag också osäker. Min bror och pappa har Goodyear Eagle F1-däck på deras smått trimmade Porsche 944 Turbo som dem är nöjda med men det är ju en helt annan typ av bil. Och eftersom det kommer att bli mkt pill under den här säsongen med annat som skall fixas på bilen ser jag gärna att däckskostnaden inte blir överdrivet stor. Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag måste först säga att min erfarenhet vad gäller däck är mycket liten. Men till våren har jag tänkt köpa nya däck. Jag har 8,5" Alpinafälgar som idag är skodda med Continental 235/45-17-däck. Den dimensionen ligger väldigt fint på fälgen.
Jag kommer antagligen köpa Michelin PS 2 i samma dimension.

Hur tänker jag då? Michelin är ett märkesdäck, dom har ett rykte att leva upp till. Flera personer som jag ser som medvetna pedanter använder PS2 samt; det "raka" mönstret gör sig bra till e24:ans -70-80-talskaross.
Jag skulle själv aldrig sätta Eagle F1 på e24:an eftersom det är aldeles för modernt och "stylingaktigt".

Lycka till!

/Fredrik
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
PS2or blir "lite" för dyrt. Känner inte att jag har de kraven på prestanda till den här bilen (har andra bilar att busköra med) och då känns det inte bra att sitta och dumköra upp fina däck. Och sålänge bilen håller sig på vägen tar den ju inte skada av lite sämre däck =).

Hade nog tänkt mig något mer i mellanklass-segmentet men alla här kör kanske på findäck? Hur mönstret ser ut kan jag inte säga att jag bryr mig alls om. Det ser man nästan aldrig ändå ju.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

På 17"*8,5" fälgarna kör jag med Nokian NRY 255 bak och 235 fram.
På 16" BBS rs 9"fram och 10"bak har jag Falken FK451 225 fram och 245 bak, tyskstuk med andra ord! =)
Falken däcken tycker jag har hyffsad prestanda beträffande vägkontakt och bullernivå,men Nokian däcken är klart bättre!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
På min förra 663 hade jag 235 och 245/45/17 Avon Z3 och det var en riktigt dålig kombination. Det mönstret gjorde bilen väldigt spårkänslig plus att det levde om ordentligt. På min"nya" 635 har jag Michelin pilot primacy och det funkar kanon. Det kan förmodligen sitta i att 635'an är så in i helvete mycket bättre bil än den gamla 633'an.

Sextrettifemman Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag tyckte först att PS2 var för dyra (bankrånsfaktor 9/10). Men Däckonlines priser är så pass OK att det nog blir sådana. OM jag inte köper Dunlop Sport Maxx istället. Mönstret är helt OK på dessa också.

mvh Fredrik
PS2 är N-märkta vilket innebär att de är konstruerade som originaldäck och godkända för porsche. Detta innebär en styv stomme som ger bra stabilitet och vidare ett bra grepp även vid hård körning och vid regn. Har PS2 på min Porsche 964RS och är mycket nöjd!
He
347
Hellboy
440i GC -18
Jag kör med Goodyear Eagle F1 GSD-3 245/35-19 resp. 285/30-19 på Hamann HM2 8,5Jx19 resp. 10Jx19. Anledningen till att jag valde Goodyear var att Hankook inte har 285 med 30 profil.

Det ser ut såhär:
Länk

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
He
347
Hellboy
440i GC -18
sry,,, trodde du körde E31.... :-)

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Tänkte beställa däck nu och lutar lite åt Falken FK-452. Någon som har några synpunkter? Hade jag haft större budget hade det självklart blivit något roligare men just nu är 4500:- rätt nära smärtgränsen för min däcksbudget. Har så mkt annat jag vill fixa på bilen.

Om någon har något bättre förslag inom budget så hojta till!
(Dimensionerna det handlar om är 235/45 17" fram och 255/40 17" bak)
Jag köpte dessa bak nu i vår: Länk
En himmelsvid skillnad jämfört med de 5 år gamla Conti sportcontact som satt på förut. Kingstar ska tydligen vara gjorda av Hankook.
Gav dock inte mer än 860/st monterat o balanserat på Dahlins däck ute i Torslanda...www.dahlinsdack.se

/Magnus

Min E24: Länk
Hoppsan, länken funkade inte...
Däcken heter Kingstar K106 och är i dimensionen 234/45x17:-)

/Magnus

235/45x17 ska det naturligtvis vara:-)

Är av den uppfattningen att bara däcken är någorlunda färska, så har man som svenne-bilist nog svårt att märka någon skillnad på sk. premiumdäck jämfört med däck i de lägre prissegmenten. Det gäller bara att stå ut med att det inte står Michelin, Pirelli eller Conti på däckssidorna...
Kör med GoodYear F1 GS3-nåt 225/40x18 på familjebilen (ej BMW!) och är supernöjd med dessa på den.
Hade även GoodYear F1-däck på den E39 jag hade förut - var supernöjd även där!
Kan som kuriosa säga att jag ju även har original Michelin MXT 205/70x14 tillverkade 02 till 635:an att jämföra med - med dessa hjulen på är bilen i stort sett okörbar i väta. Hjulspinn och bredställ vid varje beröring av gasen, dessutom går ABS:en in så fort du kommer åt bromspedalen....

/Magnus

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Haha, det sista låter ju skoj ;)
Är som jag nämnt tidigare inte riktigt nöjd med däcksdimensionerna men vad skall man göra när man har breda fälgar? Får byta till mig några andra sen när jag prioriterar det. Men nu vill jag bara ha nya sulor så farbror blå inte skäller på mig!
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Köp ett Bra märke, inte budget. Gärna så nykonstruerat som möjligt. Det är ju ditt liv det Kan gälla

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
alfatok: Tror iofs att ett par ZR-däck från Falken är bättre än 90% av svenssons däck på torr asfalt vilket är vad de kommer att användas på. Så att tala om någon livsfara är väl lite överdrivet? Skulle man köra det resonemanget hade jag ju inte kunnat ha en 635:a från början.

Jag håller egentligen med dig till stor del men som sagt prioriterar jag att lägga pengarna på annat och jag kommer inte att köra som Schumacher mer än vid väl valda tillfällen. Känner man inte till sin/bilens/däckens begränsningar kvittar det ju vad man sitter i/på för då går det åt skogen oavsett.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

A.Lind!
Mina Falken däck jag har på 16":arna är klart godkända.
Har jätte bra vägkontakt vitt vått underlag,men kan upplevas lite hala på torr asfalt faktiskt,även lite krängiga och spårkänsliga i högre farter, men klart bättre än medel.
Men mina Nokian NRY som sitter på 17" är helt otroliga enl. mig!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Hade varit skoj med relativt miljövänliga däck som samtidigt var bra =).
Men när jag precis är i lägenhetsköp och det kommer inköp av nya möbler vad det lider så kan jag inte motivera 1200:- extra för mig själv. Alternativen är väl isf Kuhmo eller Hankooks billigare däck och de lär väl inte vara bättre.

Får köra som en pensionär den här säsongen helt enkelt =)
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag kollade upp mina Michelin pilot primacy och ser till min fasa att dom är slut så jag måste också öppna lädret. Jag och familjen åker till vegas till påsk och gifter oss så ska vi prata om prioriteringar så hamnar tyvärr däckinköpet ganska långt bak. Jag har kollat runt på däckonline och hittat ett däck som heter TNG Star Performer som jag tycker ser helt ok ut.

Jag får nog också sätta på mig pensionärkepsen i sommar.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Däckonline börjar smyghöja priset på vissa modeller nu märker jag. Kuhmo KU31 kostade runt 1000kr i min storlek för ett par veckor sen. Nu nästan 1300:-! Man måste kanske ta och beställa nu innan samma sak händer med andra märken! TNG finns inte i min töntiga storlek bak. =/
A Lind;
Har du verkligen kollat med din lokale däckhandlare - det verkar lite bökigt att beställa däck från Tyskland. Om inte annat blir det ju lättare att reklamera om handlaren finns i närheten!
Mina två handlare, som jag har kontakt med här i Göteborg, slår Däckonline på fingrarna vad gäller priset...

/Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.