AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.698

E39 dör ibland när man svänger till höger

Min E39- 523-99 uppför sig lite skumt ibland.
Efter att ha tankat 95:a idag så började bilen småbludra o ha sig, tyckte den hade dålig gasrespons o gick segt.
Kunde knappt håla igång motorn vid röljusen.
Det har hänt ett par gånger till o då har tejejn råkat ut för det.
Gemensamt är att det alltid varit när man svängt till höger
När man parkerat eller svängt av på avfarter.
Då har tjejen sagt att rattlåset går i.
Men nu när det hände mig så gick det inte in, ratten blev bar aextremt tung ,men det gick att svänga om man verkliggen tog i.
Vad kan det vara för fel?
Har alltid tankat 98 så ofta det går, men ibland så har ja varit tvungen att ja 95 oktan, jag tror det alltid varit då bilen dött.
Några förslag?
Bensinpumpen/filtret?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Felet vet jag inte, men det är ju iaf inte rattlåset, när motorn dör försvinner ju servoverkan och styrningen blir extremt trög.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Glappande bränslerelä kanske?
Vart sitter bränslereläet????? Kanske borde kolla upp den glappar
Amir_
bränslereläet? hmmmmmM!!!!!!!! den klickar bara igen engång när du startar bilen. tror dock ej du har ett glappande relä men det sitter bak på höger sida ovanför batteriet. sitter tre reläer normalt. det reläet till vänster upp är till bränslet\pumpen.
Amir_
bränslereläet? hmmmmmM!!!!!!!!
Den klickar bara igen till engång och då när du startar bilen.
Tror dock ej du har ett glappande relä.
Men det sitter baktill på höger sida ovanför batteriet.

sitter tre reläe, det reläet till vänster uppåt är till bränslet\pumpen.
Bränsletrycket byggs upp när man vrider på tändningen och pumpen stannar sen men så fort motorn startat så ligger reläet till konstant, annars skulle motorn strax stanna. 95 eller 98 är samma soppa, oktanhalten i sig påverkar inte nånting i bränslesystemet, det råkar nog bara vara slumpen. Nånting verkar dock påverkas av t.ex högersväng eller kanske av bränslets rörelser i tanken. Tyvärr hörs ju inte bränslepumpen så bra inne i kupén när man kör, men koppla t.ex en liten provlampa på pumpens anslutningar för att se om det är spänningen som försvinner ibland, isf lutar det åt reläfel.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.