|
|
|
|---|---|
plupp |
Har monterat in en navi mk II enhet i en bil som inte hade det från början. Det verkade till en början som det fungerade men har följande problem: 1.För det första så när man ställer in klockan och datum så "registreras" det inte, ungefär som att ok-knappen inte funkar. 2. Likadant blir det när man ska ändra språk. Kan ju välja mellan tyska som det är nu och sen kan man välja engelska. När jag trycker in knappen för verkställ så hoppar den tillbaka till tyska så det ändras inte språk. 3. GPS:en har mottagning men den verkar inte ha kontakt med bilen på nåt sätt. Kan hitta ställen på kartan och så. Den säger även hur långt det är till målet. Problemet är att när jag kör så rör sig inte pilen på kartan så man transporteras inte på¨kartan kan man säga. Pilen känner dock av när man svänger och så för då rör sig pilen runt och så, men kvar på samma ställe på kartan. 4. Temp, avstånd, räckvidd och dom grejjerna står inte. 5. Ibland när man startar bilen så vill den att man ska slå in "Code". Men när man slagit in koden eller en felaktig kod och ska trycka på verkställ så händer inget. Så då får man starta om bilen igen, en eller några gånger för att komma in i stereon. Någon som har några tips på vad jag kan ha missat eller så i monteringen? Cd och radio fungerar dock som det ska. |
|
Hej, 1. Datum och klocka måste ändras till ett annat datum & tid på navigatorskärmen än det som är inställt i bilen och sedan ändras tillbaka till det korrekta datumet, annars tror bilen att någon skrivit in samma datum och lagrar ej detta datum. 2. Detta brukar vara ett problem på bilar som har tysk text i instrumenten. Ändra språket till engelska i BordComputern så bör du kunna ändra till engelska även i navigatorn. 3. Har du anslutit Navigation Supplemental Harness som går från den svarta 6 poliga kontakten i bagaget till LCM modulen och ABS modulen samt i vissa fall till instrumentklustret (på biler nyare än sent 1999)? Har du kodat bilen för Navigation Retrofit? (Krävs i många fall) 4. Samma som punkt 1: Nollställning / Inställning måste initieras på nytt med andra värden än de som bordcomputern har, efter detta kan man återgå till de värden man önskar i Navigatorskärmen. /Andy |
|
plupp |
Hej! 1. Ska prova det när jag har tillgång till bilen ikväll! 2. Vad är Boardcomputern och hur ändrar jag språk i den? 3. Där är jag helt borta :D Det finns inga bilder eller nåt som beskriver? Det är en polare som har hjälpt mig att sätta in allt och själv har jag väldigt dålig koll på det du beskriver, tyvär. Bilen är iaf en 528 från 97 och navin kommer från en 01:a. Vad menas med att koda bilen i Navigation Retrofit? 4. Kan man se på nåt sått vad Boardcomputern har för värden då? Tack för hjälpen än så länge iaf :D |
|
Boardcomputern är den som samlar, lagrar och matar info till bl.a. Displayen under hastighetsmätaren och MID displayen som satt där navigatorskärmen idag sitter. Hade du stora eller lilla färddatorn? (Kunde du visa tid, datum, snittförbrukning osv i displayen under hastighetsmätarna?) Ofta blir det stora komplikationer vid uppgradering till Nav om man har den lilla standardfärddatorn. Boardcomputern kan du ändra språk i om du har den stora färddatorn. Detta görs mha OBC spaken på vänster sida ratten (men det är ett mindre senare problem än de andra du har) Färddatorns nuvarande värden kan du se under hastighetsmätaren. /Andy |
|
plupp |
Jag antar att jag hade den lilla färdatorn. Länk Det såg ut som i den annonsen. Under hastighetsmätaren får jag fram: Yttertemp snittlförbrukning hur långt man kommer på bensinen snitthastighet Det kan hända att det var nåt mer också som jag inte minns just nu. Så om jag hade lilla färdatorn så går det inte att ändra? |
|
Enligt min och flera andras erfarenhet har du ett stort problem, då ingen av oss lyckats få navigatorn att gå prickfritt utan OBC HIGH. En kollegas bil har vi dock eftermonterat OBC High i. Se följande artikel: Länk Det kanske finns genvägar som vi inte känner till dock. Någon som lyckats utan uppgradering av OBC? Om man tittar på den länk som du skickat så är det den lilla färddatorn. Detta ser man genom att noggrannt titta på displayen under hastighetsmätaren. Här följer ett exempel på OBC High Länk /Andy |
|
plupp |
Verkar som jag har gett mig in på nåt alldeles för avancerat :( Men det här OBC High, är det alltså en kabelhärva eller förstod jag fel? När vi monterade navin så tog vi med kabelhärvan från den andra bilen, ska det räcka eller är det nåt mer man behöver? Det här OBH High kanske är nåt helt annat? |
|
Om du tittar i den första länken som jag skickade så står det specat vad du behöver: typ instrumentkluster, lite brytare & reläer och en kabelhärva mellan instrumentpanelen och motorrummet. Men jag vet inte, jag har ej lyckats installera felfritt utan att bilen antingen varit utrustad med OBC high eller efterutrustats med detta. Men det kanske finns andra som lyckats med andra lösningar? Appropå att bilen ej rör sig på kartan. Har du kalibrerat systemet i servicemenyn? Detta krävs på MK1 enheter och endel MK2 enheter vi nyinstallation. Bara av nyfikenhet: Vad har du för övrig utrustning i bilen? 4:3/16:9 monitor? DSP? Telefon? TV-modul? /Andy |
|
plupp |
Så OBH High är typ ett måste då kan man säga. Har du nån aning om vad det kostar? Det har jag nog inte gjort. Hur gör jag det isåfall? :) 4:3 monitor är det iaf. Telefonen verkade för krånglig att installera så det struntade vi i. DSP vet jag inte vad det är? TV modulen minns jag faktiskt inte om vi kopplade in eller inte. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.