AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.950

Byte inte bakre dämpare på en e38

Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Jag har haft två av de värsta dagarna i hela mitt liv.

I två j*vla dagar har jag hållit på med o byta bakre fjädrar/dämpare på min 740. Jag tror att bmw har tillverkat en engångsbil. går fjädrar sönder bak så ska bilen skrotas för det jobbet gör inte jag för 5000 kr.

Nedre fjäderbenet: Vi värmde vi slog vi skrek vi svor F***************n att den inte släppen. efter 6 timmar på ena sidan så lossnar den. andra tog 3,5 timmar.

Övre delen: Måste man riva isoleringen: Måsteman bort med sidokåpor och hatt hylla. Böktigt. Bort med säten ryggstöd och det hela. Sedan att montera tillbaka allt.

TIPS: Låt någon annan byta bak om ni ska byta.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Instämmer - byta fjädrar/stötdämpare bak är ett förträffligt jobb att lämna bort till fast pris. Har själv bytt och kan verkligen bekräfta att det tar tid, kraft och mycket svordomar samt i mitt fall minst en trasig avdragare att få loss nedre stötdämparfästena. Och jag använde ändå 'supertipset' här från forumet att borra en fördjupning i skallen på nedre stötdämparbulten och använda den att sätta avdragaren i.

Fast jag tyckte att komma åt övre fästena var en enkelt med tillgång till TIS eller att man redan vet hur man gör. Dvs; nackstöd - c-stolpekåpa - sittdyna - ryggstöd - skruvar i framkant för hatthylla - hatthylla loss. Att lista ut det 'under gång' kan jag dock förstå att den kan verka krångligt.

Mvh Björn
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Jag viste inte ens hur man fick loss ryggstödet sedan gav jag mig på hatt hyllan utan att ta bort stolpsidorna vilket resulterade nästan i att jag förstörde hatthyllan.

I.o.f så skulle jag göra om det igen skulle det gå fort men nja.

Värst av allt är ändå den nedre fjäderbenet.
Ett tips kan ju vara att försöka rostskydda nedre fästet innan man sätter ihop det igen, även om man bestämt sig för att aldrig mer ta loss fjäderbenet.

Min bil blev för hög när jag bytte till Bilstein sport och nya originalfjädrar för ett par år sedan. Fram bytte jag ganska omgående till sänkfjädrar, men bakfjädrarna blev liggande till förra helgen. Jag hade fettat in nedre fästet förra gången men ändå krävdes avdragare (men inga svordomar...) även den här gången. Det finns nog bättre sätt att rostskydda och det behövs verkligen. Det verkar som om kapillärkraften omgående drar in fukt i fästet så fort det är monterat.

Hatthyllan tycker jag är tämligen enkel, i synnerhet om man gjort det en gång tidigare och tar det i rätt ordning. Ryggstöden behöver ju inte tas bort helt, bara så mycket att man kommer åt de 4 plastnitarna som håller hatthyllan i framkant.

En proffsavdragare som är tillräckligt liten är nog en nödvändighet när nedre fästet ska lossas första gången. Om gummit går sönder antar jag att man måste gå vidare med grövre artilleri typ värma med gassvets.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Konstigt att det ska vara så klurigt på E38. Byter båda bak på min E32 på 30 minuter.
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Jag måste byta stötdämpare på min 750.
Är det verkligen så svårt att få loss dom?
Om dom är sönder (läcker olja) så kan man väl skära och värma bort dom?

/ Tony
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Glömde säga att jag har EDC
Visa användare
100
Slarvar
320iM TIC -89:a
324TD -90:a
520i -90:a
740iA -96:a
Bytte ena sidan på min pga läckage för nån vecka sedan (ej edc bara nivåreg). Tyckte faktiskt att det gick förhållandevis smidigt. Men jag provade iofs inte ens utan att ta fram gasen, har tidigare bytt bak på E34 utan gas o då var det inte alls kul.

Jag ställer gärna upp o byter åt er för en smärre summa pengar =)
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Funderar på att göra detta som semesterprojekt med, vilken typ av avdragare är det som behövs?
Har någon tips på något prisvärt coilover paket som sänker typ 35mm fram och 15mm bak.
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
OK, då ska jag byta själv (med hjälp av en mek-kompis).
Är det rekomenderat att handla begagnat?
Om jag köper nytt så bör man väl byta båda? 8800:- / styck. Huuuu.

/ Tony
Visa användare
100
Slarvar
vibbe: Ring till Per på hova.com, vet att dom kan få hem coilover till E38.
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Hej!

Jag bytte fjäder bak idag på min E38 då tidigare ägare verkat kapat av den och svetsat dit den nertill... bara på ena sidan (skumt)

jag tänkte slippa få lossa det nedre fästet genom att lossa en del länkarmar till lagerhuset och istället kunna böja ut stötdämparen och byta fjädern. Jag sprutade ändå lite biltemas rostlösare och slog en del på där stötdämparens hylsa sitter i lagerhuset. och när jag böjer ner stötdämparen lossnar hylsan toklätt och jag kan byta som man ska göra.

Avdragare förstår jag inte hur man ska använda då man bara kan dra i bussningens yttre del och då blir ju den andra kvar ändå, däremot så är det ju avfasningar i hylsan så man kan vrida loss den på min.

Själv är jag gladeligen överraskad över hur otroligt lättmekad E38an är. (hittills ska väl tilläggas, har ägt den i 4 dagar nu)
Visa användare
100
Slarvar
Själv är jag gladeligen överraskad över hur otroligt lättmekad E38an är. (hittills ska väl tilläggas, har ägt den i 4 dagar nu)

Vänta du bara =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.