|
|
|
|---|---|
|
Går i köpetankar och skulle behöva ha lite råd och tips angående BMW 525i årsm. -93. Bilen är en bensinare och har gått omkring 18 000 mil, manuel vxllåda. När bör kamrem bytas och vad kostar ett eventuellt kamremsbyte? Finns det andra saker man bör kolla upp med bilen innan man slår till, vanliga fel, brister etc? Jag har inga tidigare erfarenheter av bmw. | |
|
En 525i -93 är ett utmärkt bilval. Motorn tillhör motorfamiljen M50 och har en kamkedja modell outslitlig, så den behöver inte bytas. Mer info om E34-karossen finns här: Länk och om de vanligaste fallgroparna kan du läsa här: Länk Använd gärna sökfunktionen: Länk Det finns hur mycket som helst att läsa om E34 och 525i. Mvh |
|
| Just årsmodellerma -93 till 96 är ett bra val eftersom de har 24v motorn med enkelvanos som ger något bättre bränsleekonomi. | |
|
det är en i stortsett skottsäker kombination av motor och låda, och en rent igenom bra bil för pengarna. hade jag skaffat en extra bil hade det blivit exakt en sån du pratar om. om allt verkar ok och den inte låter illa länge vid kallstart (dåligt skötta oljebyten pajjar vilken motor som helst) och bakvagnen inte låter som en gammal 140 vid 35k mil så är det nog bara att slå till.. ;-) /mvh jocke |
|
Scheckheft |
Hej Och glöm inte fråga om och när vattenpumpen är bytt. Om den inte är bytt så är mitt tips att byta pump och termostat omgående. Mvh Scheckheft |
|
och viskokopplingen till fläkten, kolla att den inte är glapp, och att det är ett visst motstånd när du snurrar den med motorn avstängd.. kan bli ett dyrt haveri pga kokande motor annars.. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.