|
|
|
|---|---|
|
Någon som har datablad på spridarna som sitter på M70? Det är en -91:a, så det ska vara bosch-spridare(blev lucas senare har jag förstått). Hoppas på kurva med flöde/tryck.. | |
320-325 |
nån annan får ta fram kurvor o sånt. men har för mej att dom flöda ca 150cc V12 |
| Någon som vet bosch-numret på dom? Går kanske hitta data på nätet om man har det? | |
|
Har inte hittat något datablad på nätet, men angivet föde vid 3bar varierar mellan 150-155cc/min. Detta innebär väl att originalspridarna räcker till ca 350hk. |
|
320-325 |
i såfall absolut max. har för mej att 750 spridarna är rätt klena grejer. och att dom går ganska fullt. orginal. ex om man jämnför med min Toyota supra mk3 som har 440cc spridare orginal .. och mk3 an har en orginal effekt på ca 240hk hehehe så den är som gjord för att trimmas men orginal spridare. V12 |
| Ja, det skulle vara med spridarna öppna konstant.. Hur som helst, marginalerna är små för extra effektuttag! | |
| Tjena Johannes! Är det tillåtet att nämna supras här? ;) | |
|
Hmm 150cc va ju inte mycke att hurra för, vilka BMW har kraftigare spridare? Förutom de uppenbara M modellerna. OBS! Supra MK3 flödar 430cc vid 2.5Bar å 550 vid 4 bar... |
|
|
Skit samma, kan nog få tag på högohmiga Saabspridare till bra pris.. Tror standardspridarna på Saab flödar omkring 350cc |
|
| m5=380cc | |
|
Man kan väl höja bränsletrycket lite, det är väl 3 bar original, höer man till 3,5 så öksr ju insprutad soppamängd 16%. Det ger ju att maxeffekten går upp till ca 408 hästar för dom spridarna och så långt upp i effekt kommer man ju inte i första taget. Man kanke inte kan höja för mycket för pumparna kanskeinte orkar med så bra, eller så klarar inte spridarna det... Det kan ju vara lite dumt att köra med alldeles för stora spridare, för då borde insprutningen på tomgång lite svår att kontrollera. /Mats J |
|
|
Kör nu med högohmiga 210cc spridare från volvo sugmotorer(billigt o bra :-), och ska nästan kunna räcka när den blir tvångsmatad också. Originalspridarna dimmade väldigt dåligt, pissade i pricip bara bränsle, volvospridarna dimmar mycket bättre! Väldigt stora spridare är inte att föredra, speciellt inte med Mega Squirt, eftersom upplösningen på spridartiderna är 0,1mS. |
|
|
210 låter väl precis lagom mycket extra. Vad gäller originalspridarna, tror du dom skulle fått bra sprutbild om dom rengjorts i ultraljudstvätt eller är det tråkig sprutbild original? För isåfall borde man ju fundera på att byta till modernare spridare även om man inte tänker trimma, motorgången borde ju bli bättre då, speciellt tomgången... /Mats J |
|
|
Rallyfinnen, vilket Boschnummer är det? Vet du några som ger sama eller bara lite över originalet, men har en modernare spridardesign, så man kan uppgradera? Volvo eller Saab spridare hade ju passat bra... |
|
|
Tror spridarna var Lucas eller nåt annat äckligt, har för mig att dom bytte omkring -91. Kolla om du hittar högohmiga spridare som flödar ca150-160 så funkar det nog rätt av. Har dock inga konkreta tips.. Tror spridarbilden är tråkig på dom oberoende om dom är tvättade eller inte. Nu blir det nog 350cc saab-spridare ändå, Har bestämt mig för att 210 inte räcker.. |
|
|
Om du säljer 210 spridarna till mig kan jag väl köra med lite lägre soppatryck? /Mats J |
|
|
Rallyfinnen, detta är visserligen en gammal tråd men jag är intresserad av vilka Volvospridare du hade, typ Boschnummer eller Volvonummer på dom. Flödet skulle ju vara rätt ok för att köra på E85! Har dom dessutom en bättre sprutbild så är det ju tacksamt! /Mats J |
|
| Det är ju inte utan att man blir lite mörkrädd här, trodde BMWspridare flödade mycket mer, i min toyota från 89 sitter 440-spridare original? | |
|
Har du tolv spridare i din toyota??? Man skall inte ha för stora spridare för då går det inte styra soppamängden på ett noggrannt sätt. /Mats J |
|
|
Nej jag har ju inte tolv spridare i toyotan, men mina spridare klarar ju grovt uträknat 440hkr, dubbla originaleffekten ungefär. Med samma formel klarar 750n 350hkr, mot original 326? Tyckte det var lite tight marginalmässigt. Men klart, de som faktiskt trimmar 750 byter väl spridare direkt :) *Kliver av tån* :):) |
|
|
Tack, det känns bättre nu. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.