|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan inte på nått sätt bestämma mig för vad för däck jag ska ha... Har läst alla tester å skummat igenom 10-tals trådar... Dimensionen är antagligen 245/45/18 alternativt 245/40/19, men knappast... Vill ha ett TYST, SLITSTARKT, snyggt/bra däck i den ordningen! Funderar främst på Toyo Proxes T1-R (lär ju ska vara tysta), Goodyear F1 (inte lika tysta eller?) eller alternativt allas favorit budgeten Nankang NS-2 (lite tysta, håller länge, billiga?)!? Men skulle gärna vilja veta ifall någon provat nått av dessa under en tung bil som sjuan ju är... hur e det? Jag vill ju åka tyst å behagligt men ändå inte på så mjuka däck att bilens tyngd sliter ut det med det samma! Så erfarenheter kring däck på e38 mottages gärna! | |
|
Michelin PS2 kanske?! Funkar kanon på en tung bil som M5E39 Pirelli Pzero är också ett alternativ... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
PS2 är väl inte speciellt tyst? Iaf inte enligt de recenssioner jag läst... Pzero e tyst i test...men inte tystare än då Toyo som e betydligt billigare och dessutom helhetsmmässigt fått bättre resultat i test... Jag säger inte att båda inte kan vara/är bra, utan bara att jag inte är övertygad! |
|
|
Hej Har 255/45/18 bak. När jag köpte bilen satt det sprillans Toyo Proxes runt om. Bakdäcken räckte exakt 3000mil. efter att snabbt nött ut en par begagnade asiendäck till där bak. Köpte jag Michelin Pilot Sport runt om. Vid 3000 mil var slitaget knappt mätbart! Michelin är bland de billigaste krona /mil, en gammal sanning som stämmer! Det är svårt att uppskatta någon egentlig skillnad bullermässigt mellan olika däck i en E38:a. |
|
|
jo, klart att e38:an e tyst oavsett däck, men det finns bättre å sämre... Har för tillfället några gamla Kumho däck 215/65/16 på, som kom med när jag köpte bilen å de är allt annat än tysta.. Men när jag nu köper nya däck så utgår jag såklart från att det blir tystare, men försöker även få det att bli så tyst som möjligt! Men hur var Toyo däcken då du hade de? Var de jättetysta? Tystare än de Michelin du har nu? |
|
|
Bemari: Jag har provat båda modellerna på en M5E39 och PS2 är tystare än Pzero enl. mig. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Det enda valet till E38 förutom 16 tummare är : 235/50/18 Michelin PS. , tyst och slitstarkast och absolut MINST spårigt för alla er som inte byter komplett fram och bakvagn varje år , hört talas om att det finns bilägare som inte gör det... vet inte om det stämmer iof. Pilot Sport 2 finns väll inte ens i E38 dimensioner ? Ni som tror att ni har köpt Michelin Pilot Sport 2 (TVÅ !) , titta igen , stämmer inte enligt Michelin som inte för passande E38 dimensioner som annat än PS1 version , iaf. så sa de det på huvudkontoret tidigare förra veckan , samt att flera däckhandlare säger samma sak. Samtliga däckdimensioner i E38ans instruktionsbok finns INTE som PS2 , ej heller vanligt förekommande 19 och 20 tumsdimensioner med passande rullomkrets för E38. TOYO blir aldrig billigare i längden än Michelin. |
|
|
Hej. Kör med Michelin pilot sport 20" och jag tycker det är det tystaste däcket som går att köpa. Har testat genom åren (20 år) olika märken med mina bilar och Michelin är tystast och bäst att köra enligt mig. Nöts ut snabbare än andra märken. Good year F1 nöts ut ännu snabbare. För mig gäller det alltid Michelin. Mvh.Juha |
|
|
Jag har Pirelli P-Zero Rosso som sommardäck, jättenöjd, men en aning spåriga är de... Wilhelm Svenselius |
|
|
Avdragare: Men Toyo är enligt test tystare än Michelin... |
|
| Många säger att Michelin är tystare (så även jag) men du kommer hela tiden tillbaka till Toyo. Det låter som att du redan bestämt dig för att Toyo ÄR tystast. Är det inte lika bra att du köper Toyo då? Eller? | |
|
Tester är en sak, verkligheten från användare är en annan. PS2 är det främsta jag erfarit efter många olika test under 10 år på vägarna, 3-6k mil per år. Mvh Asken |
|
|
Bemari : Det stämmer säkert att TOYO enligt tester är lite lite grand tystare än Michelin om man lyssnar väldigt noga på vissa frekvenser. Men Michelin blir definitivt billigare i längden , samt att Michelin faktiskt är ett tyst däck med bra grepp på vägen som i dimensionen 235/50/18 ochså ser till att din E38 inte blir spårkänslig eller stötig. 20 tummare på en E38 med billiga däck brukar alltid bli spårigt , särskilt om däcken heter Wang-Li , Huang-HO , Ching-Lang eller Wang Tangh :-) Själv hade jag aldrig satt TOYO på en fin E38 om jag ägt nån , Michelin PS är ochså ett komfortabelt däck som är väldigt runt , rundheten garanterar att bilen känns stram och fin i ratten utan vibrationer som är svåra att balansera bort. När man talar med Michelins tekniker i telefon ger de utryck för att PS däcken röntgas i stor utsträckning för att hålla högsta kvalitet , det tycker jag klingar bra ihop med rejäla bilar som tex. 7 eller 8 serien , tunga bilar som kräver bra däck helt enkelt. |
|
|
Oj vilken enighet om Michelins förträfflighet. Bemari, Jag tror inte att man i ett blindtest utifrån bullernivån kan säga om det sitter Toyo eller Michelin på en E38. Står bilen några dagar är toyodäcket mer ovalt och omvänt Michelin känns helt runt, bättre stommar helt enkelt. Breda billiga asiendäck har en tendens att slita ut mitten på bakdäcken och kanterna på framdäcken. Michelin slits jämnt. |
|
|
Provat AVON (monteras på RollsRoyce från fabrik)? Du har även Nokia NRZi som rullar tyst. /Mats |
|
|
De va många som gillar Michelin... Sen råkar det ju sig också så att farsan har en e38 med Michelin däck å det är just hans komfort/tystnad jag är avundsjuk på! Nu minns jag inte vilken modell han har, men jag tror det var Pilot Sport!? Ligger säkert nog något i allt det ni säger om Michelin... men dom kostar också...fast det ska dem väl göra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.