AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
19.976

Vesta Skadförsäkringar

Sida 6 av 7
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom din bil stals med nyckeln så måste en större utredning göras, sådant tar mer tid. Hoppas ditt fall löser sig bra ändå, tyvärr tror jag det blir dyrt för din del eftersom självriskerna blir rejäla när bilen stjäls med nyckel. Hoppas jag får fel.

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tveksamt om det blir kostsammare för att nyckeln använts. Tjuvarna har ju varit in i huset och hämtat den. Hur många förvarar bilnyckeln i kassaskåp med kodlås på nätterna här på forumet? ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Självrisken vid stöld med nyckel är väsentligt högre på Vesta. Har inte den exakta siffran i huvudet men det är rejält mycket högre än "vanlig" stöld.

//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Så du menar att andra bolag inte har en högre självrisk och bilen stulits med nyckel?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det vet inte jag. Jag har Vesta själv, kan inte villkoren på de andra bolagen. Men det låter inte osannolikt att andra bolag tillämpar samma sak.

(Off Topic: Kan nämna att självrisken vid stöld av hyrbil med nyckel hos Hertz är 75.000kr. Det gäller att hålla i sina nycklar även i andra sammanhang. Slut Off Topic)

//Lövet
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Enligt din profil är du 23 år, du skriver att DU är ägare till bilen, personen som bilen står registrerad på är enligt vägverket född 1950.

Vet Vesta om att bilen är skenförsäkrad?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Alminjo: Misstanke om skenförsäkring tar också längre tid att handlägga och drar ut på tiden. Om de finner att bilen är skenförsäkrad är chansen liten att det blir ersättning.

molle
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Har haft Vesta i några år. Försäkrade bilar har varit bl a BMW 540 och M5. Deras premier ligger klart under andra försäkringsbolag och tro mig, jag har ringt runt och kollat. Råkar man ut för en skada i Sverige är det inga problem. Under bilsemester i somras hade jag verkligen oflyt och blev påkörd både i Spanien och Frankrike. Kom hem den 26 juli och skadorna är fortfarande inte reglerade. Bilen, en 540 är visserligen reparerad men det tog ett bra tag att övertyga Vesta om att den skulle repareras i Sverige. Budet från deras sida var att bilen skulle repareras i det land där skadan inträffade. Jag har fortfarande efter 3 månader inte fått ut ersättning för omkostnader (fick flyga hem), stillestånd, värdeminskning etc. Har dessutom lagt ut två självsrisker på totalt 10.000 kr som jag skall ha tillbaka eftersom jag inte var vållande i något fall. I Lyon blev bilen exempelvis påkörd av en rattfyllerist när den stod parkerad nattetid utanför hotellet. Det har gått trögt med kommunikationen med de utländska försäkringsbolagen och min teori är det det beror dels på att man har lite personella resurser, dels att Vesta är ett relativt litet och okänt bolag. Men som sagt, en skada i Sverige utgör inga problem, ett påstående som jag kan verifiera eftersom jag smällt även i Sverige.

imola03
andreas_lofgren:

80% av alla bilstölder sker med din egna nyckel, enligt statistiken. Sen spelar det ingen roll om det sker i Danmark eller i Sverige, försäkringen gäller oavsett vart du befinner dig eller hur ?

RR99 och molle325:
Varför skulle bilen vara skenförsäkrad, eftersom bilen inte är registrerad på en 23 åring ägare ? Bilen ägs av min far och jag har tillgång till bilen när bilen är ledig, och den är även försäkrad för förare under 24 år. Enklare att skriva att JAG blev av med bilen än att skriva som tredjeperson.

imola03:
Visst är Vesta billiga, men hur bra är de egentligen när det väl uppstår problem ? Alla försäkringsbolag är snabba och trevliga när det gäller att försäkra bilar. Skulle säkert inte vara några problem att försäkra 100 bilar på en timme men när fel uppstår finns inte en enda person där att svara på några frågor, så kundbemötandet ligger i botten. Att smälla en bil går alltid fortare att lösa än vid stöld då försäkringen letar efter minsta lilla fel för att slippa betala ut ersättningar.

Skriver detta för att skydda och varna folk för Vesta, inte första gången detta händer. Hoppas inte någon av er hamnar i likadan situation som jag för då kan det bli dyrt. Jag vet vilket bolag jag inte ska ha framöver!
Så mycket krångligare är det inte att skriva i tredje person. Med tanke på allt du skrivit om bilen som du var "stolt ägare av" låter det som att ni har lite att förklara för Vesta... Det är den som har huvudsakligt ekonomiskt intresse som skall stå för försäkringen, att försäkra för förare under 24 räcker inte.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Vem vet, Vesta kanske medvetet drar ut på tiden så att du hinner dra storyn om "din" bil på tillräckligt många forum för att du/ni inte ska ha något att sätta emot när de sen hävdar att bilen är skenförsäkrad och nekar dig/er ersättning?

I princip alla dina inlägg är skrivna som om det vore din bil, lite svårt att förstå att du skulle skriva så om det nu inte vore din. Inte heller så många medelålders "gubbar" som åker runt i stylade bilar med en fet baslåda i skuffen.

Frågan är ju också varför du köpte dig en tillfällig bil för 10000kr om det nu var din farsas bil som blev stulen? Vad åker han i nu då? Eller han lånar din när den är ledig?

Det kan mycket väl vara som du skriver att bilen verkligen är hans och att du lånar den men i sådana fall du borde du be en liten bön för att Vesta inte läser dessa trådarna för då sitter du nog inte i den bästa sitsen när ni ska ha ut ersättning för bilen.
martink:

Hur många 23-åringar har råd att köpa och äga en bil värd 300.000 kr utan något jobb? Tänker man logiskt så är sannolikheten liten att jag skulle äga en sådan bil eller ?

RR99:

Vad spelar det för roll om försäkringsbolaget läser vad jag skriver det är endast sanningen som jag håller mig till. Farsan har 2 bilar, BMWn och en billigare Opel och ni kan lista ut vilken bil jag kör! BMWn står mestadels parkerad och Opeln är hans arbetsbil. Eftersom jag nyligen fått jobb så köpte jag en tillfällig bil, där jag står som ägare.
Vem säger att gubbar inte gillar stylade bilar? Hur gammal är du egentligen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med tanke på vad som framkommer nu så verkar det inte vara stölden i sig utan ägarförhållandena som gör att hanteringen drar ut på tiden.

//Lövet
För att ?
Alimnjo: Hur du drar in din inkomst känner jag ej till. Finns flera 23-åringar på detta forum som säger sig äga och ha råd med en E60, fast försäkringsmässigt är det färre. Ägde din far även S60:n med lambodörrar? Intressant bilsmak för en 50+...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länk (ägaren till S60'n)

Tror precis som andreas_lofgren säger.

Då jag för femton år sedan jobbade på skadeavdelningen i ett välkänt försäkringsbolag så tycker jag att frågorna i denna Länk är synnerligen intressanta.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Vad vill du att folket här skall säga då? Att du får dina pengar imorgon!!!
Jag har läst det mesta i denna tråden nu och din tråd på garaget.
Är det så att bilen har stått skriven på din pappa så är det nog som alla säger här att det är det som är problemet ang. ditt ärende, så är det bara!

Att äga en sån bil och skriva den på sina föräldrar är dumt, snålt och dumt!!! Och det är nu priset får betalas. Givetvis håller försäkringsbolaget på pengarna om det är så det ligger till för de är inte skyldiga att betala ut om någon annan är brukaren av bilen.

Så nu har du en till att tycka illa om, men det är ju inte vi som gjort fel utan du själv!

Dock tycker jag inte att du förtjänade att få bilen stulen! men det är en annan story.

Jag tror även att du mött samma motstånd i villket försäkringsbolag du än hade haft bilen försäkrad i!!

Hur var det här då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De flesta människor här tycker inte stöld av andras pengar är ok, och det är precis vad skenförsäkring är. Kanske du får mer förståelse på Zatzy?

//Lövet
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Det är väl snart dags att avsluta den här tråden. Det börjar närma sig en väldigt infantil nivå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.