|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde det, men efter 9 svarssidor på Google, utan ett enda negativt inlägg, gav jag upp. Visa en länk i stället. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Det finns 1 fall här på Autopower med en kille som fick en 525iX stulen och sedan inte fick så mycket pengar som han tyckte bilen var värd (det var väl GUP när man tänker efter). Det (och gammelsmurfen med 1 inlägg) är de som jag vet talat negativt om Vesta. //Lövet |
|
|
Men det är väl mera regel än undantag att försäkringsbolag värderar bilen lägre än ägaren. Ägarna svävar ofta i det blå när det gäller värdet på den egna bilen. En bil är aldrig mera värd än vad någon är beredd att betala för den. Något som de allra flesta verkar ha otroligt svårt att förstå. Till saken hör att detta värde varierar över tid, det kan skilja mycket mellan årstider men även från dag till dag. |
|
| I mitt fall så värderade handelskammaren bilen till 20.000 mer än VESTA, vilket är en anmärkningsvärd stor skillnad tycker jag. Sen får jag ändå inte tillbaks pengarna jag betalt för bilen...men det är en annan historia. Faktum är oxå att dom har fördröjt utbetalningen efter beslutet med en dryg månad... | |
|
Men de har onekligen accepterat handelskammaren värdering nu? //Lövet |
|
|
Jag kommer inte ihåg GUPs fall men är det inte så att han egentligen är missnöjd med Handelskammarens värdering också? (Med reservation för att jag inte kommer ihåg detaljerna) //Lövet |
|
| Jag fick reda på att dom accepterat efter diverse gnäll om att jag inte fått besked... | |
|
Handelskammarens värderingsman nr 2, ej rekommenderad av Vesta, kom till ett värde 10'000:- högre, dessutom bra dokumenterat, till skillnad från Vestas erbjudande, (vidtalat någon på BMW samt 3 Blocketannonser, samtliga långmilare upptill 30' mil)och ej jämförbara med min 17'milare,dessutom värderade Vesta skrotet till 10500:-, senare av värderingsman 1 värdesatt till 6000:- Handelskammarvärderare nr 1, inget som helst underlag för sin bedömning. Nu blir det rätts-sak av det hela, förberedande förhandlingar i december -08 i Malmö tingsrätt fortsättning följer. Återkommer gällande info om missnöjd Vestakund. mvh/Gunnar |
|
|
gorth Länk mvh/Gunnar |
|
|
Eftersom det länkade inlägget är raderat klipper jag in texten här. Saxat från svartlista.se Den tredje juli 2008 blev min svärmor påkörd bakifrån på en "30" väg utanför "näl" i trollhättan i sin person bil hon klarade sig utan större skada fick något skrapsår. Det gjorde även kvinnan som körde på henne. Vilket va väldig tur om man nu tittar på saaben som kört på henne. Enligt kvinnan ska hon kört i 20 km/h. Men det är inte så trovärdigt eftersom hennes kylare låg uppe på motorn och huven stod som ett v. Våran volvo blev intryckt 20 cm. Eftersom kvinnan som körde på var skylldig till skadan så skulle försäkringsbolaget vesta stå för skadorna. Eftersom vi agerade fort och lämnade bilen på volvo för skadeundersökning dagen efter och fick reda på att det skulle kosta 50 000kr att laga bilen. Det rör sig om en Volvo 855R utagen 1996. De ville då lösa in bilen eftersom de ansåg det va för dyrt och laga. Vilket vi kunde gå med på. De skickade ut ett skammbud på 37 000kr några dagar senare. Och vi ringde upp och ifrågasatte detta. De sa att de kommit fram till detta och inget kunde göras åt det från deras sida. De hänvisade mig till en värderings man från chambers.se och jag fick tag i en väldigt bra värderingsman Allan andersson. Han hjälpte oss att få en vettigare prisbild på bilen han värderade den till 50 000kr. Vilket är det lägsta priset att köpa en sådan bil privat. Om man inte hittar någon som är i dåligt skick. Tiden går och vi ringer vesta gång på gång och frågar vad som händer. De påstår att de inte fått in något värderingspapper och vi ringer upp Allan för att kolla om han glömt bort oss. men han hade skickat in papper till dem ett par gånger eftersom han är en av få värderingsmän i västra götalands län så har han ett antal "fall" som ligger hos vesta. Han får då ringa vesta eftersom de verkar ha stora problem med posten eftersom ingen värdering kommer fram. Han får prata med någon som tar emot värderingen via fax samtidigt som de pratar i telefon så han vet att det verkligen kommer fram. Allan meddelar detta till oss. Och vi ringer och fråga hur lång tid vi behöver vänta på pengar nu. De säger att de fortfarande inte har fått in någon värdering och säger åt oss att skicka in det igen. men vi ger oss inte utan säga att det är faxat in och ska vara där. efter lång diskution "hittar" de värderingen bland värderingsmannen fakturor. Verkar som att vi inte är de ända som inte får betalt. Det har nu snart gått 3 månader sedan skadan och vi har inte sett en ända krona. Pratade med dem senast idag. 30 september. Eftersom vi är så trötta på att inte få vettiga svar pratar vi numera endast med chefen på vesta som är väldigt oförskämd och tycker vi stör varje gång vi ringer. Och säger att vi drar ut på det. Och när vi då berättar att om vi inte ringt och tjatt ett par gånger i veckan så hade de fortfarande väntat på värderings intyg. och då blev han tyst. han har nu åter igen lovat oss pengar senast denna vecka. får se om det händer. Jag avråder alla att använda detta försäkringsbolag även om de nu kanske är några 10or billigare än de mer seriösa försäkringsbolagen så är det inte värt det om det nu händer någon olycka. Vilket jag hoppas ni slipper. men som tyvärr händer dagligen. |
|
| Jag förstår inte varför VESTA krånglar om småsummor hit och dit...dom måste ju förlora mer på att vi som är missnöjda skriver skit om dom både här och där. Idag finns internet och information sprids snabbt... | |
|
GUP: Varför skyller du handelskammarens värdering på Vesta? //Lövet |
|
|
Lövet Jag skyller inte H-kammarens värdering på Vesta, även om en konsumentrådgivare antydde att det kanske inte var det allra bästa tipset att ta förslag ifrån bolaget gällande värderingsman! Man biter inte den hand som föder en? Därför min värdering nr 2, helt oberoende av inverkan från Vesta. Man kan ju undra hur två olika H-kammar experter kommer till så skilda resultat? Märkligt nog friskriver sig H-kammaren helt från ansvar gällande besiktninsmännens agerande, finns ingen möjlighet att ställa någon till svars för ev. fel eller misstag! I sämsta fall blir enda åtgärden att han inte får fortsätta sin verksamhet, inget åtagande gällande en drabbad "kund". Nu råkar min sist valda även vara en seriös bilhandlare, därav mitt val. Sedan en annan fundering är att Vesta påstår att i H-kammarvärderingen ingår även biltillbehör typ fälgkors, oljor, bogserlina o.s.v. , tillbehör som normalt inte ingår i bilens standardutrustning.Trots att besiktningsmannen klart och tydligt sagt att han kan inte sätta något värde på sådant som han inte sett. Vesta ignorerar detta och vidhåller att "personliga" biltillbehör skall ingå! Förutom andra konstigheter under resans gång. mvh/Gunnar |
|
| he he du Lövet råkar inte vara anställd på Vesta?;-) | |
|
Inte ens litegrann. Men ska man rikta kritik så bör den ju gå till rätt motpart eller hur? (Jag är anställd på ett stort amerikanskt konsultbolag inom IT och verksamhetsutveckling. Dvs inte ens i närheten av någon slags försäkringsverksamhet) //Lövet |
|
| skönt...Ursäkta - jag är också IT-snubbe. Har dock bara konsultat på IBM, men inte varit anställs där....Ha det | |
|
Det är ju tråkigt när någon upplever att försäkringsbolaget gör andra bedömningar än de man vill att de skall göra. Vi har läst här om Länsförsäkringar som krånglar, Vesta, som också krånglar och jag är övertygad om att det finns fler exempel på missnöjda kunder till andra försäkringsbolag. Grejen är ju att ett försäkringsbolag inte är som en ICA-affär. "Någon annan får betala för svinnet". Försäkringstagarna är ömsesidigt ansvariga för skador. Premien är en insats, som tillsammans med andra premier skall täcka de skador de försäkrade råkar ut för. Ju fler skador, desto högre premier. Om alla råkar ut för skador, får vi själva bekosta regleringen till 100%. Därför ligger det i alla försäkringstagares intresse att vara aktsamma och att bolagen är restriktiva i sin skadereglering. Försäkringsbedrägerier är ingenting, som bara förekommer på film. Därmed inte sagt att någon här är skyldig till det, även om vi läst om flera, som skriver sin BMW på föräldrarna, eller en moster på landet. Jag har full förståelse för att bolagen knorrar och verkar snåla. Ju lägre premie, desto snålare skadereglering. Det ligger i sakens natur. Det är bara tråkigt att när motparten skall stå för en skada och är försäkrad i ett "krångligt" bolag, så råkar man själv illa ut. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jag har oxå full förståelse för att dom vid en förhandling (som det ju ändå är) krånglar och knorrar. Det tillhör ju spelet. Jag har haft försäkringsärenden med Länsförsäkringar och Trygg Hansa tidigare. Men jag har aldrig upplevt att jag blivit ignorerad, undvikt och ej uppringd och inte tillbakamailad så mycket somnär det gäller VESTA....My god-jag är ju ändå inne på 4:e månaden... Jag har aldrig varit med om en handläggningstid över en månad...Så jag rekomenderar VESTA att dra tillbaks till Danmark och stanna där...I Sverige har dansk imperialism inte funkat sen stockholms blodbad... |
|
|
Det räcker med att titta på www.vesta.se och sedan under kontakt för omprövning som har tagit med alla instanser (ARN - domstol) så dom verkar vara förberedda :) Själv har jag orginal fsäkring och det har aldrig varit problem med dom. Har haft 2 lack skador och det har varit löst på 1 tele sammtal :) /Alex |
|
|
Jag är ägare till en BMW 530 E60 och jag hade VESTA som försäkringsbolag, och det är det största misstaget jag gjort ! Idag har det gått exakt 100 dagar sedan bilen stals och jag har fått ETT brev ifrån försäkringsbolaget och då ställde de en fråga, ingen information om hur långt de kommit med ärendet ! Visst , Vesta är billiga MEN vad händer om du råkar ut för en olycka, bilen blir stulen eller något annat ? Jag kan garantera att ni inte blir lika glada då ! Själv så väntar jag fortfarande på ett vettigt svar ifrån Vesta för att de skall värdera bilen, och undrar när det blir ! Har ni några frågor eller funderingar rörande VESTA så hjälper jag gärna att besvara era frågor. Läs om mitt fall på Länk ! MVH ALMINJO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.