AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
19.974

Vesta Skadförsäkringar

Sida 4 av 7
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack för tipset. Klart trevliga premier på både bil och radhus jmf med nuvarande leverantör. Tål att testas. En bekant i försäkringsbranschen sa att de antagligen köper sig affären, dvs går in utan direkt marginal. Blir nog kund där och som nordeakund blir det smidigt menyhanterande. Får uppmana alla ink migsjälv att vara försiktiga så de fina premierna håller i sig i flera år. Mvh asken
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Har ett skadeärende på gång med Vesta, vi är i nuläget inte helt överens, läs gärna tråden på Forumet för 5-serien, "BMW biltjuven har slagit till...",
men även inlägg på detta Forum, Skambud....
mvh/Gunnar

Ja, jag gissar att Vesta plockar mycket marknadsandelar i Sverige nu, helt klart. Väldigt konkurranskraftiga priser (verkar oftast billigast, speciellt om man har en lite större motor).

Det är nog en kombination av att de köper sig marknadsandelar men också att de försöker ha ett bra pris.

De ägs av Nordea vilket känns tryggt, annars är det tveksamt om jag skulle valt dem.
k1mzo: du har helt rätt, det handlar tydligen om en "strategisk allians"...

Jaja... :-)
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Vesta, skadehantering!!!
Skrev den 27/4 att jag hade/har ett ärende i gång.
Min bil stals i garaget, hittades demolerad=skrot.
Vestas egen värdering, underlag samtal med BMW Malmö samt ett antal jämförande Blocket annonser, ej relevanta i sammanhanget, bilarna hade gått mellan 25-31 tusen mil, min bil svensksåld med 17500 mil.
Vesta hamnade på 30000:-
Handelskammarens av Vesta tipsade värderingsman, 30000:-.
Tog då ytterligare en värdering av en själv-vald Handelskammar värderingsman, han hamnade på 40000:-!!
Vesta vidhåller 30000:-, trots den nya värderingen.
Känns som om jag slåss mot väderkvarnar.
Bilen var värd 40000:-, se tidigare trådar "BMW tjuven har slagit till" respektive "Skambud..."
Där står vi nu, Allmänna Reklamationsnämnden behöver ett halvår på sig för hantering.
Hade jag gått dit direkt hade det nästan varit klart nu. Bilen stals 31/3-07.
Hoppas hanteringen inte är signifikativ för VESTA.
mvh/Gunnar

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Tänkte informera att Vesta bilförsäkringar inte täcker skador som uppkommer vid bankörning eller liknande. Alltså täcker inte försäkringen inte skador som uppkommer vid körning på Nürburgring.

Kan vara att bra att veta för er som planerar att köra Nordslingan med bilen.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Stämning är nu inskickad till Malmö tingsrätt mot Vesta, tråkigt att behöva använda skattepengar i ett så litet ärende, men på grund av Vestas skadehantering med osanna påståenden samt rena lögner, vill jag få till stånd en rättslig prövning.
Rapport följer.
mvh/Gunnar

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Liten fundering kring premien. Man har hört att premien sjunker med åldern och dem skadefria åren. Ska man själv vara på Vesta varje år och förhandla med dem eller sköter det sig självt. tror inte jag att det blir några större summor år för år men har för mig att när man just passerat 30 så sjunker premien en bit.

Någon som vet, hört eller har idéer?

Mvh/Rolle
Gemini__
Är 26 och ligger redan i det högsta/billigaste premiesteget. 30 år är således ingen generell brytpunkt för detta.

Började på steg 11, efter 1 år förflyttades jag automatiskt upp till steg 12, vilket är det högsta.

Hos Vesta (som hos alla andra bolag):

"Ditt premiesteg beror på:
• Hur länge du har haft giltigt körkort till fordonet.
• Antal år med eget motsvarande fordon.
• Tidigare trafik- eller vagnskador."

Mvh:
Thomas
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Tyckte Vesta var dyra. Deras offert var 70% dyrare än originalförsäkring.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
RR99: Du får gärna utveckla lite för att för mig var Vesta utan tvekan billigast med 3000kr/år.

Mvh/Rolle
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Helförsäkring med utökat skydd (hyrbil, lägre självrisk) och fria mil skulle Vesta ha nästan 18000kr/år för. Originalförsäkring skulle ha drygt 10000kr/år med likvärdiga villkor. Detta för en 320iT -05.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
jag är 34år och bor centralt i Malmö har egen uppfart är Nordeakund och tog villaförsäkringen hos Vesta med. Betalar 5100/år med alla tillägg för 330 touring -02, att jämföras med 8200 som LF ville ha.
Hej,

Dom är jättebilliga, men för tre månader sen blev min BMW demolerad och efter många om och men med handläggare på semester, ärendet ner till danmark, etc...fick jag ett skambud på biilen. Tog kontakt med handelskammeren som värderade bilen till 30.000 mer än VESTA. Vesta fick värderingen för en månad sen ifrån handelskammaren - när man ringer upp så börjar dom krångla och förhala...

3 månader utan bil och jag har ännu inte fått besked.

Jag skiter i pengarna för det har jag, men dom kommer inte undan. det kommer bli polisanmälningar och alla möjliga åtgärder. Man får vad man betalar för billigt=skit.

/Ludde

Hej!

Spanar just nu efter en M3 och skulle i sådana fall försäkra bilen hos Vesta.

Enda kruxet är väl att det är mitt första bilinköp och jag vet inte riktigt vad som ligger under en försäkring. Säg att något mekaniskt skulle rasa i bilen, går det då på någon form av garanti eller ligger det i försäkringspremien?

Rent spontant känns det som att försäkringen täcker skador, åsamkade av mig eller någon annan eller stöld etc, inte om det skulle bli fel på bilen så att säga.

Stämmer det och hur i sådana fall kan man veta vad man kan byta på ren garanti?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Finns maskinskadeförsäkring men den gäller oftast bara upp till 10.000 mil och ibland inte alls på importerade bilar.
Terry N
Fick offert fr vesta på 5400/år helförs. 37 år, förort sthlm, eget låst garage. Självrisk vagnskada 6000 kr (Ej nordea kund)
IF kampanjar hårt också med utskick och dyl, fick erbj fr dom på 5900/år Självrisk vagnskada 4500 kr

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Som RR99 säger så finns det maskinskadeförsäkring hos de flesta försäkringbolagen. De brukar ha som regel att bilen får vara max 6 år gammal samt ha rullat max 8000 eller 10000 mil beroende på vilket bolag det är. Vissa bolag kräver även att bilen skall vara svensksåld.

// Mvh. Daniel
Hörde med Vesta och enligt de så gäller inte maskinskadeförsäkringen på Import bilar. Detsutom skulle min offert ligga på 36000 per år så sökandet fortskrider. :D
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Gammelsmurf, du har PowerPost!
Har hittat fler som inte får ut sina pengar från Vesta, sök på Google "Vesta Skadeförsäkringar"!
mvh/Gunnar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.