AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
19.973

Vesta Skadförsäkringar

Sida 3 av 7
Bytte jag med till Vesta..Fick i princip halverad kostnad, eller vad sägs om ca 200kr/mån avställd (tidigare 477) samt ca 1200kr/mån påställd (tidigare ca 2000), helförsäkrat med "extra försäkring".
Det är oftast först när man ska använda sig av sin försäkring man upptäcker om den vart bra eller dålig. Det där finstilta som man kanske inte har läst eller inte tolkade som försäkringsbolagen gjorde, kan komma som en stor jävla fet käftsmäll. Billiga försäkringar i all ära, frågan är om det verkligen är så billigt i slutända när man väl står där med smälld bil och byxorna nere i knävecket när försäkringsbolaget börjar att knöla. Bättre att lägga nån/några tusingar extra och försäkra genom nått bolag man har stort förtroende för och vet att det funkar som det ska?

Jag har börjat ifråga sätta mig själv om det är nån vits med att ha bilen på helförsäkring då jag kör mindre än 1000mil/året, låst garage och bor i en mindre ort. När inte bilen är värd så mycket så känns det sjukt att betala nästan halva bilens värde bara i försäkring varje år. Det blir nog halvförsäkring och lägga undan ett par tusingar i månaden istället.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
har ni provat med ett bolag som heter auro min bil blev en tusenlapp billigare där en på vesta. 6000 kr 2000 mil helförsäkring vesta kostade nästan 7000 för samma.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Länk

//Roffa
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Auro har väl bara 2 betalningsmöjligheter hela året på en gång eller 2 ggr per år men då blir det några procent dyrare
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja det är möjligt. hellre 6000 på rot än 6500 med avi avgifter å andra konstiga pålagor.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Auro, viket fynd! Fick en årspremie på 44925:- , viket jävla skämt!

MVH Christofer
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
h-vete skämtar du. crille82 otroligt.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Länet nu: 7042kr med månads autogiro

Vesta: ~5000kr (minns inte exakta summan) med månads autogiro

Tror det blir Vesta för min del.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
mika heinonen: Japp, det stämmer. Jag har haft körkort i snart 7 år och bor i en stad med knappt 6000 innevånare.
Kollade för skojs skull på Dina försäkringar, Bohus försäkringar som brukar vara hyggligt överkommliga i pris, dom skulle ha 9447:-.

Jämnförde även min tjejs Saab 9-5 2,3 turbo -98 på samma villkår på mig.

Auro: 19838:-
Dina: 4607:-

Tolkar detta som att Auro inte vill försäkra för yngre över huvud taget...

MVH Christofer
Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
En fråga. Jag ska försäkra en tyskimporterad bil, BMW 330D (som jag tar in själv).

Det verkar som om 2 försäkringsbolag är relevanta, Vesta samt Dina-Ölandsförsäkringar

De vill ha ca 5000SEK/år helförsäkring. Det är väl rimligt, men fick reda på av Dina att de inte har maskingaranti som ingår om det är en importerad bil, dvs om motor, vxl låda etc havererar så ersätter de inte ngt, eller hyrbil etc.

Är det någon som vet om Vesta täcker det? Någon annan? Men även, innebär en "maskinförsäkring" att om min motor får ett allvarligt fel så täcker min försäkring det per automatik eller?

/Tony
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Gorschek: Vestas maskinskade försäkring täcker inte importerade bilar sv-sålda bialr är 8 år 0ch 10 000 mil men hyrbil kan man ha som tillägg men går bara att använda om det är en ersättningsbar skada tex stöld ,brand m.m

Maskin försäkrignen täcker motor skador skador på växellåda m.m om den inte är import och då får man allt betalt över självrisken.

Mpower
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Gorschek:Köpte du din bil hos Hammar bil??Du har powerpost!
Go
83
Gorschek
Bianca, jag kanske är dum men vad är "powerpost"?

Jag köpte nästan min bil på hammars bil ;)= nu söker jag en annan och han på hammar bil har lovat att hjälpa mig ta in en när jag hittat en som plåster för att det blev så illa förra gången.

/T
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Powerpost är AutoPowers eget PM system. Varje AutoPower besökare kan skicka ett PM till en annan AutoPower besökare. Logga in i menyn till vänster så kommer till din PowerPost. Det kommer stå (1 Nytt) om du har ett oläst meddelande.

Go
83
Gorschek
Fick en offert av Vesta på min "bmw som inte blev av" den var importerad och hade gått 7400 mil. I offerten står maskin med?!

är jag helt ute och cyklar?

/T
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Gorschek: i vilkoren står det att maskin inte täcker för importbilar om den inte är intagen av generalagenten som ny.....

Mpower
Go
83
Gorschek
Det var ju skiiit!

Ärligt talat så tror jag inte det är lagligt av försäkringsbolagen att behandla bilar olika beroende var de är köpta, EU ska säkerställa att det är fri handel och transferering av varor och tjänster över gränser! Det försäkringsbolagen gör är i realiteten ett handelshinder.
Någon som är advokat och vill slåss mot vindkvarnar?

;)=

/T
ma
47
marlock
520da -10
varje bolag får själv göra den värderingen, precis som vilka bilar de vill försäkra. Vissa vägrar ju försäkra "sportbilar" t.ex.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Vilken skillnad: Trygghansa begär 8873 kr helår för halvförsäkring medan Vesta ville ha 4420 kr.

24 år, tätort, flerbilsgarage, BMW 325i coupé.

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.