|
|
|
|---|---|
|
38000mil går fint i motor o låda men verkar slö på låga varv går tungt och vill gärna växla ner vid minsta lut, turbon märks inte? Hur många steg är det i lådan känns som 5 och den varvar 1500/90km,2000/120km, 2500/150km stämmer det? samt skumt el fel motor rycker till på tomgång när man belastar elen typ på med fläkten eller elruta annars är jag mycket imponerad av bilen när man tänker på miltalet motorn, turbon pump och anslutningar ser ut som nytt . vågar man höja effekten? Som sagt är helt ny på disel bilar så alla svar och kommentarer är jag tacksam för. Bmw forever | |
|
Välkommen hit. Varvtalen är normala. Märker du något vid 90? T.ex. att varvtalet sjunker från ung 2000 till 1500. Ditt ev. elfel kan jag inte uttala mig om, men en viktig grej är att inte tomgångsvarvtalet går upp och ner när du står vid ex.vis rött ljus. I så fall kan det vara dax att kontrollera högtryckspumpen. Jag satte in en KCR-box i min vid 26000 mil och lådan skar inte ihop förrän vid 38000. Nu var den nog inte så bra från början, men växellådan är inte dimensionerad för det högre vridmomentet. 7-serien har en modell med samma låda, men starkare motor och där har lådan modofierats för att klara av påfrestningen. (Om jag kommer ihåg rätt. Det finns säkert någon här som vet säkert). gorth Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. |
|
|
Tack. Ja den växlar vid 90 och går ner till 1500. Men som sagt väldigt slö från stillastående får nästan trycka plattan i botten om den skall iväg ordentligt men annars går den fint när man kommit upp ifart men går tungt och växlar gärna ner. tomgången är perfekt. angående växellådan är det kanske inte och rekommendera att höja effekten då speciellt eftersom jag skall dra hästar med bilen. Bmw forever |
|
|
min åsikt är att dessa högtrycks turbo dieslarna som fanns där på 90 - 96 typ audi, bmw osv.. inte är så vassa på låga varv, har haft en manuell 525tds med bara 3 ägare, och 19k mil på mätaren som gick svinbra efter 3000varv men inte alls imponerade med nåt "dieselvrid" under... dom är lite mer som en bensinare i karaktären, inga problem alls att varva typ 6k med den, men då lider den å andra sidan på lågavarv, så är det inte extremt trött så tror jag det är helt naturligt med tanke på mil osv... skulle INTE rekommendera att du ökar effekten om du inte vet säkert "kvitto" att vxllåda tex är åtgärdad/renoverad, kan bli en dyr och besvärlig historia.. jag drar mig rätt mkt för att köpa automater som gått sådär långt just pga att man vet att förr eller senare... ;) /mvh jocke |
|
|
Tja jag har haft både 525tds automat och man och den man går bättre och min gich dessutom billigare. Montera på kcr box du, skulle lådan rasa så är dom inte så dyra på skroten och det finns mängder av dom.. Annars så är det en ganska trevlig bil, blev många mil med min egna pärla tills den hamn på skroten :) Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.