|
|
|
|---|---|
| Har en 525 tds -93 där innerbelysningen tänds å släcks ibland när man är ute å åker.. glapp i en dörrkontakt ? var sitter de förresten? hehe.. Någon som kan tänkas förstå sig på detta fel bättre än jag? | |
| Brytarna till innerbelysningen sitter i låsdelen på dörrstolpen. Det är en liten svart "knapp". | |
|
Händer mig med. It's alive! Finns det någon enkel metod att få bort detta? Mvh Mikael |
|
| Jag tror att styrdelen för innerbelysningen sitter under baksätet på den modellen. Det kan ju vara ett tips att kolla hur reläer och liknande ser ut. Om det är ärgat eller nåt. Men spraya inte med något typ 5-56 för det innehåller olja och olja ihop med el är inte bra. Det finns elektronikspray att köpa. | |
| Bara att ta eltejp och linda några varv runt rullen på dörrlåset så trycks knappen in bättre sen det har funkar över ett år på min nu | |
|
En enkel lösning jag uppskattar. Tejp it is. Tack för tipset hoppas det fungerar på min E39. Mvh Mikael |
|
|
Obs skillnader i utrustning på E34 som frågan staratade med, och E39 där elektronisk ljusmodul mm är involverat. Om det är brytaren i dörrkarmen som är orsak till problemet så kommer även pling-plong från bilens gonggong och varning i instrumentet för öppen dörr när man kör. Om inte så ligger felet inte i brytaren. FP |
|
|
Jag beklagar att jag kapar tråden, men det är onödigt att starta en ny när frågan redan är uppe. Skulle du vilja vara vänlig och utveckla det Folke? Jag förstår nog inte riktigt vilken modell rådet gäller, men tydligen är du bekant med båda så alla kanske kan få nytta av dina kunskaper i detta som jag varit med om på två E39, dvs att kupébelysning emellanåt tänds under färd. Är informationen som följer: Om även gongongljud och varning för öppen dörr aktiveras så finns problemet i en strömbrytare i dörrkarmen, annars en brytare på annan plats, kanske under ett säte som föreslogs ovan? Mvh Mikael |
|
|
E39 har inget under baksätet, däremot E34 har gott om elprylar och reläboxar där. Brytarna i dörrarnas karm (inne i den U-formade låsbygeln) är likartat konstruerade på båda. Man skall höra och känna ett distinkt klick när man trycker med fingret på denna. Innerbelysningen i E39 kan kan tändas upp från flera "håll", t.ex när man öppnar dörr, när man stänger av tändningen, när man låser upp eller bara håller inne knappen på nyckeln, vid kollision osv. Om felet ligger i dörrbrytaren så borde som sagt även gongongen starta när bilen är i rullning, annars i själva styrningen till belysningen. FP |
|
|
Tack folke. Synd det hade varit trevligt med en enkel lösning. Mvh Mikael |
|
| mikaelodoris--->Hittade nån lösning för e39? för mej kan innerbelysningen tändas när den står i (P) alltså stilla och motorn avstängd. nån med förslag? | |
|
Nej ingen lösning men nu var det länge sedan det inträffade senast och i mitt fall inträffade det alltid under färd och som jag minns det på ojämna underlag. Mvh Mikael |
|
| hmmm...märkte felet idag när jag kollade ut genom fönstret, att bmw`n börjat leka disco, det har iofs regnat här i 2dagar o varit riktigt fuktigt, kanske har nånting med saken att göra? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.