AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.123

Hur många har gått ifrån e39 sedan till touring eller tvärtom?

Hur många har gått ifrån e39 sedan till touring eller tvärtom?

Vore skoj och höra era åsikter om hur skildnaden är i ljud osv inne i bilen... Mer ljud o touringen? Negativt o positivt med bytet?

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Gick från 523iT -99 till M5 -99.

Positivt: MYCKET roligare att köra
Negativt: Dyrare att köra

:)
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Min pappa har en 523 sedan -99 som jag åkt och kört en hel del. Den går mycket tyst och fint och ligger fint på vägen tack vare sportchassi. Utrymmesmässigt är dem helt okej så länge man inte har barn som inte kräver barnvagn. Jag stod i valet mellan en sedan eller touring och lånade farsans bil och åkte till barnvagnsaffären och provade. Det var nästan omöjligt att få in en barnvagn i bagaget eftersom luckan är för kort.

Jag var ute och provade många touringar innan jag slog till på en 525 -01 med sportchassi. Flera av de touringar jag provade led av vibrationer eller missljud från bakvagnen och även skakningar i ratten. När jag provade min nuvarande bil insåg jag att det var så här en fräsch 525 touring ska låta, inga missljud eller vibrationer.

Jag är mycket nöjd med min bil än så länge. Den är nästan lika tyst som en sedan förutom om vägen är dålig. Då låter den något mer. Utrymmesmässigt och körmässigt är jag helnöjd. Att bilen väger 1700kg känns inte vare sig i rondeller eller vid accerelation. Jag får rum med barnvagn med insatsen på på längden (Emmaljunga Citycross) vilket är bra. Det finns mycket plats till annat. Barnstolar ryms också bra i baksätet och dessutom har sexans sjöna sång och tystnaden i kupen en djupt sövande funktion hos barnet (och frugan) vilket är skönt.

Mitt tips är skall du lasta eller har barn köp en touring, det praktiska hos touringen övervinner den marginella skillnaden i tystnad och körkänsla.
oo=00=00, en touring utan vibrationer!
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Vad jag upplever det är bilen fri från vibbar! När jag satte på vinterdäcken infann sig dock minimala skakningar i ratten som troligen beror på obalans. Inget man tänker på om man inte letar med lampa!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skiljer en hel del ljudmässig/komfortmässigt mellan min fd 528 sedan o 540T
Touringen är stötigare bak, går bäst o komfortablast med 50 kg last och är också bullrigare , vilket är normalt med ett skåp.
Men komforten är inte dålig för det, är mest dåliga vägar som gör skillnaden, då touringen på fin väg går mycket tyst och fint, att plocka bort Pirelli P7 däcken och ersätta med Conti SP 2 förbättrade komfort o stötighet rejält och som blev ännu bättre med Uniroyaldäcken.

///MVH Hasso
Länk
le
224
leifeugen
540IA -02
Jag blev trött på touringen pga.att den jämt var asskitig i baken,inte undra på att folk har problem med bakluckorna.(528iAT-99 ->540iA -02)
Det med bakluckan suger... Man kan knappt åka ut med den utan att bakluckan blir skitig... backar alltid in bilen så att fronten syns istället:P
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
HAr också noterat att bakluckan blir skitig efter minsta färd i regn. Är det någon som har provat att montera vinge som sitter ovanför luckan? Hjälper den till att styra om luftvirvlarna som bildas bakom lbilen?

Nån som har erfarenheter ab en sådan vinge?
Lyfter gärna tråden enligt ovanståendes fråga igen.. Vore intressant att veta om någon har testat...

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag bytte från 523 sedan till 540 touring, Måste säga att touringen är något mera vindkänslig och mycket stötigare bak, visserligen kan det bero på kassa dämpare. Till våren blir det nya dämpare runtom så får vi se om det blir bättre. Måste ju säga att man inte direkt saknar motorn i 523:an, det jobbiga blir bara nästa gång det är dax att byta bil när man vill ha något värre och leta upp BMW kombi med över 300hk lär bli svårt.

Vingen tyckte jag inte hjälpte nått direkt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Marginell skillnad med vinge eller ingen skillnad alls..

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.