AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.058

Hur reagerar LC:n på riktigt mjuka bakdäck?

Lars Jakobsson
Funderar på att skaffa betydligt mjukare bakdäck för strippen körning..

Men hur kommer LC:n reagera på det? Ska man omprogramera den för att starta på ett högre varvtal än orginal?

Bilen som det gäller är min M3 -02 SMG.

Bakdäcken är Mike thomson, osäker på¨stavningen ;)

Lars

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
LC känner väll inte av vilka däck du har utan hur mycket däckspinnet är och slirar pefekt för det, alla däck släpper olika och spinner olika så jag tror inte LC är programmerad för att just funka med Micheling förexempel, kan ha fel iförsig då får nån rätta mig =)
Lars Jakobsson
Nej naturligvis inte :P

Men det känns som varvtalet skulle kunna höjas med tanke på om man nu slänger dit ordentligt greppvänliga däck..

Kontakta förslagsvis tex ESS som kan programera om mjukvaran till SMG-lådan. Dom borde rimligtvis kunna ställa in den på det varvtal du vill ha
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Frågan är nog om kopplingen pallar M/T slicks med LC i SMG programmet. Tror det finns rejäl risk att det bara bränner till då den inte alls är kalibrerad att klara den greppökningen (för det är rejält med mer grepp du får!)
Lars Jakobsson
Hade ju tänkt byta kopplingen till våren endå, frågan är bara vilken man bör satsa på? Kan ju lika gärna slänga dit en rejäl direkt..

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Hur märker man på en SMG låda att kopplingen börjar bli dålig ? tycker min slirar litte när man lägger in i 2an med låg varvtal ?? Min vägrar lägga in 2an också ibland tror iförsig det har med för lågt varvtal att göra men ändå, tycker den borde lägga in den ändå om jag vill segdra den så att säga
Lars Jakobsson
I båda fallen, hur har gasläget varit?

Och i det andra fallet, vilket växlingsläge har du haft? 1-5 alltså...

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
när jag vill att den ska lägga in 2an och den inte gör så har läget vart på S4, de gångerna den slirar litte så har den vart på S2 vilket den är på oftast till vardags körning. Gasläget när den slirar är väldigt litte då jag vill segdra den =)
Lars Jakobsson
Har märkt nån gång att min slirat lite i precis samma situation.. men verkar inte vara nån fara för den funkar kanon annars...

När det gäller ditt andra bekymmer så ska jag ge mig ut o prova snart så får vi se om min är likadan :P Återkommer med svar...

Lars Jakobsson
På automat läget lägger den inte i 2:an på s4... men på manuella är det inga problem... Så är det på min iallefall..

Har inte märkt nån slir tendens vid låga varv alls utan bara vid fullgas växlingar..

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
hmm får undersöka den litte, med tanke på att jag aldrig ens har använt min LC så borde inte kopplingen vara svag, den är inte ens hårdkörd ÄN =))
Finns det något sätt att kolla hur många lc starter som är gjorda med bilen??
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Lizzardo, jag har för mig att det ska gå att se det men hur vet jag inte det, Tror Bmw´s verkstäder har möjlighet att kolla det. Men det är typ som att riv starta med en manuell så jag tycker inte det bör vara nån fara för bilen =))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.